Prototype 2

Aangezien ik deel 1 had gespeeld, en ik deze game vrij goed vond, is het vrij logisch om deel 2 te spelen, dus bij deze de reden waarom ik de game heb gespeeld …

Laten we eerst het verhaal van deel 1 nog eens herhalen
In deel 1 ben jij een wetenschapper, genaamd Alex Mercer. Je werkt voor een door de overheid gesubsidieerd bedrijf dat in het geheim biologische wapens maakt. Wanneer je weet wat ze gaan doen probeer jij de boel te saboteren, maar hierdoor wordt een virus verspreid. Jouw bijzondere DNA zorgt ervoor dat je niet ziek wordt van het virus, integendeel: je krijgt er superkrachten van. Met behulp van deze krachten zorg je ervoor dat de Blackwatch troepen (een onderdeel van het leger, gespecialiseerd in het opjagen van ‘speciale’ wezens) en Gentek  (het bedrijf waarvoor je werkte) het onderspit delven en New York moeten verlaten.

It continues…
Enkele jaren later lijkt het virus volledig onder controle, totdat deze plots weer uitbreekt en volledig New York (dat in de game New York Zero noemt) weer onveilig maakt.
Jij bent sgt. James Heller. Een boom van een soldaat die in Irak gestationeerd is. Je verliest je vrouw en dochter aan het virus, de avond voor je terugkomt naar Amerika. Hierdoor wil je nog maar één ding: wraak op degene die het virus heeft verspreid, en dit zou Alex Mercer zijn. Je weet dat Mercer superkrachten heeft, maar dit kan je niet schelen, je zoekt de gevaarlijkste jobs op (in de Red Zone) en bent bijzonder agressief en hebt zelfmoordneigingen. Wanneer je onderweg bent naar je nieuwe opdracht, worden je troepen overvallen door Mercer zelf (Hoera!). Je besluit om hem te achtervolgen en onderneemt futiele pogingen om hem te vermoorden. Mercer beslist niet om je te vermoorden, maar geeft je zelf ook superkrachten, ongeveer dezelfde die hij heeft.  Wanneer hij dit doet vertelt hij je ook dat niet hij, maar Blackwatch het virus opnieuw verspreid heeft. Je woede krijgt twee nieuwe doelwitten: Blackwatch en Gentek.
Het verhaal zit vrij goed in elkaar en hierin is meer werk gestoken dan in het eerste deel. Hier en daar een mooie plotwending, echt de moeite om te volgen.

Qua gameplay gelijkt deze goed op het eerste deel. Je springt over gebouwen en haalt al rennend auto’s in alsof het niets is. Naast de krachten van het eerste deel zitten er enkele nieuwe (die je best zelf ontdekt) in, alsook een soort ‘huntermode’. Hiermee kan je jagen op je doelwitten. Door op L3 te duwen stuur je ene soort puls uit, wanneer deze je doelwit raakt, zendt deze de puls terug. Op basis van die laatste puls kan je je doelwit lokaliseren. Naast de hoofdmissies krijg je ook een deel zijmissies, die je wel of niet kan behalen. Deze zijmissies belonen je wel met een mutatie, dit is meestal een verbetering van één van je bestaande krachten.
Missies kan je op (twee) verschillende manieren voltooien: je kan kiezen om à la Rambo binnen te stormen en alles overhoop te slaan/schieten/…, of je kan kiezen voor een meer stealthy aanpak zodat je geen alarmen laat afgaan, meestal doe je dit door de correcte persoon in je op te nemen, zodat je ongehinderd kan verder wandelen.
De missies zijn meestal wel hetzelfde: ga naar een groepje mensen en vermoord deze of eet deze op (consume), of laat verschillende specimens (lees: monsters) vrij en dood deze. Occasioneel heb je ook een soort ‘race’ missie waarbij je pakketjes moet onderscheppen. Naargelang je verder gaat in de game worden je tegenstanders wel moeilijker en zal je ook met tanks rijden en helicopters vliegen (net zoals in deel 1).
En zoals we gewoon zijn in een open world – game kan je ook verwachten dat je bepaalde collectibles kunt behalen, deze komen voor in drie vormen:
- zwarte dozen die verspreid liggen in NYZ (New York Zero)
- lairs (verblijfplaats van geïnfecteerden) die je moet vernietigen
- ground patrols vernietigen

Grafisch & Geluid

Grafisch gezien is er op deze game weinig tot niets aan te merken, de graphics voor dit type game zijn zeer goed.
Het geluid van deze game is zeker en vast niet slecht, je hebt de dreigende muziek bij sommige missies en de achtergrondgeluiden van NYZ. Veel variatie moet je hierin echter niet verwachten …

Voor mij zijn bij deze game de grootste minpunten van het eerste deel weggewerkt. Wat waren deze (volgens mij)? De ellenlange boss-battles die je soms drie kwartier konden bezighouden zijn eruit, en door de vele zijmissies en allerlei zaken die je in deel 1 kon doen, verloor je wat de voeling van het verhaal. Het nadeel bij deel twee hierbij is dat deze heeft zitten knabbelen aan de duur van de game. Voor platinum heb je slechts ongeveer een 15-18 uur nodig, terwijl de platinum (of zelfs het gewoon uitspelen) van deel 1 meer tijd in beslag nam. Dit is een goede game, zeker de moeite om te spelen!

- Beperkte zijmissies zodat je meer voeling hebt met het verhaal
- Goed verhaal
- Goeie graphics