XCOM: Enemy Unkown

Deze game was destijds gratis bij plus, maar was dit wel een aangename verrassing?

De aarde wordt aangevallen door buitenaardse wezens! Geen vrees… Jij, ‘The Commander’, hebt je weten te verschalken door het maken van een ondergrondse basis. Verschillende landen schuilen onder jouw grote vleugels en rekenen erop dat jij hen zal beschermen. Je team zal, onder jouw deskundige leiding, weerstand bieden en komaf maken met de buitenaardse dreiging!

De gameplay is op te splitsen in twee grote delen: wanneer je je basis controleert en wanneer je een team op pad stuurt.

Basis
In je basis heb je allereerst een groot overzicht van de wereld. Zo kan je de veilige gebieden zien alsook de gebieden waar het dringend nodig is om in te grijpen. Het is dikwijls zo dat je een oproep zal krijgen van verschillende landen tegelijkertijd. Echter zal je maar in staat zijn om aan één oproep te beantwoorden. Deze beslissing zal zijn gevolgen hebben doorheen het volledige spel, aangezien je per verschillend land (en later continent) verschillende beloningen krijgt als je een missie succesvol afrondt.
In je basis moet je ook beslissen welke zaken voorrang krijgen. Heb je het liever voor research, of eerder voor engineering? En als je een item gaat onderzoeken, welk krijgt daar dan prioriteit? Je krijgt ook de mogelijkheid om je basis verder uit te bouwen en hier ook zal je moeten beslissen wat voorrang krijgt. Heb je liever wat meer satellieten of ga je voor stroom?
Alsook krijg je ook hier de mogelijkheid om je soldaten van andere kleding en wapens te voorzien. Wanneer je soldaten voldoende ervaring op het strijdfront hebben opgedaan, krijgen zij de mogelijkheid om een rang te stijgen, en bij elke rang hoort natuurlijk ook een nieuw trucje. Zo krijg je bij sommige klassen de mogelijkheid om een extra raket of medpac mee te nemen. Deze combinaties lijken echter eindeloos zodat je het levelen van je team nooit beu geraakt.

Op missie
Je missies beginnen eigenlijk al bij de basis. Daar moet je je team samenstellen uit de beschikbare manschappen. Je hebt verschillende klassen en naargelang de ervaring van je soldaten beschikken deze nog eens over aparte vaardigheden. Je team stel je dan ook best samen in functie van wat de missie is, en tegen welke soort buitenaardse krachten je het moet opnemen.
Wanneer je je team hebt gekozen en eventueel nog wat bewapening hebt aangepast, begint je eigenlijke missie. Dit gaat van UFO-crash sites onderzoeken tot het begeleiden van zogenaamde VIPS naar veilige zones.
Hier is de gameplay ‘turned based strategy’, wat zoveel betekent als: je mag eerst al jouw soldaten laten bewegen/schieten, en dan doet de vijand hetzelfde. Aangezien jij ‘The Commander’ bent volgen je soldaten je bevelen blindelings op. Bij deze fase is tactisch inzicht van groot belang. Wanneer een frontale aanval niet lukt, zal je de vijand moeten flankeren, ofwel met een brute aanval moeten verslaan. Dit hangt geheel af van je eigen speelstijl… Als je de vijand aanvalt zal je ook moeten beslissen of je wel of niet gaat schieten of terugtrekken. Wanneer je naar een vijand richt zie je een bepaald percentage kans dat je je vijand effectief raakt. Zolang het geen 100% is, bestaat er een kans dat je je doelwit mist.
In het begin van de game kan je elk lid van je team twee dingen laten doen, hierin kan je variëren. Je kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je teamlid een eind ver loopt, of je kan ervoor kiezen dat hij niet zo ver loopt en naar een buitenaards wezen schiet, hier heb je naargelang de game vordert nog verschillende mogelijkheden. Belangrijk bij deze fase is ook om te weten wat elk teamlid kan, zodat je een eventuele aanval kan ontwijken, of winnen.

De graphics zijn niet de beste van deze tijd, maar dat is ook helemaal de bedoeling niet. De game slaagt goed in zijn opzet om een goed overzicht te geven, zowel van de basis als van de missies. Wanneer je laatste zet gedaan wordt, krijg je deze nog eens in close-up te zien.
Het geluid is zeer goed gedaan, de teamleden vertellen ook wat ze zien, horen en doen. Er is wel muziek in de game, maar daar let je amper op.

Voor wie eens wat anders wil spelen dan shooters of het een beetje beu wordt om een moordenaar in het verleden te zijn, is dit een frisse verademing. De game lijkt in het begin niet spannend, maar naargelang hij vordert wordt je in een underdogpositie geduwd, waardoor het niet alleen zeer spannend wordt, maar waardoor je ook niet wil opgeven!
Vrij uniek aan deze game is ook het volgende: wanneer een missie niet goed loopt, en je wil deze herstarten, kan het zijn de setting van de missie verandert, of ook het type vijanden. Hierdoor neemt de moeilijkheidsgraad van de game gestaag toe.

- lange speelduur (ong. 20 uur)
- spannend
- goede gameplay