A Way Out

In A Way Out zoeken twee gevangenen een weg uit de gevangenis. Minder voorbereid dan in Prison Break gingen wij aan de slag!

We ontmoetten Vincent en Leo, twee bajesklanten die initieel niets met elkaar (willen) te maken hebben. Wanneer ze echter in hetzelfde nauwe hoekje gedreven worden, beslissen zij om samen te werken en een uitgang uit de gevangenis te zoeken. Dit gaat uiteraard niet zonder slag of stoot, en daarom hebben zij al hun 'know how' en ratio nodig.

Het verhaal stopt echter niet wanneer zij de gevangenis verlaten, oh nee. Ze worden nog op de hielen gezeten door de plaatselijke politie en smeden ondertussen verdere plannen.

Het was al voor de release duidelijk dat dit een twee speler coöperatief avontuur ging worden. Zodoende kan je in split screen of in online coöp een vriend uitnodigen die met jou uit de gevangenis wil breken. Raar maar waar wordt het scherm sowieso bij deze laatste optie ook in twee gedeeld. Het is eens wat anders, online spelen, maar toch split screen. In het begin lijkt dit raar, maar het heeft wel het voordeel dat je kan zien waar je metgezel uithangt, welk object hij vast heeft of nodig heeft, en op die manier kan je elkaar wel helpen.

De gameplay op zich is ondergeschikt aan het verhaal, want veel gameplay is er op zich niet te bespeuren. De game heeft het vooral van enkele simpele puzzels en van QTE's (Quick Time Events), waarbij je op het juiste ogenblik de corresponderende toets moet indrukken, al dan niet tegelijkertijd met je kompaan. De charme zal je vooral vinden in sommige opdrachten die je synchroon met je maat moet uitvoeren.

Als de game iets mist, dan is het de mogelijkheid om het verhaal alleen aan te vatten. Akkoord, de koper weet op voorhand dat je de game met z'n twee moet spelen, maar tegenwoordig is het soms niet gemakkelijk om de agenda's op elkaar af te stemmen.

Zoals gezegd zal je spelen in split screen en is het verhaal het mikpunt van deze game. De grafische kwaliteit op zich is matig, en gaat daar af en toe zelfs onder. Toch hebben de ontwikkelaars ervoor gezorgd dat het verhaal mooi in beeld komt door af en toe het linker- of rechterkader wat nauwer te maken, vooral als er zich verhaalspecifieke elementen afspelen. Soms valt de split screen ook gewoon weg wanneer Leo en Vincent samen op pad gaan. Al bij al, leuk gevonden!

De voicecast van de game is wat je bijblijft, vooral het sappig accent van Leo verdient een pluspuntje. Verder hoor je de standaard gamegeluiden en vergeetbare soundtrack.

Deze game is uniek in zijn opzet: een verhaal dat je met twee moet spelen, waarvan er trouwens maar één gamer de game moet aangekocht hebben. Hier vind je dan ook direct het heikel punt: je kan de game ook enkel spelen met twee. Het verhaal is ook aan de korte kant - een zestal uur - maar dat wordt dan weer goed gebracht, ondanks de mindere grafische kwaliteit.

• Verhaal wordt mooi gebracht
  • Tweede speler speelt gratis mee

• Game met veel ups en downs