Lego: The movie: The videogame

Dit is de eerste LEGO-game die ik langer dan een uurtje heb gespeeld. Lees hier wat ik ervan vond!

Heel lang geleden

De strijd is uitgebarsten tussen Vitruvius en de zijnen tegen de troepen van Lord Business. Lord Business lijkt te sterk en Vitruvius is gedoemd om te verliezen. Vitruvius voorspelt dat er in de toekomst een speciale, met ongekende krachten, Lord Business zal verslaan en het LEGO-universum veilig zal stellen.

Heden

Jij bent Emmet. Een superpositief LEGO-mannetje dat werkt in de bouwsector. Wanneer je weer dolenthousiast aan het bouwen bent val je plots in een zeer diepe put. Recht op een LEGO-blokje. Dit blokje krijg je er niet direct af en het lijkt wel alsof je gedoemd bent om hiermee tot in de eeuwigheid rond te lopen. Dan wordt je gearresteerd door de politie die je allerhande vreemde vragen stelt. Vragen waarop je het antwoord schuldig moet blijven. Uit het niets verschijnt er een knappe, euh, LEGO-dame die luistert naar de naam Wildstyle en die er alles aan doet om je te helpen ontsnappen. Hier begint je legendarische avontuur…

Doorheen de verhaallijn komen verschillende figuren aan bod, zo zijn er cowboys, robots, maar ook legendarische figuren zoals Batman, Superman en dergelijke passeren de revue. Op zich is er niets verkeerd met het verhaal, maar het is zeer duidelijk dat de game zich richt op de jongere gamer. Vooral dan -12 jaar.

De gameplay is vrij simpel, en misschien net iets té simpel. Je maakt voorwerpen kapot, die uiteenvallen in noppen die je kan verzamelen en waarmee je andere figuren kan kopen. Wanneer je echter bepaalde  voorwerpen vernietigt, ben je in staat om met de restanten nieuwe voorwerpen te bouwen. Sommige blokken of voorwerpen kan je enkel maken/vernietigen met specifieke karakters, dus hier zal je af en toe in moeten wisselen. Zo kan een staf (van bijvoorbeeld Vitruvius) handig zijn om aan te slingeren, of kan Batman naar bepaalde platformen slingeren met behulp van zijn grijphaak.
Over het algemeen is de gameplay steeds dezelfde: kies het juiste personage, maak het correcte voorwerp kapot, maak er iets nieuw mee en repeat. De omgevingspuzzels die je moet oplossen zijn zeer simpel, waardoor je het gevoel krijgt dat je steeds hetzelfde moet doen. Naast het verhaal is ook de gameplay vooral gericht op de jongere gamer. Zo zal je bij het begin van bijna elke puzzel ook een raad (lees: oplossing) meekrijgen van één van de karakters die bij je staat.
Wanneer je de game hebt uitgespeeld, krijg je de mogelijkheid om met je verzamelde karakters de levels te herspelen en zo verborgen ruimten te ontdekken, of gewoon ‘deuren’ te openen bij degene waarbij je dit vroeger nog niet kon wegens het ontbreken van de juiste vaardigheid van een specifiek personage.

Grafisch gezien is er niets aan te merken op de game. Vooral de schitterende, vloeiende cut scenes zijn een verademing om naar te kijken. Tijdens het spel zelf zijn de graphics ook dik in orde.
Het omgevingsgeluid is zoals het moet, je hoort als het ware de inwoners van het LEGO-land mijmeren over bepaalde onderwerpen, en deze laten ook soms hints vallen omtrent verschillende sidequests. Wat echter spijtig is, is dat het geluid tijdens het laden van een level (wat soms enige tijd kan duren) steeds opnieuw dezelfde is. Ze hadden deze tune wat langer en vooral gevarieerder moeten maken.

Deze game is vooral gericht op de jongere gamer. Een volwassene zal het moeilijk hebben om het einde van de game te zien, vooral door een gebrek aan variatie van gameplay. Het verhaal is vrij leuk, maar te voorspelbaar en te langdradig om de rit uit te zitten. Op een slordige 7 uur speel je deze game uit, maar hierna kan je nog vele LEGO-materialen in voorgaande levels verzamelen.

• Tof voor kids
  • Hoge herspeelbaarheidsfactor
  • Grafisch dik in orde