Super Mega Baseball 2

Honkbal is een sport die qua games geen groot draagvlak heeft op de Playstation 4. Tot dusver hadden we alleen MLB The Show. Met de komst van Super Mega Baseball 2 is er een game over deze sport bijgekomen.

Super Mega Baseball 2 is een arcadegame die geen gebruik maakt van de MLB licentie. Alle speelbare teams, spelers en locaties zijn daardoor fictief. Elk team bestaat uit zowel mannelijke als vrouwelijk spelers. Naast de modi voor het gebruikelijke oefenpotje en multiplayermogelijkheden - zowel offline als online - kent deze game de modi 'Eliminatie' en 'Seizoen'. Deze twee kan je spelen met de door de ontwikkelaar samengestelde teams of met eigen samengestelde teams. In beide kan je een eigen competitie maken waarbij jezelf bepaalt uit hoeveel wedstrijden de competitie bestaat en hoelang een wedstrijd zal duren.

Super Mega Baseball 2 kent een uitgebreide moeilijkheidsgraad tussen 0 en 100. Het spreekt voor zich dat je op 0 alle hulp krijgt en dat je op 100 op jezelf bent aangewezen (zo gaan bijvoorbeeld de ballen op een hoger niveau sneller dan op een lager niveau). Tijdens het spelen van de wedstrijden kan de moeilijkheidsgraad worden aangepast waardoor je altijd op zoek kan gaan naar de voor jou ultieme uitdaging. Die zal hem in eerste instantie zitten om de timing van de game onder de knie te krijgen, wat nog niet zo simpel is. Als je de bal ook maar iets te vroeg of te laat slaat komt deze niet verder dan de zijkanten van het veld of kan men de door jou geslagen bal met gemak vangen.

Grafisch heeft men gekozen voor een cartooneske uitstraling. Gelukkig heeft men niet gekozen voor een “karton”-achtig publiek maar heeft men de uitstraling ook hier doorgetrokken waardoor het “leven” krijgt. Super Mega Baseball 2 kent duidelijke en heldere kleuren. Een opmerkelijk punt is dat er tijdens de wedstrijden geen commentaar is. Heel af en toe hoor je wat geluid van de tribunes waardoor je nooit echt het idee hebt dat je een sportgame aan het spelen bent. Aangezien je met een volledige wedstrijd toch gauw een half uur bezig bent, krijg je toch heel vlot het gevoel dat het een saaie en langdradige bedoening zal worden.

Heb je een groot hart voor de sport en wil je naast MLB The Show eens een potje honkbal spelen met een dikke knipoog, dan is Super Mega Baseball 2 zeker wat voor jou. Het is geen slechte game, maar aangezien honkbal in België en Nederland niet heel populair is, zou ik toch adviseren om eerst een demo te proberen alvorens de game uit deze sporttak aan te schaffen.

• Eigen team maken
  • Variatie van de moeilijkheidsgraad

• Kan saai en langdradig worden/aanvoelen