Assassin's Creed Odyssey

Na de Egyptische verrijzenis van de Assassin's Creed-reeks met Origins is het nu tijd om zelf je epos te vertellen. Maak je klaar voor je Griekse Odyssee!



De geteste versie is de PS4 PRO versie.

Verhaal


Dat de Spartanen geen doetjes zijn, dat weten we al lang, vooral dankzij de film 300 met de befaamde koning Leonidas in een hoofdrol. Assassin's Creed Odyssey begint met de finale strijd met diezelfde koning Leonidas tegen het invallende leger van Xerxes.

Het verhaal spoelt dan enkele jaren door en we ontmoeten een liefhebbend Spartaans gezin. Nikolaos, de vader, Myrrine de moeder, Alexios de jonge knaap en de pasgeboren Kassandra. Jammer genoeg heeft één of ander orakel gezien dat Kassandra een bedreiging is voor de toekomst, dus moet Nikolaos, in traditie van het Spartaanse volk, zijn dochter laten offeren. Dit is tegen de zin van Alexios die de priester van de berg duwt. Hierna is Nikolaos verplicht om zijn eigen zoon over de reling te gooien.




In het begin krijg je de keuze of je met Alexios of Kassandra aan de slag wil. Voor de gemakkelijkheid nemen we aan dat we Alexios kiezen en refereren we naar het hoofdpersonage als 'hij'.

Tientallen jaren na deze gebeurtenis ontmoeten we Alexios, die opgegroeid is tot een heuse huurling. Griekenland is in die tijd verwikkeld in een oorlog. Langs de ene kant hebben we het Spartaanse leger, langs de andere kant de Atheense soldaten. Alexios kan het allemaal niet te veel schelen, maar het is zeker dat hij wil vertrekken uit Kephallonia. Hij krijgt informatie over ene beruchte Spartaanse generaal, die niemand minder dan Nikolaos, zijn vader, is. De jacht begint ...

Assassin's Creed Odyssey biedt een immens verhaal, met meerdere verhaallijnen. Je krijgt een verhaallijn over Alexios' familie, een mysterieuze sekte, en ... dat moet je zelf ontdekken, maar kan je misschien al raden gezien de setting.

Gameplay


Net zoals de vele games uit de franchise logische opvolgers waren van de voorgaande telg, is deze dat ook met Odyssey als opvolger van Origins, de Assassin's Creed die vorig jaar brak met de traditionele aanpak. We focussen ons daarom op enkele van de meer belangrijkere aspecten.

Maak je eigen Odyssee


Zoals je al kan raden is het in deze game de bedoeling om je eigen stempel te drukken op de klassieke Griekse wereld. De argwanende gamer in mij dacht dat je her en der wel een bepaalde invloed zou kunnen hebben, maar de impact van je keuzes is veel groter dan dat, en zelfs groter dan je eerst zelf zou denken. Niet alleen de leefwereld wordt beïnvloed, maar ook je eigen verhaal. Laat je bijvoorbeeld enkele zieken, die door de plaatselijke priester zouden afgeslacht worden, leven, dan kan het zijn dat ofwel het hele eiland geïnfecteerd raakt, of misschien genezen zij en zullen zij je later belonen. Dit is een mooi voorbeeld van iets dat een kleinere impact kan hebben op je eigen gestuurde verhaallijn.



Er zijn ook bepaalde keuzes die je kan maken waardoor je later ganse verhaalsegmenten wel of niet voorgeschoteld krijgt. Er zijn in totaal maar liefst negen verschillende eindes te beleven, en dan hebben we het zelfs nog maar enkel over het 'familieverhaal' en niet over de andere twee verhaallijnen.

Exploratie ten top!


Na je keuze tussen Alexios of Kassandra krijg je ook de keuze voorgeschoteld of je eerder gaat voor de traditionele aanpak van de franchise, of kiest voor de nieuwe modus: Exploration. We weten allemaal dat als we enige informatie krijgen over een doelwit, of een op te halen object, de reeks zo vriendelijk is om ons te voorzien van een 'marker' die aangeeft hoever het doel is, en in welke richting. In de nieuwe modus krijg je meestal drie tips waarna je zelf op zoek moet gaan naar je doel. Je kan wel een 'waypoint' plaatsen op de kaart zodat je wel enigszins in de juiste richting wandelt, maar je zal nog zelf, meestal met behulp van de havik Ikarus, het doel moeten vastpinnen. Deze modus is zeker niet mis, en één van de leukste toevoegingen. Toch is deze ook tijdverslindend omdat je toch niet recht naar je doel gaat, en dat in een game die een hele hoop gameplay voorhanden heeft.

Maak plaats voor unieke vaardigheden


De vaardigheden die je voorgeschoteld krijgt zijn van actieve of passieve aard. De actieve moet je plaatsen onder een actieknop die je activeert met behulp van één van de schoudertoetsen, ofwel mêlee, ofwel lange-afstand van aard. Op die manier is bijvoorbeeld de roofdierboog uit het spel verdwenen, maar krijg je wel een vaardigheid die dienst doet als vervanging. Deze vaardigheden hebben daarbij nog eens verschillende niveau's, zodat je ook meerdere vaardigheidspunten kan spenderen om die uit te bouwen.

Een nieuwe insteek in het opwaarderen van uitrusting vinden we in het 'graveren'. Je gaat bij een plaatselijke handelaar en je kan je uitrusting ofwel upgraden naar je eigen level, of je kan het graveren. Deze geven kleine boosts in bepaalde statistieken - bijvoorbeeld de schade die je toebrengt met de Spartaanse Trap - en deze komen ook voor in verschillende gradaties. Je kan deze graveringen vinden door af te gaan op de hints van oude tabletten, of je kan deze verkrijgen door het volbrengen van minidoelen in de aard van 'dood x aantal roofdieren', die je dan een gravering omtrent roofdieren zou opbrengen.



Assassin's Creed: Black Odyssee


Naast dit alles is er ook iets terug wat menig fan uiteraard al onder de knie heeft van Assassin's Creed 3 en 4 - Black Flag. Het 'bootje varen' is terug van weggeweest, en hier is ook een heus spelelement aan gekoppeld, want het komt er niet alleen van op aan van punt a naar b te varen, maar ook om onderweg vijandelijke schepen tot zinken te brengen. Dat doe je dan uiteraard met de hulp van pijl en boog-schutters of door je bemanning met speren te laten gooien. Hier zijn ook een hele reeks upgrades beschikbaar en je kan zelfs vijanden overhalen om je te helpen op je schip, zodat deze nog een boost krijgt op andere statistieken - bijvoorbeeld de uithouding van de roeiers, die nodig is om een schip te rammen.



Groot ... Héél groot


Ubisoft slaagt er telkens in om met de volgende iteratie een groter speelveld neer te zetten, en dat is deze keer niet anders. Origins was al zeer groot, maar daar doet Odyssey nog een schepje bovenop. Naast de vele hoofdmissies, zijmissies, maar liefst drie verschillende hoofdverhalen, en persoonlijke gunsten die je moet volbrengen, heb je de vele verzamelobjecten - zoals oude tabletten - en gemakkelijk te missen epische opdrachten. Op die manier kwamen we per ongeluk van een priesteres te weten dat er legendarische dieren in Griekenland rondzwerven, en als we die succesvol zouden opjagen, zouden we daar ook een legendarisch stuk uitrusting voor krijgen. Die informatie kregen we echter per ongeluk, omdat we toevallig die specifieke missie volbrachten. Op die manier ligt het Oude Griekenland bezaaid met meerdere van deze opvolgmissies, en je kan ze makkelijk missen. Wie alles wil zien, inclusief alle eindes, missies en noem maar op zal zeker enkele honderden uren aan deze game kunnen slijten.



Graphics & Sound


Origins was een lust voor het oog op een 4K scherm met HDR ondersteuning, en dat is in Odyssey ook niet anders. Toch maken we er de kanttekening bij dat, de engine toch meer last had van bugs, glitches en gewoonweg het inladen van de texturen. We hebben de game getest op een PS4 PRO, en jammer genoeg hadden we hiervan last zowel in 4K, als in 1080P. Hiervoor moeten we jammer genoeg enkele puntjes aftrekken. Op auditief vlak mag je een karakteristiek deuntje verwachten, en de te verwachten gamegeluiden.

Conclusie


Net zoals de eerste tiental - of zoiets - Assassin's Creeds logische opvolgers waren van elkaar, is Odyssey die van Origins. De gameplay wordt hier en daar bijgeschaafd en veranderd, en daar kunnen we enkel blij om zijn. Jammer genoeg haalt Odyssey het niet van zijn voorganger omtrent bugs, glitches en vooral het inladen van texturen. Het gaat gelukkig niet over gamebrekende elementen, waardoor Odyssey een dijk van een game is geworden!

Pluspunten


  • Logische opvolger
  • Her en der bijgeschaafde gameplay
  • Veel te doen in de wereld


Minpunten


  • Grafisch verloopt niet alles even vlot
  • Kan overweldigend overkomen/grote kans om iets te missen




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
8.5/10
Gameplay
9/10
Grafisch
7/10
Geluid
8.5/10
Duur
10/10

Assassin's Creed Odyssey

Release
vr 05 okt, 2018
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps4
Uitgever
Ubisoft
Ontwikkelaar
Ubisoft Montreal

Score

Verhaal
8.5/10
Gameplay
9/10
Grafisch
7/10
Geluid
8.5/10
Duur
10/10