Game of Thrones: A Telltale Games Series

Na een actiegame, gebaseerd op de gelijknamige tv-reeks, kunnen we nu aan de slag met deze Telltalegame. Is het verhaal dat hier verteld wordt even episch al de reeks? Dat kan je hier lezen.

De gebeurtenissen van de game spelen zich af tussen de laatste aflevering van seizoen 3 en het begin van seizoen 5 van de tv-reeks.

Let op, deze review bevat spoilers!

Episode 1 - Iron From Ice

Vanavond trouwt Robb, de zoon van Ed Stark, rechtmatige heer van het Huis Stark, die wij al jaren dienen als leden van het huis Forrester. We bevinden ons in het legerkamp van heer Forrester. Gared, één van de schildknapen van de ondertussen dronken ridders, merkt dat er iets vreemd aan de hand is. De mannen van Walder Frey, de heer op wiens land je kamp staat en gastheer van het huwelijk van Robb Stark, zijn zeer - zoniet extra - bewapend. Plots breekt de hel los en vallen diens soldaten je aan. Verraad! Gared vlugt naar zijn heer en helpt hem te ontsnappen. Heer Forrester is echter zwaargewond en je krijgt het bevel hem achter te laten. Je bevindt je in een enorme onmacht en laat hem achter... om te sterven.

Deze avond zal bij kenners bekend staan als 'The Red Wedding', één van de meest dramatische afleveringen uit de Game of Thrones - serie. We volgen hier de gebeurtenissen van het huis Forrester en diens leden en volgelingen. Dit edele huis staat bekend omwille van zijn domein met enorme bossen die bestaan uit Ironwood-bomen. Zoals je al kan raden is dit het beste hout dat er te vinden is om boten, karren, schilden en zoveel meer mee te vervaardigen. Nu de heer en diens zoon gevallen is, ligt de heer van Whiterun op de loer om het zaakje over te nemen. Jijzelf neemt de vorm aan van Gared (de schildknaap), Ethan Forrester (nu de rechtmatige heer van het huis) en Mira Forrester, die in dienst staat van Lady Margaery, toekomstige koningin van de Zeven Koninkrijken.

Net zoals in The Wolf Amons Us bestaat ook hier de gameplay uit twee elementen: actie- en verhaalelementen.

De actie-elementen kan je interpreteren als Quick Time Events, die zich enkel voordoen tijdens gevechten, of snelle scènes uit het verhaal. Hier moet je dan tijdig je knuppel(s) in een bepaalde richting bewegen, of tijdig bepaalde toetsen induwen. Wanneer je deze acties niet snel genoeg uitvoert, kom je in het nadeel, of kan je zelfs sterven.

De verhaalelementen zijn zeer simpelweg de keuzes die je maakt tijdens de game. Wanneer je één van de talrijke gesprekken voert in de game, zal je met de actieknoppen bepaalde dingen zeggen, of acties ondernemen, die hun weerslag zullen hebben op het verdere verloop van het verhaal. Kies je voor een agressieve houding, of kijk je liever de kat uit de boom, alles kent zijn gevolgen in een Telltale-game-reeks.

Grafisch gezien scoort deze game ver onder de middelmaat. De omgevingen zijn niet bijster goed afgewerkt en de details van de gezichten zijn zeer slecht. Toch wordt er geprobeerd om bepaalde emoties via gelaatsuitdrukkingen weer te geven, maar wanneer het gezicht lijkt op dat van een gesmolten pop, komt dit allerminst eigenaardig over. Je herkent de hoofdfiguren uit de tv-reeks, maar daar stopt het dan ook bij.

Grafisch ronduit slecht, maar de spraak en de muziek is dan weer schitterend. Het zou zelfs beter geweest zijn als je gewoon naar het verhaal zou luisteren en niet kijken, al is het dan wel moeilijk om je keuze te maken als je niet ziet wat je kiest. De stemmen van Tyrion en Cersei zijn zeer goed, alsook de epische muziek die met de reeks gepaard gaat.

De fan van Game of Thrones kan deze game - of beter gezegd: episode - voor het lichte prijsje aanschaffen, al zal je wel geduld moeten uitoefenen om het vervolg aan te vatten. Wie de tv-reeks niet kent, mist een hoop diepgang en details, maar toch is het mogelijk om plezier te halen uit deze game als je van een fantasy-setting kan genieten. Al bij al, een episode die je binnen de twee uur uitspeelt. Je ervaart een leuk verhaal, al is het niet om aan te kijken.

• Degelijk verhaal
  • Gameplay
  • Geluid is subliem