Call of Duty: Advanced Warfare

We weten het al enkele jaren, eind oktober of begin november mogen we een nieuwe Call of Duty verwachten. Brengt deze game de vernieuwing waar de community naar vraagt, of borduurt het verder op het succes van zijn voorgangers?

Verhaal - Advanced Warfare

Jack Mitchell en Will Irons: vrienden voor het leven en mariniers in dienst van het Amerikaanse leger. Zes maanden na hun inlijving bij het leger zijn ze klaar voor hun eerste missie...
We bevinden ons in Zuid-Korea en het doel is om de Noord-Koreaanse invasie te stoppen. Na de turbulente drop trekken de jongens en hun commandant erop uit. Ze doorkruisen verwoeste huizen, straten en appartementsgebouwen en slagen er uiteindelijk in om een vliegtuigje dat zware bombardementen kan uitvoeren uit te schakelen. Echter niet zonder slag of stoot. Will Irons laat er het leven bij en Mitchell verliest een arm.

Op de begrafenis van Will ontmoet Jack Will's vader: Jonathan Irons. Dit is de ceo van een militaire, private onderneming, Atlas genaamd. Op de begrafenis reikt Jonathan Mitchell de euh... hand om bij hem in dienst te gaan. Mitchell aanvaardt het aanbod en krijgt prompt een prothese en een training met de allernieuwste apparatuur.

Het verhaal begint sterk: actie, emotie en heroïsme. Naarmate het verhaal vordert komen er helaas plotwendingen aan te pas die je zelfs met gesloten ogen van mijlenver ziet aankomen. De cliché's stapelen zich op, waardoor we het verhaal het beste kunnen vergelijken met de jaren '90 Hollywoodfilms die je kan omschrijven als 'Er is maar één land in de wereld: Amerika' en 'Enkel Amerika is in staat om elk probleem op te lossen'. Best wel patriotistisch, als je van Amerika bent uiteraard. Hierdoor krijgt het verhaal een stevige deuk en dat is best jammer, want je krijgt de indruk dat je dit verhaal al doorgesparteld hebt, hetzij door samenvoeging van meerdere games/films.

De besturing van deze game lijkt zeer goed op zijn voorgangers. Je kan echter tijdens het verhaal sommige functionaliteiten van de EXO-suit activeren door middel van de pijltjestoetsen, deze zitten in het multiplayergedeelte echter onder de R1 (of R2) toets. Mikken, schieten, herladen, springen, een ander wapen nemen en bukken doe je net zoals gewoonlijk met respectievelijk de schoudertoetsen, vierkantje, kruisje, driehoekje en rondje.

Verder wordt de game in drie modi opgedeeld: verhaal (campaign), multiplayer en EXO survival.

Multiplayer

Dit is het onderdeel waar de franchise steeds op inzet en waarmee het tracht te scoren. Hier werden er deze keer enkele veranderingen doorgevoerd, maar is er ook vastgehouden aan de klassieke waarden. Zo kan je nu een soort 'double jump' uitvoeren waardoor je hoger kan springen, je zou denken dat dit zeer weinig bijdraagt, maar in combinatie met de mappen zorgt dit voor een gevoel van ruimte en flexibiliteit. Tijdens het spelen zal je zogenaamde 'supply drops' krijgen, waarin zich de wapens en attachments bevinden die je vroeger kon unlocken door XP te verdienen en te stijgen in level.

In EXO survival kan je met drie anderen aan de slag om zo hordes vijanden neer te knallen. Deze rondes kunnen bijvoorbeeld enkel bestaan uit drones, of je uitrusting kan anders zijn, met beperkingen of met specifieke instellingen.

Gear Up

Eén van de belangrijkste elementen van de Call of Duty - reeks is het zelf kunnen samenstellen van je soldaat. Deze keer wordt er gekozen voor een puntensysteem. Je kan in totaal 13 punten spenderen voor het samenstellen van je personage.

Deze punten omvatten wapens, attachments, scorestreaks, wildcards en perks. De tactische granaat wordt vervangen door een functionaliteit van je EXO-suit. Zo kan je onzichtbaar worden of kan je zelfs een schild tevoorschijn halen. Je kan door middel van een wildcard er zelfs voor zorgen dat je twee EXO-abilities hebt, maar dan zal je het zonder granaten moeten doen.

Deze keer kan je ook je scorestreaks upgraden. Zo kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat als een vijand je care package neemt, deze ontploft, of dat je care package jouw positie zoekt. Je moet hiervoor wel extra punten scoren. Als de standaard scorestreak bijvoorbeeld 400 punten nodig heeft, zal een 'upgrade' bv 100 punten kosten, waardoor je 500 punten nodig hebt om je scorestreak te kunnen gebruiken. Leuk is, dat je meerdere 'upgrades' op één scorestreak kan zetten, maar dan moet je wel een hoop meer punten verzamelen. Aan jou de keuze!

Naast het instellen van je klassen kan je natuurlijk je soldaat opnieuw naar harte aanpassen met de materialen die je vrijgespeeld hebt, waaronder: helmen, laarzen, gezichten, brillen, handschoenen en al wat je maar kan denken.

Modi

De verschillende onlinemodi zijn de klassiekers die we al een tijdje kennen:
  • Team Deathmatch: in teamverband het hoogste aantal kills maken.
  • Domination: er zijn drie vlaggen op de map die je moet innemen en verdedigen, het team dat het langst en het meeste de punten kan innemen, wint.
  • Kill Confirmed: kills laten een dogtag achter die je moet verzamelen. Het team die het meeste tags verzamelt, wint.
  • Ground War: verschillende modi met grote lobby's (9 man per team).
  • Uplink: ergens ligt één datapunt dat je moet verzamelen en afleveren op een vast punt.
  • Momentum: vijf in te nemen punten, elk team begint met twee ingenomen punten en moet deze van het andere team veroveren.
  • Hardpoint: domination, maar met één vlag en steeds een ander in te nemen punt.
  • Search and Destroy: met een bom één van twee doelwitten laten ontploffen.
  • Search and Rescue: search and destroy, maar teamgenoten kunnen nu respawnen als iemand hun dogtag opneemt.
  • Capture the Flag: de vlag van het vijandelijk kamp nemen en naar je eigen kamp brengen.
  • Free-for-All: Individueel zoveel mogelijk kills halen.
  • Infected: wanneer iemand sterft, komt hij terug als zombie, jij moet de laatste overlever zijn.

Sommige van deze modi kan je spelen in Hardcore modus (Team Deathmatch, Domination, Kill Confirmed, Search and Destroy), Ranked Playlist (Momentum, Uplink, Search and Destroy, Capture the Flag, Hardpoint), Classic Playlist (Team Deathmatch, Domination, Kill Confirmed, Search and Destroy).

Voor de grafische kwaliteit werd een enorme inspanning geleverd ten opzichte van de vorige Call of Duty - games. Vooral de singleplayer blinkt uit qua beeldkwaliteit, zo goed zelfs dat Advanced Warfare kan concurreren met het beste wat de PS4 te bieden heeft. Op multiplayervlak wordt wat ingeboet, maar zeker niet op een storende manier. Ten opzichte van Ghosts ligt het niveau veel hoger.

Waar de graphics een sprong voorwaarts maken, zet het geluid een stapje terug. Zo hoor je weinig tot niets van de voetstappen van medespelers, alsook is het geluid van de geweren net iets minder ten opzichte van het vorige deel. Het moet gezegd worden dat de lipsync tijdens de singleplayer zeer goed is.

Conclusie - Net genoeg vernieuwing!

Elk jaar opnieuw kijkt de gamegemeenschap met argusogen welke veranderingen (of geen) de Call of Duty - ontwikkelaars uit hun mouwen hebben geschud. Offline brengt deze game een middelmatig verhaal met schitterende graphics. Op het onlinegedeelte brengt deze game voldoende vernieuwingen aan, maar blijft de gameplay van de reeks herkenbaar. Jammer genoeg moeten we tijdens de mulitplayer wat inboeten op grafische kwaliteit tegenover de campaign, maar gelukkig niet op een storende manier. Deze Advanced Warfare blaast de franchise net voldoende nieuw leven in om een aankoop te verantwoorden. Vooral met betrekking tot de EXO-suit en diens functionaliteiten, alsook de upgrades die je op je scorestreaks kan zetten.

• Reeks blijft herkenbaar
  • Genoeg vernieuwing
  • Grafische ugrade ten opzichte van Ghosts