Bound by Flame

De PS4 is een prachtig apparaat, daar is iedereen het over eens. Gezien het gebrek aan games voor deze machine is er echter weinig reden tot aankoop. Een nieuwe IP wordt dan ook met veel gejuich onthaald. Zeker als het gaat om de allereerste RPG op de PS4. Eens kijken of deze Bound by Flame dat gejuich waard is.



Verhaal


Een naamloze wereld bevindt zich in staat van oorlog. De Ice Lords hebben het plan opgevat om met hun Deadwalker leger de mensheid te vernietigen. Zoals het de mensheid betaamt, probeert deze zich met hand en tand te verdedigen. Een kleine groep magiërs, onder de naam Red Scribes, poogt dit te doen met een obscure spreuk. Deze spreuk heeft echter niet de verwachte gevolgen. In plaats van een direct einde te brengen aan de oorlog, krijgt de held van het verhaal een vreemde passagier in zijn lichaam. Zonder dit te willen nestelt een vuurdemon zich in hem/haar. Via deze demon kom je te weten dat de Worldheart bezoedeld is. De enige manier om een einde te maken aan de Ice Lords is door deze Worldheart te zuiveren. Wat deze Worldheart juist is, is echter niet bepaald duidelijk.
Samensmelten met een vuurdemon heeft uiteraard zijn gevolgen, zowel goede als slechte. Positief is dat dit gepaard gaat met het krijgen van vuurkrachten en zoals iedereen weet is vuur nu éénmaal de manier bij uitstek om de levende doden een halt toe te roepen. Het negatieve aan deze nieuwe samenwerking is dat deze vuurdemon liever de bovenhand zou hebben en langzaamaan lijf en leden van de held wil overnemen.

 

Zoals in elke hedendaagse rpg, krijg je ook hier een aantal keuzes voorgeschoteld. Afhankelijk van deze keuzes, zal de demon ofwel op de voorgrond treden ofwel naar de achtergrond verdwijnen. Dit hint naar een mogelijke diepe karakterontwikkeling. Maar helaas, deze is ver te zoeken. Net als relatie-ontwikkelingen met de personages die met jou meereizen en je met raad en daad bijstaan. Deze zijn op die manier eerder figuranten dan echte reisgezellen.
Duidelijk een ambitieus verhaal. Helaas blijft de echte diepgang achterwege en krijg je zo eerder een oppervlakkig vertelsel op je bord.

 
 

Gameplay


De gameplay kent een gelijkaardig verloop als het verhaal. Een ambitieus begin maar na verloop van tijd komen de ruwe kantjes naar boven.

Je begint met een zwaard en hiermee kan je een vijand direct aanvallen of een minder accurate aanval uitvoeren met een groter bereik. Vijandige slagen kan je blokkeren en onderbreken met een welgemikte trap. Daarnaast beschik je ook over twee dolken waarmee je stealth-aanvallen kan uitvoeren en een kruisboog om op lange afstand de levende doden een pijl in het hoofd te schieten.
Dit, samen met je armor, is je basisuitrusting waar je het hele spel beroep op zal doen. Deze basisuitrusting kan je customizen om zo kleine extras te verdienen. Die extras zijn boosts voor ofwel je aanval ofwel je verdediging.
Je hebt natuurlijk ook vuurkrachten. Deze variëren van een vuurbal uit je handen schieten tot van je wapen een vurig exemplaar maken. En hier komt al het eerste ietwat ruwe kantje naar boven. Al je vuurkrachten zijn direct beschikbaar. Je kan er geen nieuwe bijkrijgen of in een bepaalde richting evolueren. Je kan enkel je bestaande krachten upgraden. Hetzelfde geldt voor je aardse krachten: upgraden, maar nooit iets nieuws. Op zich kan dit niet al te veel kwaad, maar de kracht van echt goeie rpg's is dat je bij het hoogste level een haast uniek personage kan creëren, hetgeen hier helaas niet van toepassing is.
Een ander ruw kantje zijn de gevechten. Man op man gevechten zitten goed en logisch in elkaar. Van tijd tot tijd de vijandige aanval blokkeren en terugslaan als deze zijn verdediging laat zakken. Blokkeer je trouwens op het juiste moment, dan kan je je vijand pareren en extra schade berokkenen. Het ruwe kantje komt echter boven wanneer je in man tegen groep gevechten belandt. Je wordt compleet omsingeld en moet heel zorgvuldig je tijd afwachten om toe te slaan, misschien wel iets te zorgvuldig. Op zich is dit niet meer dan logisch, meerdere vijanden zullen je in het echte leven ook omsingelen en je het aanvallen beletten. Het kan echter ook frustrerend zijn omdat je net als in het echte leven net iets te makkelijk het loodje zal leggen.

 
 

Tot slot is het een lineaire rpg geworden. Vrij rondlopen is nog wel een optie maar ver zal je niet kunnen gaan en veel zal je niet kunnen doen.

De gameplay is als het leven zelf. Je kan wat je kan en leert zelden iets bij. Daarnaast heb je het als enkeling zeer moeilijk tegenover een hele groep tenzij je over voldoende tactiek beschikt. En denk zeker niet dat je veel vrijheid hebt. Zulke gameplay kent uiteraard zowel zijn voor- als tegenstanders.

Graphics & Sound

 
De graphics zijn een geval apart. Ze zijn misschien nog het best te beschrijven als een kruisbestuiving tussen cell shaded en gewone graphics. Deze combinatie geeft iets redelijk uniek en aangezien smaken verschillen zal deze stijl zowel zijn voor- en tegenstanders kennen. Toch verdienen de graphics een pluim omwille van de uniciteit.

 

Een tweede pluim gaat zeker en vast naar de sound. Daarvoor werd namelijk componist Olivier Derivière ingehuurd en die heeft zeer goed werk afgeleverd.

Conclusie


Bound by Flame is een ambitieus spel geworden. Ambitieus, maar het faalt meer dan eens om zijn ambities te bereiken. Daardoor zijn er enkele ruwe kantjes in het spel geslopen. Gelukkig zijn deze niet onoverkomelijk en krijg je dankzij deze een eerder levensechte ervaring. Met ups and downs, maar onder de ruwe kantjes zit een degelijke game.

+ punten


  • Ambitieus verhaal
  • Levensecht
  • Unieke graphics
  • De soundtrack


- punten


  • Lineaire rpg
  • Gameplay heeft zijn minpuntjes






Reviewer: Heisenberg

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
7/10
Grafisch
7/10
Geluid
9/10
Duur
8/10

Bound by Flame

Release
vr 09 mei, 2014
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps3 ps4
Uitgever
Focus Home Interactive
Ontwikkelaar
Spiders Studio

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
7/10
Grafisch
7/10
Geluid
9/10
Duur
8/10

Bound by Flame kopen?