Crysis

Deze game stond al ettelijke malen in de aanbieding, de moeite of niet, dat lees je hier!

Verhaal – You are NOMAD

Jij bent NOMAD, een speciaal getrainde soldaat die in Noord-Korea enkele zaakjes moet oplossen. Terwijl je de sprong uit het vliegtuig maakt scheert er iets voorbij je team. Wat was dat? Hierdoor landt je team echter verspreid over de landingszone. Tijd om elkaar te zoeken dus… Nog een geluk dat je nanosuit minimale schade heeft geleden waardoor je toch nog sneller kan lopen, onzichtbaar worden, en nog meer van die handige gadgets kan activeren. Wanneer je op zoek gaat naar je vrienden, moet je je een weg banen door de verschillende vijandelijke troepen. Die Noord-Koreanen blijken toch wat meer in hun schild te voeren dan enkele archeologische opgravingen. Dan zie je iets verschijnen dat het de Noord-Koreaanse soldaten moeilijk maakt. Wat is dat ding? Hier heb je even geen tijd voor, want je moet je team opnieuw samenstellen.

Al vrij vroeg in de game besef je dat menselijke vijanden niet je enige tegenstanders zijn. Echter komt het tweede verhaallijn pas goed boven water wanneer de derde acte begint, dit is ongeveer na 65% van de game. Het verhaal is in het begin vrij warrig en veel snap je er niet van, dit mede omdat er soms wat verhaal verteld wordt, terwijl je je volop concentreert op de vijand. Het verhaal is vrij goed en de cliffhanger op het einde doet je uitkijken naar het vervolg.

De gameplay is uitermate vriendelijk. Met enkele simpele toetsen maak je van je pak een uiterst doeltreffend wapen en als je de nanosuit vaardigheden wat onder de knie hebt, kan je enkele mooie moves uit je mouw schudden waar zelfs Rambo jaloers op wordt.
De game maakt geen gebruik van een levelsysteem. Dit betekent dat je in het begin van de game al je vaardigheden al bezit. Je krijgt geen experience points voor het behalen van doelstellingen of het creatief doden van de vijand. Rechttoe rechtaan: dit is de besturing, en daarmee moet je het de volledige game doen.
Zelfs wanneer je een nieuw wapen oppakt, zal je dit direct kunnen customizen: een ander vizier, een silencer, enz. Dit doe je door simpelweg SELECT ingedrukt te houden.

Aangezien de game een port is van een PC-game uit 2007, zijn deze graphics vrij goed. Akkoord, de vijanden en de omgeving komen soms wat wazig over, maar… De omgevingen zijn verwoestbaar! Als er bijvoorbeeld een vijand achter een boom staat, en je geweer is krachtig genoeg, maai je zowel de boom, als je vijand omver! Zit er een vijand te schuilen in een hutje? Geen probleem, gooi er een granaatje in en het hutje komt zo neer. Zeer verfrissend en schitterend. Bijzonder zijn de geluiden die je nanosuit maakt. Het zijn handige signalen om te weten wanneer het tijd is om te gaan liggen, of om even achter het hoekje te schuilen. Nice!

Conclusie – Kort, maar o zo krachtig

Bij deze game kan je platinum behalen op 10-12 uur. Op zich is dit vrij kort, maar de rit is echt wild! Zo doorkruis je verschillende omgevingen (meestal jungle), en kom je in een gewichtloze ruimte waar zelfs Isaac (Newton óf Clarke) jaloers op zijn. De gameplay is recht door zee en het verhaal is van een degelijk niveau. Je kan ook kiezen hoe je de missies aanpakt: eerder stealth, of Rambo-gewijs op je doelwit af gaan. Al zal je naarmate je de moeilijkheidsgraad hoger zet, steevast voor de stealth-aanpak kiezen. Nu op naar deel twee…

pluspunten

• Goed verhaal
  • Van in het begin bezit je al je vaardigheden