Marvel’s Guardians of the Galaxy

Na het avontuur met The Avengers waagt Square Enix zich aan Guardians of the Galaxy. Reizen we met plezier in het verre universum of blijven we liever thuis? Dat kom je hier te weten!

De Guardians zijn in een verboden zone op zoek naar een monster voor Lady Hellbender. Ze bevinden zich in een ruimteschroothoop en willen uiteraard alles meenemen waar ze hun handen op kunnen leggen. Wanneer ze het gezochte monster vinden, wordt dit wezen opgepeuzeld door ... een ander monster. Zij slaan op de vlucht en kunnen de schroothoop nipt ontsnappen, om dan recht in de armen te lopen van Nova Corps, de ruimtepolitie van dienst. Peter Quill, de zelfverklaarde leider van de Guardians, heeft zijn connecties in dat Corps, al is dat nu niet echt een pluspunt. De Guardians krijgen een grote boete opgelegd. Daarnaast krijgt het Nova Corps-schip een heuse pandoering door een terroristische aanval, en brengt Quill de dochter van de commandant in veiligheid.

Zo begint de zoektocht naar de te betalen credits en de Guardians vallen van de ene ongemakkelijke situatie meestal in een nog ongemakkelijkere. Dit gaat gepaard met de nodige dosis humor tussen de Guardians onderling, maar ook tussen de vele personages die Quill kent van eerdere reizen.

Toch kent de game, meer dan de films zelfs, diepgang in zijn personages: Rocket heeft het nog steeds moeilijk met zijn afkomst en Drax, die in dit universum Thanos een kopje kleiner heeft gemaakt, rouwt nog steeds om zijn vermoorde familie. Ook Quill is in deze setting een heuse ladykiller, al hebben de ladies er nadien wel spijt van. Zoals gezegd breekt de game met het universum opgebouwd door de Marvel-films en beleven een hoop alternatieve gebeurtenissen. Dit is zeker een pluspunt, want zo ervaar je een 'nieuwe' game en niet iets dat gebaseerd is op de films.

Het is de gameplay waarvoor we enthousiast zijn. Deze biedt een welkome afwisseling tussen het gamegeweld van de laatste maanden. Je bestuurt in de eerste plaats Star-Lord. Hiermee ren, schiet en huppel je doorheen de kosmos. Daarnaast zal je ook de andere Guardians bevelen geven. Dit doe je simpelweg door de correcte schouderknop in te houden, de Guardian te kiezen, en daarna kan je nog kiezen welke aanval die uitvoert. Naargelang je vordert in de game, en dus ook stijgt in level, zal je andere aanvallen kunnen ontgrendelen. Het komt er dan op aan om de juist combo uit te voeren: een zwaartekrachtgranaat van Rocket die vijanden bij elkaar zet, Groot die wortels uit de grond laat komen zodat ze niet meer kunnen bewegen, en dan een aanval op meerdere personen van Drax. Op een soortgelijke manier kan je groepjes vijanden, of individuele, sterke vijanden de baas. Ook Peter heeft zijn eigen aanvallen die je kan uitbreiden, al heeft deze reviewer daar pijnlijk weinig gebruik van gemaakt. Tijdens het vechten zal er zich ook een metertje vullen, eens dit vol is zal je in staat zijn om een Huddle uit te voeren. Hierdoor komt je team rond je te staan, en op basis van hun uitspraken moet je de juiste keuze maken tussen twee 'aanmoedigingen'. Naargelang je de juiste keuze maakt of niet, zullen jij en je team, óf enkel jij een boost krijgen.

Naast het opwaarderen van aanvallen, kan je dat ook met je uitrusting. Je moet wel de nodige materialen vinden en Rocket zal, al dan niet tegen zijn zin, Star-Lords uitrusting een boost geven: meer gezondheid, krachtigere schoten afvuren, en dergelijke meer. Bij het reguliere afvuren van je wapens, zal je doorheen de game ook krachten krijgen die je pistolen beïnvloeden: je zal in staat zijn om elementale kogels af te vuren, en dat kan handig zijn tegen bepaalde vijanden. Degene met schilden zijn nu eenmaal kwetsbaarder voor elektriciteit dan degene die kwetsbaar zijn voor ijs. Die kogels zal je ook af en toe nodig hebben om voortgang te boeken in het spel.

Want dat is het laatste aspect van de game: voortgang boeken. Je zal dit moeten doen, veelal door de omgeving te exploreren, en laten we niet vergeten dat Marvel’s Guardians of the Galaxy eigenlijk een lineaire game is. Dit betekent dat je je weg moet vinden, soms door omgevingspuzzels op te lossen, of door Star-Lord door bijna onherkenbaar smalle doorgangen te wurmen. Dit haalt jammer genoeg het tempo wat uit deze flitsende game, en moest er misschien niet ingezeten hebben.

Jammer maar helaas moesten we ook enkele bugs ervaren. Sommige waren van kleine aard, zoals een titel van een hoofdstuk die gewoon op het scherm gekleefd is, of een actieknop  die hetzelfde lot moest ondergaan. Jammer kwamen we ook een gamebrekende bug tegen die de voortgang belemmerde waardoor je toch een deeltje opnieuw moest doen.

Op het auditief vlak kunnen we weinig kritiek geven. De details van de gezichten en de omgevingen zijn zoals het hoort, alsook de voicecasting, wat toch belangrijk is voor een game zoals deze. We moesten wel af en toe wachten hoe de omgeving nog aan het inladen was - of renderen - wat op zich wel vreemd is voor de PS5-versie, en ook de quasi onbestaande laadtijden meegerekend.

Een groot aspect van de game is de muziekkeuze. Zoals we weten is Star-Lord verlekkerd op ouderwetse rock en de nodige licenties zijn binnengehaald om hier gretig gebruik van te maken. Helaas voor de streamer, want die krijgt zijn strikes, maar er is ook een streamermodus beschikbaar, maar dan mis je wel alle sfeervolle muziek.

Guardians of the Galaxy is, ondanks zijn bugs, een game die je moet gespeeld hebben. Je krijgt controle over een team dat je kan inzetten op de manier die je wil, de nodige uitbreidingen van je uitrusting en vaardigheden, en de humor waarvoor de Guardians bekend staan zorgen ervoor dat dit een triple A game is. (ondanks de bugs)

• Originele gameplay
  • PS5-versie is goed afgewerkt
  • Humor