ZOMBI

ZOMBI verlaat de WIIU en komt naar de PS4. Horror of niet, dat lees je hier!

Londen. Een zombieplaag heeft bezit genomen van de stad. Alles wat beweegt of lijkt te leven is een potentieel gevaar. Jij bent één van de overlevenden... Wanneer je je weg zoekt doorheen het puin roept een stem uit een luidspreker je toe. Deze gebiedt je om je heil te zoeken in het ondergrondse, de metro. Nadat je de instructies van de mysterieuze stem hebt gevolgd, bevind je je in een beveiligde ruimte. Deze kan dienst doen als je uitvalsbasis. Het is belangrijk om meer informatie én grondstoffen (zoals voedsel) te zoeken. De stem weet wel raad waar je heen kan gaan...

Veel meer omvat het eigenlijke verhaal niet. Zo moet je verschillende - zombiegeïnfecteerde - gebieden zoeken/doorkruisen om camera's te linken, of om allerhande hulp of voorwerpen te vinden.

Kies wat je meeneemt!

De gameplay is hetgeen waar deze game op mikt. Jij speelt een overlevende, en meer dan overleven zal je ook niet doen in de game. Munitie is schaars en er zijn vele bedreigingen, waardoor je voor solitaire zombies toch beter je cricket bat kiest. Wanneer je verder in het spel raakt zal je natuurlijk nieuwe wapens vinden zoals een dubbelloops shotgun, en zelfs een kruisboog. Helaas zal je dan moeten kiezen welke wapens je prefereert. Zo heb je slechts een beperkt aantal plaatsen waarin je zowel je wapens, munitie, alsook planken (om te barricaderen) en items om je levensbalk aan te vullen, moet huizen. Verder kan je deze wapens ook nog opwaarderen, maar eerst moet je natuurlijk deze upgrade nog vinden. Zo kan je wapens krachtiger of met minder spreiding maken en dergelijke meer.

Don't Die!

De missies in de game zijn veelal hetzelfde. Je krijgt een opdracht voor het zoeken van een voorwerp, en toevallig ligt dat natuurlijk in een niet-zombievrije zone. Hierdoor is het uiteraard mogelijk dat je het loodje legt tijdens één van je queesten.

Net voor je de game start, kan je kiezen uit enkele modi. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor Survival Mode. Wanneer je deze modus start, zal je, wanneer je sterft, onherroepelijk de game opnieuw moeten starten. Om het simpel te zeggen: je hebt maar één leven.

Wanneer je voor de makkelijkere moeilijkheidsgraden kiest, heb je ook maar één leven, maar met een twist. Als je hier sterft, zal je personage sterven, en zal je bezit nemen van een andere overlevende. Zo ben je de ene keer Jan, en de andere keer An. Wanneer dit gebeurt, zal je als je nieuw personage ontwaken in het 'safe house' in de metro, en alle missies die je al gedaan had, ook gedaan hebben. Verder zullen ook alle vijanden die je voorheen had afgeslacht, nu ook dood blijven (dus niet zoals in Dark Souls). Het is leuk dat, als je in het gebied komt waar je als vorige overlevende verbleef, je jouw vroegere ik kan tegenkomen, maar dan in een ondode vorm. Deze is wat taaier dan de rest van de zombies, maar wanneer je erin slaagt om zijn rugzak te doorzoeken, dan heb je al je materiaal terug!

Gelukkig zijn er hier en daar Fast Travel-punten waarmee je in een oogwenk een grote afstand kan afleggen. Dit is handig wanneer je zonet gestorven bent. Het kan ook zijn dat je dit niet ontgrendelt en jammer genoeg kan het zijn dat je weer even onderweg bent. Soms valt het ook voor dat je de weg even niet terugvindt, omdat de markeerpunten die er zonet waren, nu weg zijn. In dat geval zal je dan je weg moeten zoeken doorheen de duistere straten, wat je niet echt een comfortabel gevoel geeft.

First Person Looter

De game speelt als een First Person Shooter, met dat verschil dat je natuurlijk niet altijd schiet. De zombies die je doodt kan je doorzoeken naar allerlei materialen/wapens/munitie/... net zoals allerlei kisten, koffers en zo meer. De plaatsen in je rugzak zijn beperkt, dus vaak zal je moeten kiezen wat je meeneemt, en wat je laat liggen. Wanneer je door je rugzak rommelt, gaat de camera over in 'third person view'. Deze stijl doet wat denken aan de Resident Evil games, want de game pauzeert ook niet. Zo kan het zijn dat als je een stukje taart wil verorberen, dat er plotseling achter jou een zombie staat die wel zin heeft in een stukje.... jou!

Je kan de verschillende items zoals wapens of granaten een sneltoets geven, links of rechts op je D-pad of tweemaal links of rechts. Boven en onder zijn voorbehouden voor mêleewapens en vuurwapens. Persoonlijk vind ik dit een slechte keuze. Zo hadden onder en boven ook gewoon andere wapens kunnen zijn, of je gezondheidskisten. Men had ook kunnen gebruik maken van de veegbewegingen op je touchpad. Jammer genoeg zorgt deze keuze voor een iets tragere gameplay en is het ook soms zo dat de game slechts één tikje registreert, terwijl je er twee gaf.

Nog een verkeerde keuze qua besturing is het lopen. Het is al jaar en dag zo dat je even de linkerknuppel hoeft induwen om bij de meeste games een sprintje te trekken. Hier hebben de ontwikkelaars er ook voor gekozen dat je de linkerknuppel moet blijven induwen. Die besturing is niet echt optimaal wanneer je een horde zombies wil ontlopen en snel links of rechts moet manoeuvreren.

Foutje!

Een punt waar ik niet omheen kan, is het feit dat er hier en daar toch nog foutjes zitten in de overheveling van de WII U naar de meer superieure console. Zo is het niet ongewoon dat de game er de brui aan heeft en we terug geslingerd worden naar het blauwe PS4-scherm met een foutmelding. Wanneer je al een eindje in de game bent en zonder opslagpunten, kan dit vrij frustrerend werken. Dit ook vooral omdat het niet eens je eigen schuld is!

Deze game is een port van WII U, en dat kan je er wel aan zien. Grafisch gezien is de game voldoende, maar ook niet echt meer dan dat. Er zijn glitches waardoor je zombies door de muur heen ziet, of dat je zelfs door die muur kan slaan. De polygonen lijken zeer warrig en wanneer men mist wil gebruiken, wordt het beeld vrij 'blokkig'. Bij het oppoetsen had wat meer werk mogen gestoken worden.

Het ontbreekt deze game aan een achtergronddeuntje, maar daar vraagt de setting ook helemaal niet om. Het gegrom van de zombies en het gebruik van je wapens komen hierdoor veel beter tot hun recht.

Deze game roept tegenstrijdige gevoelens op. Zo is er de matige grafische kwaliteit, en de vrij houterige besturing. Hierdoor lijkt de game niet af, of op z'n minst gezegd: niet genoeg op punt gezet. Langs de andere kant heb je wel de griezelige setting en geeft de game je een echte overlevingsdrang. Hoewel de trailer van deze game je het gevoel geeft dat je met een nieuwe Dead Island game aan de slag gaat, kreeg ik eerder het gevoel dat ik had bij games zoals Dead Space en Alien Isolation, waar het gevaar om de hoek loert. Deze game haal je uit de playstation store voor € 19,99, en dat is de game wel waard! Ben jij er klaar voor?

• Goede setting
  • Leuke wending wanneer je sterft

• Grafisch