Ultra Street Fighter IV

Street Fighter IV kreeg sinds zijn release in 2009 al twee upgrades mee, Super Street Fighter IV en Super Street Fighter IV: Arcade Edition. Door de steeds groeiende community en de rijzende vraag naar nog meer additionele content, kwam de derde uitbreiding er recent met de Ultra Street Fighter IV upgrade.

Street Fighter is een zuiver arcade vechtspel en het steekt dat niet onder stoelen of banken. Een verhaal zou de eigenheid van de game alleen maar teniet doen, en daarom wordt de introductie van de verschillende personages in het spel beperkt tot een klein tussenfilmpje bij de arcade modus. Wat maakt het uit wie deze vechters zijn, en waarom ze meedoen aan het street fight toernooi? Zolang ze maar heerlijk besturen en de mooiste combo's uit hun duimen kunnen toveren.
Een score geven aan het verhaal is dus eigenlijk niet van toepassing, en daarom krijgt dit het gemiddelde van de andere subscores.

Gameplay - easy to learn, difficult to master

Arcade gevoel ten top gedreven

De besturing werkt als volgt. Met de kruis- en de vierkanttoets deel je een light attack uit, met de cirkel- en driehoektoets een medium attack, en met de R1 en R2 schoudertoetsen een heavy attack. Combineer je deze knoppen met de richtingsknoppen, dan schud je de mooiste combinaties en moves uit je mouw. Het combineren van een bepaalde richting (hetzij met de linker analoge stick, hetzij met de pijltjes) met de light/medium/heavy attacks klinkt eenvoudig, maar die combo's perfect timen en foutloos uitvoeren is ietwat een zware klus. De schijnbaar eenvoudige controls uitvoeren zoals gewenst is een investering van enkele uren training.

Naast de ruime variatie aan combo's en de standaardaanvallen beschik je ook nog over de mogelijkheid om de tegenstander te blokken en te werpen. Blokken doe je simpelweg door de richtingstoetsen ingedrukt te houden in de richting tegengesteld aan de ontvangen aanval. De tegenstander werpen doe je door de twee light attack toetsen gelijktijdig in te drukken. Ten slotte kan je nog de twee medium attack toetsen gelijktijdig indrukken. Dit levert een Focus attack op. Deze stelt je in staat een aanval zonder schade te absorberen en direct de tegenaanval in te zetten. Als de focus aanval genoeg is opgeladen is deze niet te stoppen en belandt de tegenstander op de grond, waardoor je vervolgens een “gratis” aanval kan uitdelen.

44 is a crowd

De game telt intussen (met de ultra uitbreiding meegeteld) al 44 personages. Er is voldoende moeite genomen om deze vechters uit te balanceren zonder dat ze te veel op elkaar gaan lijken. Elke vechter beschikt over andere combo's en de ene is bijvoorbeeld beter in snelheid en de andere in kracht. De manier waarop ze bewegen is steeds karakteristiek aangepast waardoor ieder personage zijn eigen stijl meekrijgt. Ze allemaal beheersen is een onbegonnen taak. Daardoor is het zaak van er enkele favoriete personages uit te kiezen en hun besturing vakkundig onder de knie te krijgen. Anders zou je weleens een dik pak slaag kunnen krijgen in de online spelmodi.

Game modi

Zoals gezegd is deze game een zuivere arcade vechter. Ofwel test je je skills in de arcade of versus modi, ofwel oefen je diezelfde skills in de training sessies of in de trials. In de Arcade modus moet je het opnemen tegen een reeks van acht tegenstanders, allemaal te verslaan zonder een gevecht te verliezen of je begint van vooraf aan. In de Versus modus neem je het op tegen een NPC of tegen een tweede speler. Trainingen kan je aanvatten in de doorsnee Training modus of in Trials, waar je bijvoorbeeld een specifieke combo uit je controller moet toveren. Op die manier wordt de speler geforceerd om nieuwe moves te leren die hij of zij daarvoor niet kende.
Online kan je kiezen uit:
  • Een Ranked Match om je level te verhogen.
  • Een Endless Battle waarbij alleen de winnaar naar de volgende ronde overgaat.
  • Of een Tournament waarbij alle spelers in de lobby onderling uitmaken wie de beste Street Fighter is.
  • De Ultra upgrade voegt daar nog een Team Battle en Online Training aan toe.

Ultra upgrade

De ultra DLC (beschikbaar als download in de PS store) levert een hoop additionele content:
  • Vijf nieuwe personages: Poison, Hugo, Elena, Rolento, en Decapre, elk met een unieke vechtstijl. Zo lijkt de breakdancestijl van Elena sterk op die van Eddy uit de Tekken reeks, kan Decapre vliegensvlug een paar rake vuistslagen uitdelen en heeft Hugo veel weg van een Goliath type die de tegenstand tussen zijn twee handen kan pletten.
  • Zes nieuwe stages: Pitstop 109, Mad Gear Hideout, Cosmic Elevator, Blast Furnace, Half Pipe, and Jurassic Era Research Facility.
  • Nieuwe online Modi: Team battle en online training. De Team Battle modus laat je niet toe om met acht (4vs4) spelers tegelijk op het veld te staan, maar speelt als een eliminator. Het eerste team waarvan alle vechters afvallen verliest. In Online Training kan je eindeloos je moves uitproberen op een actieve tegenstander.

Naast de additionele content zijn er ook enkele wijzigingen gebracht aan het gameplay systeem. De oorspronkelijke 39 vechters werden opnieuw uitgebalanceerd op vraag van de fan-based community en elk personage werd voorzien van drie nieuwe moves. Delayed standing (of simpelweg de mogelijkheid om op de grond te blijven liggen) werd toegevoegd om de tegenstand uit te dagen. Red Focus attacks zijn een krachtigere versie van de oorspronkelijke Focus attacks. Deze stelt de gamer in staat om schade van meerdere aanvallen te absorberen en wordt getriggered door de vierkant-, driehoek-, en cirkeltoets gelijktijdig in te drukken. De Ultra Combo Double move ten slotte, maakt het mogelijk om beide Ultra combo's tijdens een match te gebruiken, helaas met verminderde kracht. Voorheen moest je nog de keuze maken uit één van de twee moves (per personage). Al deze aanpassingen werden toegevoegd om de balans van de game op een nieuw hoogtepunt te brengen, en dit lijkt aardig te lukken.

Toen Street Fighter IV voor het eerst uitkwam was de cell-shaded style compleet nieuw voor de reeks (en toen nog vrij uniek voor een beat'em up). Maar na al die jaren toont de game dat deze stijl zeker niet mis staat en al helemaal niet moet onderdoen voor realistischer graphics. Zouden de fans van de reeks plots moeten overschakelen op een andere visuele aanpak, dan zou dit waarschijnlijk bevreemdend aanvoelen. De cell-shaded graphics zijn gewoonweg een onderdeel geworden van de reeks. Daarnaast voelt het geluid en de soundtrack van de game harmonieus aan met de arcade stijl.

Een Beat'em up die na vijf jaar nog steeds meedraait aan de top, mede dankzij een continue toevoer van succesvolle DLC en uitgebalanceerde gameplay. Dat is menig game niet meegegeven. Daarom kan deze Street Fighter IV gerust beschouwd worden als een van de beste Beat'em ups van de PS3 generatie. Dat gezegd zijnde wordt het stilaan tijd voor de ontwikkelaar om aan een vervolg te denken, want deze game zal niet nog eens vijf jaar blijven meegaan.

• Klassieke arcade game, die sowieso bij de betere vechtgames hoort van de PS3 generatie.
  • Een groot assortiment vechters om uit te kiezen.
  • Nog steeds een (druk) aanwezige online community, en dat na vijf jaar!