Sonic Forces

SEGA-mascotte Sonic maakt al enkele generaties aan consoles en ook andere platformen onveilig, maar slaagde er sinds zijn retro-hoogdagen niet meer in te overtuigen. Misschien heeft hij meer succes dit jaar met Sonic Forces?

Schurk Dr. Eggman, eeuwige rivaal van Sonic, heeft opnieuw snode plannen gesmeed. Hij wist de laatste jaren maar niet met de blauwe egel en zijn kompanen af te rekenen, maar er is eindelijk beterschap op komst. Hij trommelt alle gekende tegenstanders van Sonic op en introduceert ook Infinite; een nieuwe mysterieuze slechterik die Sonic in enkele minuten weet te verslaan. Zes maand gaan voorbij en zonder ook maar enig spoor van Sonic weet Dr. Eggman de wereld te veroveren. Gelukkig is er nog jouw avatar, die als nieuw personage wordt geïntroduceerd, waarmee jij Sonic kan gaan zoeken én hem helpen door missies in bepaalde werelddelen te voltooien. Het geheim van Infinite’s krachtbron onthullen én de wereld redden; Sonic heeft opnieuw zijn handen vol!

Hoewel Sonic Forces alle gekende personages bevat, kan je slechts met Sonic spelen (die huidige, mondige versie én de 25 jaar oude retro Sonic). Dat heeft de ontwikkelaar niet alleen gedaan uit gemak, maar vooral om de focus te leggen op je eigen avatar. Die kan je aankleden met items die je automatisch vrijspeelt na het voltooien van levels. Alles kan je aanpassen, van de kledij tot het paar handschoenen. Wie wil kan zijn personage dus volledig uitbouwen zoals hij maar wil, wat de - relatief korte - speelduur van de game alvast wat verlengt.

De verschillende werelddelen bieden missies aan die in zowel voor- als zijperspectief worden gespeeld. De opzet is simpel: ren met Sonic of je avatar doorheen de levels, versla vijanden onderweg en probeer zoveel mogelijk ringen te verzamelen. Die ringen zorgen niet meteen voor extra punten, maar houden je wel in leven mocht je geraakt worden. De verschillende looplevels worden afgewisseld door baasgevechten die aardig in elkaar steken. Af en toe zal je ook als verzetsstrijder SOS-oproepen binnenkrijgen waardoor je reeds voltooide levels opnieuw zal moeten spelen om aan de oproep te voldoen. Na een goede vier à vijf uur heb je de game uitgespeeld, wat helemaal niet zo erg is aangezien het verhaal verre van spannend is. Spijtig wel voor de Sonic-fans, maar Sonic Forces is door zijn eenvoud eerder weggelegd voor een jonger doelpubliek die Sonic niet echt kent uit diens SEGA-periode, maar eerder vanop tv.

Sonic Forces ziet er verre van slecht uit op de PlayStation 4 en dat komt doordat Sonic Team gebruik maakt van de Hedgehog Engine 2, een gefinetunede versie van hun vorige engine. Grafische glitches zal je dan ook niet meteen tegenkomen in de kleurrijke omgevingen. De soundtrack waar men voor heeft geopteerd past ook perfect bij de vele, vaak snel voorbij zoevende, levels en zorgt amper voor irritatie bij een iets langere speelsessie.

Sonic Forces kent langs de ene kant helaas geen pakkend verhaal en lijdt ook onder een korte speelduur, maar introduceert langs de andere kant dan weer geslaagde gameplayelementen waaronder het avatarsysteem. Bepaalde levels steken er ook met kop en schouders bovenuit, wat het des te jammer maakt dat Sonic Team tekort doet op andere vlakken. Een volgende keer beter dan maar?

• Avatar
  • Kleurrijke omgevingen

• Korte speelduur