Foul Play

Foul Play is een 2D-sidescrolling avontuur met een unieke setting. Wat wij van deze game vonden kan je hier lezen.

Jij neemt de rol aan van Baron Dashforth. En deze zin mag je vrij letterlijk nemen, want uiteindelijk ben jij iemand die het verhaal van deze demonenjager uitbeeldt in het theater. Jij, en je bondgenoot en tevens pupil Scampwick, onderzoeken een mysterieus voorval in Egypte. Vele werkers zijn plots vervloekt en onder invloed van een sterke demon. Na wat onderzoek blijkt dat zij een begraven - lees: vervloekte - stad hebben gevonden, met alle gevolgen van dien.

Tijdens het avontuur in Egypte wordt er een object gevonden, en daarmee ook de rode draad doorheen de game. Je zal als Dashforth de strijd aangaan tegen mijnwerkers, soldaten, maar ook bovennatuurlijk gespuis zoals mummies, weerwolven, vampieren en zoveel meer...

Deze game is een 2D sidescroller en dat is mooi meegenomen, aangezien het decor van het theater ook continu verandert. Je vijanden (acteurs die verkleed zijn) zal je moeten verslaan door gebruik te maken van je beschikbare aanvallen. Een lichte aanval herbergt zich onder vierkantje, een zware onder driehoekje en je vijand grijpen doe je door middel van het cirkeltje. Springen doe je, zoals meestal, met behulp van het kruisje.

Combo's All The Way

Aangezien je een acteur bent, zal je uiteraard niet het loodje leggen tijdens het toneelstuk. Het hangt wel af van je prestatie, die beoordeeld wordt door het publiek, of je het verhaal wel of niet mag verderzetten. Dit publiek kan je bekoren door zoveel mogelijk combinaties aan elkaar te rijgen. Hoe meer vijanden na elkaar je verslaat, hoe meer de balk, die zich in het midden van je scherm bevindt, gevuld wordt. Hiermee stijgt ook je zogenaamde multiplier. Dit vertaalt zich simpelweg in het meer punten krijgen per klap je uitdeelt of vijand je verslaat.

Wanneer je erin slaagt om alle vijanden te verslaan met één combo, en dus ook zelf geen enkele slag te incasseren, krijg je de score van een 'Perfect Scene', wat je uiteraard ook geen windeieren zal leggen.

Naargelang je verder raakt in de game zal je ook andere aanvallen vrijspelen. Je kan door middel van je grijpaanval, gevolgd door een actietoets, bijvoorbeeld, kiezen om de gegrepen vijand naar anderen te slingeren, of je kan ook kiezen om een 'Piledriver' op hem uit te voeren, waarmee je de vijanden rondom je wegvaagt. Ook zal je op een bepaald ogenblik de showstopper vrijspelen. Wanneer de cirkel rondom je avatar voldoende hoog is, kan je deze tijdelijk activeren en tellen je aanvallen dubbel, waardoor je combo al snel een pak hoger wordt.

Net zoals zovele 2D-sidescroll-adventure-games zal je al een heel eind komen wanneer je de tactiek der 'button bashen' toepast. Doch geraak je hiermee niet doorheen de ganse game. Als je overspoeld wordt door vele vijanden, of als je een baasgevecht aangaat, zal je toch van tactiek moeten veranderen en de combinaties slim afwisselen.

Beloningen

Tijdens elke scène kan je mini-doelstellingen behalen. Deze zijn van de aard: dood de leider van die groep het laatst (zorgt trouwens voor een drama-effect en geeft een boost aan je 'publiekbalk') of zorg ervoor dat je een 50x combo uitvoert. De doelstellingen op zich zijn niet moeilijk, maar wanneer je ze alle drie kan vervullen, wordt je beloond met een voorwerp, waarmee je Dashforth dan kan uitrusten. Dit voorwerp kan een positieve invloed hebben op je combo-opbouw, maar ook bijvoorbeeld op de publieksmeter.

Met twee is het zoveel leuker

Deze game kan je ook met twee aanvatten. Zo is er een multiplayeroptie, waar je online op zoek gaat naar een partner, of kan je aan de slag met iemand die naast jou op de bank zit. De ene neemt de vorm aan van Baron Dashforth, de andere Scampwick. Jammer genoeg is het zo dat bepaalde spelers niet in staat zijn om met twee te spelen, door een bug die in de game zit. De ontwikkelaars hebben ons ervan verzekerd dat zij naarstig op zoek zijn naar een oplossing. Jammer genoeg wordt hiervoor een puntje afgetrokken.

De cartooneske manier waarop het theater wordt weergegeven is best goed. Het is ook leuk om te zien hoe je verslagen vijanden, die uiteraard ook acteurs zijn, van het podium trachten af te kruipen, of wanneer een medewerker gezellig nog een tasje koffie drinkt en schrikt wanneer plots de spotlight op hem staat. Verder wordt er handig gebruik gemaakt van de mechanismen die beschikbaar zijn in een theater om van omgeving te veranderen. De ene keer bevind je je op het zand, voor een piramide, en via grote radarwielen verandert het decor naar de binnenkant van een huis.

Spraak is de grote afwezige in deze game. Wanneer er conversaties plaatsvinden hoor je een soort gemompel, visueel bijgestaan door een tekstkadertje. Op zich is dit zeker niet storend, maar het had misschien net iets meer mogen zijn. De achtergrondmuziek, alsook de geluiden die de personages en het decor maken zijn wel te smaken.

Deze game is een leuk tussendoortje voor diegenen die graag een 2D-sidescroller spelen. Heel veel denkwerk komt er niet bij te pas, al zal je hier en daar wel uit je 'button-bashen'-schulp moeten komen. Deze game is beschikbaar voor PS4 en PSVITA voor de lichte prijs van € 9,99. Hierdoor is de beperkte speelduur ( zo'n 5 à 6 uur) wel te rechtvaardigen. De liefhebbers kunnen ook nog proberen om alle doelstellingen van alle scènes te halen, wat de herspeelbaarheid verhoogt.

• Leuke setting
  • De prijs

• Kan eentonig worden