Trailblazers

Trailblazers is een arcaderacer die waarschijnlijk bij menig gamer onder de radar is gevlogen. Laten we deze game beter vliegen of niet? Dat lees je hier!

Wegens het ontbreken van een verhaal krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere.

Trailblazers is kort gezegd een arcaderacer met een twist. Je racet hoofdzakelijk in teamverband, tegen één ander team, dat ook uit drie leden bestaat. Elk team krijgt één verfsoort toegewezen. Die verf kan je spuiten op het parcours zodat de weg gekleurd raakt. Je kan er zelfs eventueel een vijand mee raken waardoor die uit balans raakt. De truc zit erin om steeds te rijden op die stukken van de weg die jouw teamgenoten in jouw teamkleur hebben geverfd. Hierdoor krijg je een boost waardoor je snelheid verhoogt. Een boostmetertje begint zich te vullen - tot op het derde en snelste niveau - en jouw behaalde punten stijgen, waardoor je jouw team uiteraard verder helpt.

Zoals je merkt is deze game gericht op de teamervaring en daarbij hoort ook een co-op. Naast de verhaalmodus kan je kiezen uit een lokale of online multiplayer. Hier kan je het type race kiezen (time trial, teamrace, ieder voor zich ...) en beslissen of je met spelers in hetzelfde, of andere team zit. Met deze game kan je tot en met vier tegelijkertijd spelen. De plaatsen die niet ingevuld worden door medespelers worden ingenomen door AI-racers.

Helaas is de AI, zowel in de verhaalmodus, als in het multiplayergedeelte nogal slecht. Je teamgenoten zullen je om de haverklap tegen de rand van het parcours duwen, of botsen willekeurig tegen je aan. Het niveau van de tegenstanders, zelfs op het laagste niveau, ligt verschroeiend hoog, waardoor je meermaals als laatste over de meet gaat. Voor een eerder niet ervaren racer komt een vast stramien boven: je begint de race, wordt in het decors geduwd en ziet de rest plots wegrijden, tot op het punt dat iedereen binnen is, en jij nog een laatste rondje moet rijden.

De grafische stijl van deze game doet ietwat denken aan die van Borderlands: cartooneske beelden met harde lijnen. Deze stijl trekt zich door doorheen elke modus en wordt ook uitbundig gebruikt tijdens de gameplay. Op auditief vlak bevat de game een uiteenlopend muziekpatroon, soms wat zachte rap, en soms kinderlijke liedjes die je kan horen bij een game zoals Little Big Planet Karting. Het ene hoor je enkel op de achtergrond, het andere kan je dan weer als storend of misplaatst ervaren.

Trailblazers is er eentje die tussendoor zal gesmaakt worden door de arcaderacers onder ons. De game kan ook dienst doen als partygame, en ik denk dat daar een ruimer publiek te vinden is. Als racegame an sich schiet het gewoon te kort door beperkte voertuigen, parcours, en een nogal moeilijke AI.

• Leuke grafische stijl
  • Origineel concept

• AI doet moelijk, zowel met als tegen je