Crash Drive 3

Een game zowel uitbrengen op console als smartphones en tablets doet ons vaak de wenkbrauwen fronsen, maar als dat betekent dat we met Crash Drive 3 meer plezier kunnen beleven, dan namen we maar al te graag de proef op de som!

De Nederlandse ontwikkelaar M2H, dat zich de voorgaande jaren met shooters Verdun en Tannenberg wat meer op de voorgrond wist te plaatsen, bouwde lustig verder aan diens casual racing game franchise: Crash Drive. De op Matchbox-gebaseerde aanpak zorgde destijds voor luchtig racevermaak en met Crash Drive 3 hoopte men het geheel wat uit te breiden. Lees: meer minigames, grotere werelden én een grote lobby met daarin niet alleen consolespelers, maar ook mobile gamers.

De opzet van Crash Drive 3 hoeft weinig introductie en zit eenvoudig in elkaar. De game schotelt je één grote wereld voor, verdeeld over verschillende levels die pas met mondjesmaat toegankelijk worden als je voldoende opdrachten hebt voltooid om ze te kunnen vrijspelen. Die opdrachten zijn een tiental minigames waar je met jouw voertuig (die je ook volledig naar wens kan aanpassen in de garage) aan kan deelnemen: een race, om het snelst een strandbal kapot knallen, de hoogste high-score neerzetten, etc.

De game laat je willekeurig aan de minigames deelnemen terwijl je doorheen de levels rijdt, met als grootste pluspunt dat je niet alleen bent. De singleplayer raden we dan ook ten stelligste af (lees: alleen racen is verre van leuk), gezien Crash Drive 3 pas echt plezant wordt als je enkele vrienden in je lobby kan uitnodigen. Wil je met vreemden racen, dan kan de framerate wel een duik nemen, gezien een slechte matchmaking voor een heel onstabiele connectie zorgt. Het grootste nadeel echter aan de game is dat, in tegenstelling tot een Rocket League, Crash Drive 3 relatief snel gaat vervelen. Nadat je elke minigame eenmaal hebt gespeeld, is de fun er wat af (zelfs met vrienden) en voelt het spel toch wat mager aan.

Een leuke, casual racing game hoeft geen flitsende graphics dachten ze bij onze Noorderburen, maar een funky soundtrack kon er nog wel net van af. Verder hoef je niks bij deze titel te verwachten.

De netcode heeft het zwaar te verduren als je online speelt, maar dat neemt niet weg dat Crash Drive 3 voor enkele leuke momenten kan zorgen. De singleplayer verveelt snel, met vrienden zijn de minigames leuk om te ontdekken. Na een drietal uurtjes heb je het echter wel gehad en dan lijkt de lage kostprijs zelfs nog iets te hoog. Als free-to-play titel had Crash Drive 3, mits wat meer ondersteuning, wellicht beter geweest.

• Er haalt wat fun uit de game te halen
  • Niet veel bugs

• Slechte matchmaking zorgt voor hinder