Okami HD

Soms zijn er van die games die je echt moet gespeeld hebben, maar je (voor alle logische redenen) nog geen tijd voor hebt gehad. Okami behoort zeker ook tot dat rijtje en wordt vakkundig door Capcom opnieuw aan de gamer aangeboden, maar ditmaal in een HD-jasje voor PS4. Dan toch maar even oppikken?

Okami is een typisch Japanse game die zijn inspiratie haalt uit de geschiedenis van het land van de rijzende zon. In lang vervlogen tijden werd het land geteisterd door Orochi, een achtkoppige demoon die voor onrust zorgde, en kwam een witte wolf genaamd Shiranui op de proppen om het beest samen met de plaatselijke held Nagi te verslaan en het volk te bevrijden. Nu, tig jaren later na de mythe, is het kwaad teruggekeerd en lijkt de wereld opnieuw te vergaan. Gelukkig voor het arme volk ben jij er nog, een reïncarnatie van de godin van de zon, die opnieuw in de vorm van een witte wolf ten tonele verschijnt om het kwade te bestrijden.

Aangezien jij niet dezelfde held bent als uit de eeuwenoude mythe, moet je de kneepjes van het vak nog leren. In Okami worden vijanden aangepakt door ze niet alleen te slaan en te schoppen, maar ook door het gebruik van een magische borstel. Het is namelijk nodig je krachten verder te ontwikkelen en verschillende ‘brushing techniques’ aan te leren om orde op zaken te kunnen stellen. De ene keer roep je de borstel op om een streep door een vijand te trekken, de andere keer moet je een bom tekenen om de weg vrij te kunnen maken. Het is een eenvoudig, doch charmerend concept dat van Okami een uitzonderlijke game maakt.

Okami wist niet alleen jaren geleden te overtuigen door diens originele gameplay-aspecten, maar vooral door diens visuele pracht. De cell-shaded graphics zien er op de PS4 adembenemend uit en zijn 10 jaar na datum nog steeds een streling voor het oog. De soundtrack heeft men ook origineel gelaten en kent de typische Japanse deuntjes die gepaard gaan met irritante stemmetjes - geen woorden maar gebrabbel - van alle personages. Een klein beetje smet op het geheel, al is dat al sinds de oorspronkelijke release het geval en deels de visie van de ontwikkelaar.

Het is met een goede reden waarom Okami na diens verschijning op de PlayStation 2, Wii en PlayStation 3 nu nogmaals opnieuw wordt uitgegeven op de huidige generatie consoles. Heb je de game dus nog niet gespeeld op een van deze platformen, haal dan gerust voor 25 euro Okami HD in huis. Zo niet, dan is er weinig reden deze nogmaals aan te schaffen, daar er geen nieuwigheden te bespeuren zijn.

• Gameplay houdt na al die jaren nog steeds stand
  • Visueel prachtig

• Niks nieuws onder de zon