Returnal

Het was even wachten op de eerste echte AAA PS5-exclusive gamerelease (Demon’s Souls niet meegerekend), maar met Returnal brengt Sony heel wat spanning in huis. Een aanrader? Wij gingen met Housmarque’s roguelike shooter aan de slag. Opnieuw en opnieuw en opnieuw…



De geteste versie is de PS5-versie.

Verhaal


Ruimtevaarder Selene kent problemen met haar ruimteschip en komt neer te storten op een onbekende planeet. Daar komt ze in aanraking met een oude beschaving en vijandige wezens die het op haar hebben gemunt. Ze zoekt een uitweg, maar komt niet veel later haar eigen dode lichaam tegen. Aan de hand van audiofragmenten komt ze zelf meer te weten over wat er gaande is; zo blijft hetzelfde verhaal zich continu afspelen. Sterft Selene, dan keert ze terug naar het prille begin: het moment waarop haar ruimteschip neerstort.



Returnal is op zijn minst gezegd heel mysterieus en het is nu aan jou om als speler meer te weten te komen over de planeet, waarom Selene dit overkomt en nog beter; hoe je dit alles komt te overleven. Je zal het echter niet gemakkelijk hebben, want om voldoende te weten te komen en progressie te kunnen maken, zal je moeten gebruikmaken van wat de planeet aan grondstoffen te bieden heeft én vijanden moeten zien te trotseren. En dat kan al eens snel beginnen tegenvallen als je weet dat er geen savefunctie in de game zit geïntegreerd en je vanaf 0 opnieuw mag beginnen als je komt te sterven. En nee, Returnal heb je niet in een half uurtje uitgespeeld…

Gameplay


Als kersvers gestrande ruimtevaarder beschikt Selene over slechts een pistool en de mogelijkheid om met haar pak iets hoger dan de gemiddelde mens te springen en te dashen. De te ontdekken planeet is opgedeeld in meerdere gebieden, waarbij je telkens een eindbaas moet overwinnen om voortgang te boeken en naar een ander stukje van de planeet Atropos te kunnen reizen. Het verhaal, dat ontdek je gaandeweg, maar het zal je niet gemakkelijk worden gemaakt alvorens je het einde weet te bereiken. Telkens Selene sterft, mag je terug vanaf 0 beginnen. Sterkere wapens die je gaandeweg wist te vinden worden terug vervangen door je pistool en ook alle items zijn verloren. Gelukkig zijn er enkele dingen die je ook niet verliest, zoals je zwaard (voor melee-aanvallen) of grappling hook, die je tijdens het doorkruisen van de planeet weet te vinden.



Om vijanden te verslaan, zal het nodig zijn daadwerkelijk sterkere wapens te vinden. Die wapens hebben elk hun ‘weapon proficiency’ ofwel waardebepaling van hoe sterk ze zijn. Je start telkens vanaf 0 en zal het dan ook niet gemakkelijker hebben mocht je in het eerste level net tot aan de eindbaas zijn geraakt en daarna sterven. Nee, pas bij het kunnen betreden van een tweede, derde, vierde en zelfs vijfde level, zal de game je de mogelijkheid bieden om met een verhoogde weapon proficiency te starten. Je na vijf mislukte beurten richting eindmeet spurten, zal je dus weinig tot niks opleveren…

Om toch wat meer overlevingskansen te hebben, laten de vijanden Obolites vallen. Hiermee kan je items kopen om onder meer in het heetst van de strijd je levensbalkje terug aan te vullen. Naast Obolites is Ether de meest courante valuta, die - in tegenstelling tot Obolites - niet verloren gaan en je dus veiliger bij kan houden om items mee aan te schaffen. Je kan Ether ook gebruiken om bepaalde ‘besmette’ items die je op Atropos kan vinden te ‘cleansen’. Hiermee vrijwaar je jezelf van negatieve statuseffecten, waaronder een permanent verlaagde weapon proficiency of verhoogde cooldown van je wapen of dash wanneer je een besmet item zou hebben opgeraapt.

Het gevechtssysteem van Returnal is redelijk rudimentair, doch uitdagend. Atropos’ omgevingen worden telkens je opnieuw start anders ingedeeld, de locatie van waar bepaalde items zich verborgen houden zijn aangepast en ook de vijanden zijn de ene keer talrijker aanwezig dan de andere keer. Elk type vijand heeft zijn soort aanvallen, die je nog het beste kan vergelijken met een game als Resogun (niet toevallig ook ontwikkeld door Housemarque) waarin je continu afgeschoten bollen zit te ontwijken en zelf zit te schieten. Elk spelletje Returnal zit telkens anders in elkaar, dat heeft zo zijn charmes, maar niet elke gamer zal dit genre weten te smaken wegens de repetitiviteit en vooral hoge moeilijkheidsgraad. Hetzelfde kan gezegd worden voor Souls-like games natuurlijk, doch heb je daar het verschil dat de levels wanneer je komt te sterven, niet veranderen en de ‘geluksfactor’ kleiner komt te liggen dan bij een onvoorspelbare game als Returnal.



Graphics & Sound


Returnal ziet er in 4K gewoonweg prachtig uit. Zo kennen de omgevingen telkens andere kleurenpaletten waar geen enkel detail je zal ontgaan. Het geluid, daar geniet je dan weer meer van met een surround setje of de 3D Pulse-headset, waardoor je perfect kan te weten komen van waar de vijanden je zitten te beschieten.

Conclusie


Returnal is een prima videogame, maar misschien niet de AAA-game geworden waar iedere PS5-eigenaar op zat te wachten, daar het genre en de gameplay té uitdagend zal zijn voor het brede publiek. Ontwikkelaar Housemarque heeft inmiddels wel laten weten te werken aan een savefunctie, die het de gemiddelde huisvader toch gemakkelijker zal maken. Een prima oplossing, nu nog hopen dat die er snel komt.

Pluspunten


  • Mysterieus
  • Vlotte gameplay
  • Grafisch
  • Audio


Minpunten


  • Geen savefunctie
  • Enorm hoge moeilijkheidsgraad




Reviewer: JohnCena

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
8/10
Grafisch
9/10
Geluid
9/10
Duur
8/10

Returnal

Release
vr 30 apr, 2021
Genre
Third Person Shooter
Platform
ps5
Uitgever
Sony Computer Entertainment
Ontwikkelaar
Housemarque

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
8/10
Grafisch
9/10
Geluid
9/10
Duur
8/10