Resident Evil: Revelations 2

Resident Evil games zijn een heus begrip geworden door de jaren heen. Resident Evil Revelations 2 is de nieuwste telg in de franchise. Is deze horrortrip de moeite waard?

De gebeurtenissen in Resident Evil: Revelations 2 spelen zich af tussen RE5 en RE6. Het verhaal begint op een personeelsfeestje waar jij als Claire Redfield aanwezig bent samen met Moira Burton, dochter van Barry burton die we kennen uit andere Resident Evil games. Moira werkt nu ook voor Terra Save, een organisatie die de wereld moet beschermen tegen bioterreur en allerhande epidemieën. Terwijl ze gezellig aan het keuvelen is met Claire, is er plots een inval waarbij mensen worden neergeschoten. Claire krijgt een spuit in haar hals en ontwaakt in een gevangenis. Algauw vindt ze Moira, die enkele cellen verder opgesloten zit. Beiden hebben een polsband waaruit een vrouwelijke stem klinkt. Deze vrouw blijkt de Overseer te zijn en zij vertelt waar ze heen moet. Ze legt ook uit dat zij sterft wanneer de LED op je polsband rood kleurt. De kleuren van groen naar rood geven de angst weer die het personage ervaart.

Barry komt ook aan op het eiland waar de gevangenis zich bevindt. Hij had een SOS ontvangen van Moira. Nog maar net aan wal loopt hij Natalia Korda tegen het lijf. Dit piepjonge meisje weet niet hoe ze daar is terecht gekomen. Barry besluit om haar te beschermen en mee te nemen op de zoektocht naar zijn dochter.

Episodes

Een trend die we de laatste tijd vaak zien bij games zijn episodes. Ook Resident Evil: Revelations 2 maakt hier gebruik van en is opgesplitst in vier afleveringen. Meestal eindigen deze met een heuse 'cliffhanger' zodat het smaakt naar meer. Ieder deel duurt ongeveer een kleine drie uur, afhankelijk van je speelstijl. De ene helft speel je als Claire en Moira, de andere met Barry en Natalia. De verschillende stukken die je als duo doorloopt situeren zich ook in een ander moment in de tijd.

Claire beschikt natuurlijk over een wapen om zich te verdedigen. Moira weigert om een schietijzer in haar handen te nemen en kiest voor een zaklamp en koevoet. Haar speelstijl bestaat uit vijanden verblinden en obstakels openbreken. Hetzelfde geldt voor ouwe rot Barry. Natalia heeft een gave om vijanden door muren te zien en kan met bakstenen slaan. Wisselen tussen personages gaat makkelijk door op driehoekje te drukken. Voor de verhaallijn is er enkel offline co-op. Deze vorm van gameplay is uiteraard perfect om samen op de bank te ervaren.

Verder is er aan de gameplay niets gewijzigd zoals we die gewoon zijn van RE5 en RE6: zoeken naar kruiden, kogels en wapenupgrades, puzzels oplossen en de nodige vijanden elimineren zit allemaal vervat in deze game. Het voornaamste verschil is dat je met twee personages tegelijkertijd speelt. Je kan ook vaardigheden aanleren en opwaarderen. Wanneer je een aflevering uit hebt kan je countdown en invisible mode ontgrendelen. Bij countdown moet je zandlopers kapot maken en vijanden doden om tijd bij te winnen en zo naar het eind van het level zien te geraken. Invisible mode is best wel pittig. Vijanden kan je slechts even zien dankzij Moira's zaklamp of via de gave van Natalia. Schrikmomenten komen helaas niet meer voor in deze versie van RE. Daartegenover is er wel de mogelijkheid om meer dan genoeg te doen zodat je een episode meermaals kan spelen. Voor de echte veteranen zijn er ook leaderboards, zo heb je een reden om van je 'speedrun'  nog enkele seconden af te knabbelen.

Raid mode

Raid mode is ook terug aanwezig. Het concept is niet gewijzigd. Zoek zo snel mogelijk of soms binnen een bepaalde tijd het eindpunt van een level en dood onderweg de vele vijanden. Ook hier zijn er leaderboards aanwezig. Er zijn vele verbeteringen aangebracht vergeleken met de vorige versies. Ieder personage beschikt over een resem aan actieve en passieve vaardigheden. Deze zijn verschillend en afhankelijk van met welk personage je speelt zodat ieder zijn eigen speelstijl heeft. Het 'levelen' en karakter management is RPG-waardig te noemen. Wie eerdere Resident Evil games heeft gespeeld zal ongetwijfeld enkele van de vele omgevingen herkennen. Door medaillons te verdienen, die je verkrijgt door een level quasi perfect uit te spelen, ontgrendel je hogere moeilijkheidsgraden en andere levels. Dit alles is zeer goed opgebouwd en werkt zeer verslavend. Twee spelers online co-op is ook voorzien maar zal pas na de retail release geïntegreerd worden, op 31 maart om precies te zijn.

Grafisch is Resident Evil: Revelations 2 maar met één woord te omschrijven: ondermaats. De personages zien er al bij al redelijk goed uit. De omgevingen daarentegen niet, bij momenten dacht ik dat ik speelde met een PS3 versie. Dit draagt natuurlijk niet bij aan de algemene sfeer en ervaring, iets wat van enorm belang is bij dit type spellen. Het geluid is dan weer beter. De soundtrack is goed evenals de gesproken dialogen. Echter doet het niks speciaals zodat deze zich zou kunnen onderscheiden van andere games in het genre.

Resident Evil: Revelations 2 brengt niet de survival / horror actie van weleer. Het bouwt verder op de gameplay van de laatste versies. De aanpassingen die er toe doen zijn echter wel een verbetering. Het grafisch mindere aspect is toch een inbreuk op de algemene ervaring. Misschien wordt het tijd dat Capcom het toch eens over een andere boeg gooit. Niettegenstaande heb ik best genoten van de game en is het met zijn zacht prijsje het oppikken waard.

• Ideaal voor couch co-op
  • Raid mode goed uitgewerkt

• Grafisch niet PS4 waardig