Dead Island

Nadat ik deze game had gekocht wist ik niet goed waar me aan te verwachten: is dit een survival-horror (zoals Siren Blood Curse), is dit een shooter of … wat is dit eigenlijk? Het antwoord is vrij simpel: het is een combinatie van survival/shooter/RPG. Inderdaad, ongeveer alles wat het zou kunnen zijn. Hoe dit allemaal in elkaar overvloeit kan je hier lezen.

 

Verhaal


In het begin van de game kan je kiezen uit verschillende personages. De ene kan goed overweg met vuurwapens, de andere met scherpe steekwapens, enz. Nadat je deze keuze gemaakt hebt, begint je verhaal…
Je bevindt je in een hotel, just minding your own business wanneer een stem je beveelt om allerhande acties uit te voeren. Logischerwijze denk je, hey wat heb ik beter te doen dan te luisteren. In het begin van het verhaal geeft de game je een gevoel dat je nogal beperkt bent in je vaardigheden, en in je leefomgeving. De eerste missies/acties die je moet doen zijn niet moeilijker dan ‘loop weg’, ‘loop naar daar’ of ‘breng dat eens mee uit de koelkast’. Desalniettemin is dit de engste fase van het spel: je kan niets en je hebt niets. Vooral wanneer je wakker wordt en mensen rondom je zeggen: “Ga naar buiten en help die meneer die wordt aangevallen door vijf zombies”, heb je zoiets van, “waarom zou ik, hij zal toch al dood zijn als ik naar buiten kom”, niets is echter minder waar. Vanaf dit punt maakt de survival plaats voor RPG/Brawler en later dan shooter.

 


Gameplay


De besturing van de game is zeer goed en vrij intuïtief, ik heb me namelijk nooit vergist van knoppen… Je kan op een zombie slaan met een voorwerp of met je blote vuisten, je kan erop schieten of je kan hem overrijden.
Prettig aan de game is dat als je dit genoeg doet, of genoeg missies volbrengt, dat je dan experience points krijgt, waardoor je een level hoger kunt bereiken en bepaalde van je vaardigheden kan verbeteren of uitbreiden (dit is het RPG-gedeelte).
De voorwerpen die je tijdens de game vindt, zelfs de nutteloze blijken allemaal een doel te hebben, want je kan bijvoorbeeld van je gewone hamer een badass-shock-hamer maken die vele voltages overbrengen op het wezen dat voor je staat, of je kan je machete omvormen tot een ziekteverspreider, enz… Dit alles kan je doen aan een zogenaamde werkbank. Hier kan je items/wapens repareren, nieuwe maken, upgraden. Hiervoor heb je materiaal nodig, maar raar maar waar ook geld, waarom, dat weet ik nog altijd niet.




Verder bestaat de gameplay uit de standaard opdrachten zoals ‘red die persoon’, ‘haal mijn chocolademelk uit de koelkast hier 5 mijl verder waar je enkel te voet door kan’ en ‘kan je die schroef eens in de deur vijzen, o ja, das waar er zijn maar 500 zombies die in je weg staan’. Ondanks deze herhaling, blijft de game leuk en grotendeels door het hoofdverhaal boeien, want je kan ook op je eigen houtje de wereld verkennen. Wanneer je tussen of tijdens missies zit, kan je even free roamen, alhoewel het beklijvende gevoel niet verdwijnt om even naar de zee te gaan kijken. Zombies in elkaar slaan blijft leuk… Let wel echter op, als je stamina leeg is, kan je niet meer slaan/lopen en ben je zeer kwetsbaar voor aanvallen. Een nadeel is echter ook dat je zoals in het echte leven ook eens naast een zombie kan slaan (wie doet dat nu niet in het echte leven) en dan kan dat je dood betekenen (en dit kost je geld).
De grootste troef van deze game is echter de 4-player co-op waarbij je met 3 vrienden het avontuur kan voortzetten, enkele zijmissies doen of gewoon, zoals vrienden doen: just hanging around.

Grafisch & Geluid


De graphics zijn voor een oudere game vrij goed, niet super maar zeer degelijk. Je zal je niet vergissen dat je op een zombie slaat en mede door het free roamen kan dit geen pareltje zijn.
Het geluid is zeer goed, maar daar let je eigenlijk niet op tijdens het spelen. Je blijft je focussen op het feit of er al dan niet iemand in je nek aan het ademen is of niet…

Conclusie


Voor mij een totale verrassing, want dit vind ik een zeer goede, doch vrij onbekende game. Als je deze niet kent kan deze je afschrikken omwille van het feit dat het een beetje survival is, of het feit dat het horror is. Van de survival/horror ondervind je veel in het begin van de game, maar daar komt snel een einde aan, of het gevoel wordt alleszins minder. Zeer goede game, zeker voor de prijs die hij nu staat.

+ punten


- Zeer goede besturing
- Zombies smashen, het blijft cool
- Zeer lange speelduur (als je echt alles wil zien: ong 24 uur voor één character)
- Goedkoop
- Co-op

- punten


- Vrij repetitief
- Soms duren missies echt wel lang.
- Een leuke finisher hier en daar zou niet mankeren
- Mist split-screen functie



Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
7/10
Geluid
8.5/10
Duur
9.5/10

Dead Island

Release
vr 09 sep, 2011
Genre
Survival / Horror
Platform
ps3
Uitgever
Deep Silver
Ontwikkelaar
Techland

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
7/10
Geluid
8.5/10
Duur
9.5/10

Dead Island kopen?