Stellar Blade

Na het einde van de wereld worden bataljons uit de kolonie naar de Aarde gestuurd om de overlevenden te helpen. Jij bent EVE, één van die leden uit het bataljon. Toch is er wat meer gaande en daar ga jij op onderzoek naar.

Na de eindoorlog tegen de Naytiba is de mensheid verschrompeld tot enkele steden op Aarde. Gelukkig is er een groep die tijdig vertrokken is naar de kolonies, die nu hulp bieden. In één van die bataljons zit EVE, een geavanceerde supersoldate. Direct na haar landing valt haar kompaan ten prooi aan een alpha-Naytiba, en daar wil EVE al snel jacht op maken. Adam biedt EVE op afstand hulp met behulp van een drone en tracht alles in goede banen te leiden.

EVE komt tijdens haar tocht nog anderen tegen die haar willen helpen, alsook een menselijke nederzetting Zion, waar EVE's hulp nog door vele anderen gegeerd is. De mensheid in de verre toekomst is nog moeilijk herkenbaar; zij hebben namelijk allerlei machinale 'verbeteringen', waardoor ze meer trekken vertonen gelijkend op robots.

Stellar Blade laat zich onderverdelen in de categorie van een Souls-light. EVE gaat hack en slashend door de gruwelijke Naytiba. Als EVE dat voldoende gedaan heeft, kan zij haar vaardigheden uitbreiden om nog sneller en liefst meer ongeschonden uit de strijd te komen. Zij doet dat door vaardigheidspunten te investeren in de juiste skilltrees. Daarnaast kan EVE nog verschillende materialen vinden die zij kan uitrusten bij één van de vele kampen. Hierdoor zullen bepaalde karakteristieken de hoogte ingaan, of zullen nieuwe eigenschappen ontgrendelt worden. Denk maar aan een bonus als je een combo uit je mouw schudt, of een elektrische lading die van de ene naar de andere vijand gaat tijdens een gevecht. In die kampen kan zij die uitbreidingen dan ook verbeteren met gevonden grondstoffen.

Wanneer EVE haar neerzet bij een kamp, krijgt ze al haar gezondheid terug, alsook enkele uitrusting die EVE gevonden heeft, maar dat niet kon uitrusten op dat ogenblik. Daarnaast worden de 'medpacks' ook aangevuld. Hierdoor zullen ook alle overwonnen vijanden terug op het strijdtoneel komen. Het grote verschil met een klassieke Souls-game is dat de vergaarde XP niet verloren gaat wanneer EVE het loodje legt. EVE komt terug met een volle levensbalk bij een nabijgelegen punt.

Hoe verder je raakt in het spel, hoe meer manieren je EVE kan 'uitbreiden', gezien de toon in de game toch vrij informaticagericht is. De moeilijkheidsgraad van de verschillende gebieden waar EVE moet gaan, stijgt naargelang de voortgang van het verhaal, en dat is wel een goede zaak. EVE kan namelijk een hele hoop zijmissies starten waardoor je skills vrij uitgebreid kunnen worden, en je het gevoel krijgt overpowered te zijn. Dit pakt de game dan goed aan, want eens je een nieuw gebied betreed zal je toch wel weer gebruik moeten maken van het blokkeren en het ontwijken van vijanden.

Stellar Blade werd al voor de release bejubeld omwille van het uitzicht van EVE, en haar 'physics'. Daarnaast zal je veel desolate plekken moeten betreden, die jammer genoeg net wat te veel op elkaar lijken, vooral de woestijngebieden. Op auditief vlak worden we vergezeld met een Oosters getint deuntje, dat nooit stoort. We krijgen wel de daarbij horende typische onzichtbare muren.

Wat ook eerder gericht is op die markt zijn de vele pakjes die EVE kan dragen, de ene al iets nauw aansluitender dan de andere, of de ene die iets minder aan de verbeelding overlaat.

Stellar Blade is een toegankelijke Souls-like game, waarbij het publiek houdt van een souls-game, maar huivert van de moeilijkheidsgraad. Wanneer EVE sterft is het niet zó erg, en de vijanden komen terug bij het terugzetten van EVE's gezondheid bij een kamp. Je krijgt eigenlijk meer een hack'n slash game op je bord, waarbij het pareren en ontwijken van aanvallen belangrijk is. Daarnaast heb je nog een skilltree en een hoop trucjes die zich uitbreiden naargelang je vorderingen in het verhaal.

• De 'pracht en praal'
  • Degelijke gameplay qua combat en progressie

• Omgevingen mochten en konden iets gevarieerder