The Walking Dead - seizoen 1

The Walking Dead: een tv-reeks, een comicserie, een geflopte game, en deze versie van Telltale. De immens populaire serie is al op vele manieren vertaald, was deze game er te veel aan of niet? Dat lees je hier!



Verhaal



Opgelet: Onderstaande bespreking van de episodes kunnen spoilers bevatten!

Episode 1 - A new day


Lee Everett is een veroordeelde misdadiger, onderweg naar de gevangenis. Tijdens de rit raakt hij aan de praat met de agent die hem transporteert. De agent is even verstrooid en merkt de man op het midden van de weg niet op. Een aanrijding is onontkoombaar. Na de botsing wordt de auto door de vangrail geslingerd en in een dieper gelegen bos komt de auto onzacht tot stilstand. Wanneer Lee wakker wordt, besluit hij om het sleuteltje van de handboeien te halen bij de agent die even verder, maar uit de auto ligt. Hij slaagt erin om het sleuteltje te bemachtigen en zijn boeien los te maken. Op dit ogenblik wordt de agent wakker en zit hij Lee achterna. er lijkt wel iets mis met de agent! Lee neemt een shotgun een daarbij horende patroon en schiet de flik recht in het aangezicht.

Onthutst door de gebeurtenissen dwaalt hij door het bos, tot hij in iemands achtertuin belandt. Hier vindt hij een jong meisje, Clementine. Hij besluit om het meisje mee te nemen, aangezien de ouders hoogstwaarschijnlijk overleden zijn.




Episode 2 - Starved for help


We zijn drie maanden verder sinds de gebeurtenissen in Macon. Lee is samen met Mark  op jacht in het bos. Ze merken het geschreeuw op van iemand. Is het Kenny? Wanneer ze aankomen merken ze twee knapen op met een iets oudere man die in een berenklem is vastgeraakt. Het geschreeuw heeft niet alleen Lee, Mark en Kenny gelokt, maar ook een bende walkers. Er zit niets anders op dan het been af te kappen met de bijl die Lee meegebracht heeft. Eén van de knapen wordt gegrepen door de walker, de andere en de iets oudere (nu zonder been) kunnen vluchten naar de Motor Inn. Daar heeft het gezelschap een onderkomen gevonden. Was het wel verstandig om die mensen mee te nemen, nu het voedsel zo schaars geworden is? Samen met honger, komt ook het chagrijn in de mensen naar boven.

Op een dag staan de St. John gebroeders (echte broers, niets met religie te maken) voor het kamp en vragen ze om benzine. Deze benzine dient om de generators op gang te houden bij hun melkveeboerderij. De generators op zich zorgen voor de stroom van een elektrisch hek rondom de boerderij. Het gezelschap wordt uitgenodigd voor een etentje op de boerderij, want blijkbaar hebben zij voedsel in overvloed. Geen vuiltje aan de lucht, toch?

Episode 3 - Long road ahead


Iemand binnen de muren van de Motor Inn werkt samen met de bandieten van buitenaf. Lee gaat op onderzoek uit en komt de dader op het spoor. Net voor de onthulling is er een inval van bandieten. Hierna zit er niets anders meer op dan weg te gaan, en naar de kust te reizen.

Episode 4 - Around every corner


Het gezelschap komt aan in Savannah. Kenny laat het plan om met de boot te vertrekken om betere oorden op te zoeken niet varen. Wat blijkt? Dat alle boten reeds vertrokken of gezonken zijn. Wat schudt Lee en zijn gezelschap nu uit hun mouw?

Episode 5 - No time left


Lee is gebeten en Clementine ontvoerd. Met al wat er over is gaan ze op zoek naar het kleine meisje, maar dit verloopt niet van een leien dak. Hoe lang zal Lee het nog volhouden? En wat als ze Clementine gevonden hebben?

Special Episode - 400 days


Deze episode vertelt het verhaal van vijf nieuwe figuren, verspreid over de eerste 400 dagen na de uitbraak van de plaag.




Gameplay


Net zoals in de meeste Telltale-games bestaat ook hier de gameplay uit twee elementen: actie- en verhaalelementen.

De actie-elementen kan je interpreteren als Quick Time Events, die zich enkel voordoen tijdens gevechten, of snelle scènes uit het verhaal. Hier moet je dan tijdig je knuppel(s) in een bepaalde richting bewegen, of tijdig bepaalde toetsen induwen. Wanneer je deze acties niet snel genoeg uitvoert, kom je in het nadeel, of kan je zelfs sterven.

De verhaalelementen zijn zeer simpelweg de keuzes die je maakt tijdens de game. Wanneer je één van de talrijke gesprekken voert in de game, zal je met de actieknoppen bepaalde dingen zeggen, of acties ondernemen, die hun weerslag zullen hebben op het verdere verloop van het verhaal. Kies je voor een agressieve houding, of kijk je liever de kat uit de boom, alles kent zijn gevolgen in een Telltale-game-reeks.

Graphics & Sound


De graphics zijn cartoonesk, en dat is geen verkeerde keuze van de ontwikkelaars. Zo zijn er vele expliciete scènes die zwakke magen al eens kunnen doen keren, indien er realistische beelden zouden zijn. Het beeld is vloeiend en blijft nooit haperen.

Het geluid van de game is goed, zo draagt deze echt bij aan de emotioneel geladen sfeer doorheen de game. De lipsync is niet altijd spot on, maar dat kunnen we gemakkelijk vergeven.



Conclusie


Deze game speelt zich af in het 'Walking Dead'-universum en trekt volop de 'moeilijke beslissingen'-kaart. Zo zijn er veel emotionele beslissingen, die je al dan niet in een snel tempo, moet nemen. Hoe je omgaat met Clementine en de rest van de groep, dat kies je zelf. De speelduur is meer dan 10 uur, en dat is vrij veel gezien het lichte prijsje waar de game nu voor beschikbaar is.

Pluspunten


  • Je maakt je eigen verhaal
  • Lange speelduur


Minpunten


  • Soms zijn noodzakelijke voorwerpen net iets te moeilijk te vinden
  • Geen verschil ten opzichte van PS3 versie




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
8/10
Grafisch
8/10
Geluid
8.5/10
Duur
8.5/10

The Walking Dead - seizoen 1

Release
vr 24 okt, 2014
Genre
Verhaal
Platform
ps4
Uitgever
Telltale Games
Ontwikkelaar
Telltale Games

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
8/10
Grafisch
8/10
Geluid
8.5/10
Duur
8.5/10