Transformers: Rise of the Dark Spark

Deze 'Rise of the Dark Spark' is reeds de derde game in de Cybertron-saga. De ontwikkelaars hebben het met dit vervolg hier en daar over een andere boeg gegooid, maar of we over een verbetering kunnen spreken, dat kan je hier lezen.

Verhaal – The Dark Spark

Aarde. Heden. Er valt een object uit de ruimte naar beneden. Jij bent de autobot Drift en het is de taak van jezelf en je team om te achterhalen wat het object precies is. Hiervoor moet je jezelf een weg banen door de verschillende huurlingen van premiejager Lockdown. Eens aangekomen ziet Optimus Prime wat het voorwerp is… Het is de Dark Spark en blijkbaar zijn we niet op tijd. De poging om Lockdown te overhalen om het object te overhandigen ontaard in een schermutseling. Nu is Lockdown echter te sterk en neemt hij de Spark en vertrekt.

Cybertron. Het verre verleden. Megatron, de inner slechte decepticon is op zoek naar een oud artifact. Hij zoekt dit in de ruïnes van Cybertron, waar de insecticons talrijk aanwezig zijn. Het blijkt dat hij op zoek is naar de Dark Spark. De decepticons doen er alles aan om het te verkrijgen, de autobots doen er alles aan om dat te verhinderen.

Het verhaal speel je zowel aan de zijde van de autobots, als van de decepticons. Deze game speelt niet zoals de vorige telg War for Cybertron, waar je dezelfde missies eens door de ogen van de ene en de andere partij kan spelen. Dit verhaal speelt lineair, de ene keer als autobot, de andere keer als decepticon.

Gameplay – Afwisselend, doch repetitief

Wie al eens een Transformers-game heeft gespeeld weet waaraan hij zich kan verwachten. Zo zal je altijd tussen personages wisselen, waardoor het langs de ene kant moeilijk wordt om de zwaktes en sterktes te achterhalen, maar langs de andere kant heb je dan weer voldoende afwisseling. Daarnaast heeft elke transformer een speciale aanval, zo zal Drift een 'Blade Dash' kunnen uitvoeren, waarbij hij vijanden fijn hakt en zal Sharpshooter een tijdje onzichtbaar kunnen worden, etc.

Jammer genoeg is de gameplay meermaals hetzelfde. Zo moet je doorheen al dan niet verwoeste gebieden rijden/vliegen, deuren ofwel openbreken, ofwel met je speciale aanval opblazen. Hier en daar een hendeltje overhalen en een hoop vijanden neerknallen. De missies tijdens de hoofdstukken zijn zeer recht-door-zee, veel denkwerk komt er niet aan te pas. Tijdens deze hoofdstukken zal je ook nog collectibles kunnen verzamelen in de vorm van audiologs of het kapot rijden van reclameborden, of zal je een secundair doel kunnen vervullen. Wanneer je dit doet krijg je een gear box.

Deze gear boxes kunnen verschillende dingen bevatten, waaronder wapens (of een upgrade), hacks, techs, maar ook personages om online mee aan de slag te gaan. Hacks zijn items die je kan instellen om je voordeel mee te behalen. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen dat vijanden meer munitie laten vallen en minder health, of omgekeerd, of kan je ervoor kiezen dat als een vijand sterft, hij dit op een explosieve manier doet waarbij er schade wordt berokkend aan de omstaanders (vijanden, maar ook jijzelf), en dergelijke meer.

De techs kan je slechts één maal gebruiken. Je hebt verschillende mogelijkheden waaronder een battle drone die je op het strijdveld oproept, en oneindig snel regeneratievermogen waardoor je tijdelijk quasi onsterfelijk bent. Je kan slechts één hack instellen, maar wel drie techs.

Escalation mode

Dit is de enige online mode aanwezig in de game. Het is de bedoeling dat je met vier spelers verschillende waves vijanden euh, roestloos doorkomt. Deze modus kan leuk zijn, bij voorkeur als je deze met vrienden doorloopt. Over het algemeen ga je deze even proberen, maar je hebt het dan weer snel gezien.

Wat wel leuk is aan deze game mode is het upgraden van verschillende stations. Zo kan je een heal-station, turret, barrier, etc. herstellen of upgraden. Het is ook nodig om vanaf een bepaald punt de upgrades zo strategisch mogelijk te plaatsen, zodat jij en je kompanen je scharnieren niet verliezen.

Ook is het zo dat je de wapens die je ontgrendelt in de offline modus ook kan gebruiken in de online modus, en omgekeerd. Zo behoud je je level en je vaardigheden.

De graphics en sound zijn zoals we die gewend zijn van een transformers-game. Best OK, maar niet overweldigend. Zo ontbreekt het detail meermaals op beide vlakken. Je hoort wel dat je iets afvuurt, maar een sniperschot klinkt normaal gezien net iets anders  als dat van een SMG. De onderlinge conversaties tussen de figuren zijn nog leuk, maar ook niet meer dan dat.
Van een achtergrondmuziekje is amper sprake en dat is iets wat games zoals deze toch tot een hoger niveau zou kunnen tillen.

Conclusie – Fast, not so furious

Deze game speel je als je een transformer-fan bent. En liefst wanneer je de games en de films gezien hebt, anders zal je het moeilijk hebben om het verhaal te volgen. Op zich is het een leuke game, met voldoende actie, maar niet overweldigend veel. Een subliem deel van de game is hetgene waarmee je aan de slag kan als Grimlock, echter heb je hier ook een te beperkt gevoel. Deze game verslind je op een zes à zeven uur, wat misschien kort lijkt, maar voldoende is. Ook lijkt de game soms niet aangepast te zijn aan de moeilijkheidsgraad. Ondergetekende heeft al meerdere games gespeeld en op ‘Normal’ was de game soms iets te pittig dan nodig is, maar dat kan ook mijn mening zijn…

• Leuke omgevingen
  • Veel verschillende personages
  • Leuk verhaal