Citizens of Earth

In Citizens of Earth ben je niemand minder dan de charismatische, lichtjes narcistische Vice-President van de wereld. Een job om aan te nemen, of laat je deze liever passeren? Dat lees je hier.

Verhaal - Goodmorning, Mr. Vice-President

Jij bent ... (je mag je personage zelf een naam geven). Wat je echter niet kan kiezen is je beroep, want jij bent namelijk de zopas verkozen Vice-President van de wereld (ja, van de wereld). De game begint de ochtend na de verkiezingen, waar je gewekt wordt door niemand minder dan je moeder. Je broer is thuis en hij heeft je een cadeautje gebracht omdat je de verkiezingen gewonnen hebt. Dit blijkt een soort tablet te zijn waar je al je gegevens, statistieken, volgers, e-mails en dergelijke meer vlot kan bekijken.

Je thuisstad staat in rep en roer! Helaas niet omdat je gewonnen hebt, maar omdat je bestookt wordt door betogers opgetrommeld door je tegenkandidaat (die gisteren verloren heeft). Je eerste missie is het verdrijven van deze luidruchtige bende. Onderweg kom je een heleboel figuren tegen, die je kan aansporen om je te volgen. In de praktijk houdt dit in dat deze personen lid kunnen worden van je gezelschap, dat steeds met jou onderweg is. Bij de meesten zal je echter eerst een gunst moeten vervullen vooraleer ze zich bij je aansluiten.

Op het eerste zicht lijkt het verhaal, met zijn hoofd- en zijmissies, niets bijzonders te bevatten. Niets is minder waar! Na het eerste uurtje spelen, komen er (vampier)hippies, vechtende hooibalen, treurige wolken, gekke wetenschappers, vechtende stapels bladeren en nog veel meer op je af. Dit lijkt plots op een verhaaltje uit Absurdistan. Zo'n verhaal heeft zowel voor- als tegenstanders, dus of je dit kan smaken hangt af van je persoonlijke euh, smaak.

De gameplay is het belangrijkste onderdeel van deze game. Raar maar waar deed deze game me denken aan Southpark: The Stick of Truth. Dit omwille van zijn twee hoofdkenmerken: het vechten en het exploreren van de digitale wereld.

Two's a date, three's a crowd

Zoals gezegd zal je, wanneer je de wereld verkent, de keuze hebben om sommige personages te rekruteren. Wanneer dit gebeurt kunnen ze je vervoegen op je reizen, met een maximum van drie volgelingen. Elk personage heeft zijn unieke vaardigheden. Zo heeft de ene geneeskundige vaardigheden, en kan de andere een speciale aanval inzetten om de zwakke plek van een vijand uit te buiten. Wanneer je aangevallen wordt, zet de VP zich aan kant en laat deze steeds zijn gevolg vechten. Wanneer de vijanden met succes verslagen worden krijgen de leden van je party experience points, waardoor zij kunnen stijgen in level. Wanneer dit gebeurt gaan hun statistieken (automatisch) omhoog. Welke onderdelen stijgen, hangt dan weer af van de samenstelling van je gezelschap. Zo zal je moeder extra 'health points' krijgen wanneer je broer ook aanwezig is. Naast deze verhoging in statistieken krijgen je personages ook krachtigere aanvallen (of geneesmiddelen) tot hun beschikking.

Never ending world

De wereld waarin alle gebeurtenissen zich afspelen lijkt op het eerste zicht klein, maar schijn bedriegt. Wanneer je de eerste hoofdmissies succesvol hebt afgerond lijkt de map exponentieel te groeien. Dit heeft als nadeel dat het niet steeds duidelijk is wat er van je verwacht wordt. Dit geeft een overweldigend gevoel geeft waardoor je niets meer onder controle lijkt te hebben. Gelukkig zijn er personages in het spel die je kunnen helpen met je verplaatsingen. Jammer genoeg heb je geen map van de wereld, waardoor navigeren moeilijk wordt. Akkoord, de kleine icoontjes op je mini-map (lees: mini-mini-mini-map) geven wel een indicatie waarheen je moet manoeuvreren, maar toch is het gevoel steeds nakend dat je zoekt naar een speld in een hooiberg.

Battle of the smartest

Wanneer je aan het ronddwalen bent, kan je verwikkeld raken in een gevecht. Jij hebt maximum drie vechters aan jouw zijde, maar dit is zeker niet het maximum voor de tegenstand. De gevechten zijn turn-based: je moet eerst de acties van jouw vechters selecteren, en de vijand op wie ze gericht zijn (of in het geval van genezingen, wie van je gezelschap) en deze dan hun beloop laten. Hier komt het erop aan om de vaardigheden van je party te kennen. Je moet deze ook zo samenstellen dat ze elkaar aanvullen, of versterken, hierdoor kan je een tactisch voordeel bekomen. Naast een aanval uit te voeren kan je je personage ook items laten gebruiken (gevonden of gekocht) om je stats tijdelijk te boosten, of om de vijand een specifieke aanval toe te dienen.

Op het grafische vlak is er niets verkeerd met deze game, al hoort deze niet bij de top wat next-gen te bieden heeft. De ontwikkelaars hebben bewust gekozen voor deze geüpgradede retro-look. Op de achtergrond hoor je veelal hetzelfde melodietje, wat op de lange duur wel kan enerveren. Veel voice-acting is er ook niet aan, want de informatie wordt weergegeven met een 'huum' (of zoiets) en een hoop tekstkadertjes. Bij deze heb je ook gelukkig een optie om voort te spoelen.

De oudere gamers onder ons, die RPG's gespeeld hebben enkele decennia geleden, kunnen met deze game aan hun trekken komen. Spreken top-down games je niet aan, of zegt de turn-based combat je niets, dan laat je deze beter links liggen. Het absurde verhaal spreekt je aan, of totaal niet. Dat is een kwestie van smaak. De speelduur is afhankelijk van de speelstijl, maar reken toch al snel op minimum van tien uur. En dat valt goed mee voor de prijs van €11,99!

• Goedkoop
  • Vele uren plezier
  • Grote mogelijkheid bij samenstellen van je party