Fallout 76

Met Fallout 76 besloot Bethesda om hun populaire, post-apocalyptische RPG te verhuizen van de meer gesloten, intiemere singleplayer-ervaring naar de socialere habitat van de online multiplayer. Een logische keuze denk je dan, aangezien multiplayergames de maatstaf der dingen zijn geworden, maar is het ook een succesvolle keuze geworden?



De geteste versie is de PS4 versie.

Verhaal


Op verhalend vlak is de keuze voor een multiplayer slechts matig succesvol geworden. De Fallout-reeks staat vooral bekend om zijn aantrekkelijk verhaal waarin je als protagonist eenzaam doorheen de woestenij trekt op zoek naar sporen van menselijkheid, een zeldzame deugd in een wereld die vernietigd is door de naweeën van een radio-actieve ramp. Het is bovendien een soort vertelling dat voor een groot deel steunt op de verhaalelementen die je opvangt uit je omgeving door het afspelen van audioboeken en het lezen van dagboeken en afscheidsbriefjes. Het verhaal van Fallout 76 is nog steeds sterk afhankelijk van de herinneringen en belevenissen die je krijgt via innemende stillevens en dramatische tekstfragmenten, maar de menselijkheid lijkt nog sterker afwezig als voorheen.

De game start nog steeds hetzelfde als voorheen met de ‘War never changes’-speech en de opening van een kluis na decennialange afzondering van de verwoeste buitenwereld. Jij bent één van die kluisbewoners die zich uitgerekend op de eerste openingsdag overslaapt. Al je medebewoners zijn al vertrokken en jij bent de laatste om je te begeven in bovengrondse restanten van de samenleving. Op dat moment start er een soort wilde ganzenjacht naar de opzichter van je kluis die een spoor van broodkruimels heeft achtergelaten dat jij kan volgen. Het voelt eerlijk gezegd een beetje aan alsof je een spook volgt en alle andere missies voelen binnen hun verhalende context een beetje analoog. Dat voelt vooral zo omdat nagenoeg elke vorm van fysiek contact met NPC's ontbreekt. De NPC's werden zo goed als allemaal vervangen door je online collegagamers en vrienden, die – laat ons eerlijk zijn – zelden een emotioneel effect bij je oproepen. Kortom, een echte verhalende stimulans is veel minder als gewoonlijk aanwezig in Fallout 76. Als je wil verder spelen dan is dat vooral omdat je jouw eigen persoonlijke verhaal of belevenis wil uitbreiden.



Gameplay


Op vlak van gameplay is Fallout 76 uiteraard sterk analoog aan zijn voorganger Fallout 4. Je zal bij de start van de game vooral missie-objectieven volgen en al doende je vaardigheden uitbreiden. Die vaardigheden onderscheiden zich weer in zeven categorieën die jou S.P.E.C.I.A.L. maken. Strenght, Perception, Endurance, Cunning, Intelligence, Agility en Luck zijn de verschillende aspecten van je zelf gecreëerde personage waarmee je moet experimenteren om beter aan de slag te gaan in het schieten en bevechten van gemuteerde creaturen, het hacken van computers en robots, en het bouwen van beschutting, afweergeschut en werkstations om je overlevingskansen te doen stijgen. In theorie is er voldoende te doen in de wijde wereld van Fallout 76. Wil je het mooiste fort bouwen in de hele buurt? Dan ga je maar beter op zoek naar grondstoffen en blauwdrukken. Wil je coole foto’s maken? Dan ga je best op zoek naar wat online gezelschap in gek gekleurde kostuums om ze te laten poseren op het lijk van een vers geveld monster. Wil je de perfecte outfit die je optimaal beschermt en er nog eens goed uitziet? Bereid je dan maar voor om de wereld volledig te verkennen.



Wat Fallout 76 wel anders doet is na verloop van tijd de focus verhuizen van een avonturengame naar het survivalgenre waarbij je de wereld moet afschuimen op zoek naar waardevolle grondstoffen om jezelf te voorzien van voedsel, water, huisvesting en middelen om jezelf te verdedigen van de passieve dreiging van de radioactiviteit, en de actieve dreiging van vijandige monsters en andere spelers. Een belangrijk aspect binnen dit survivalgenre is natuurlijk het managen van je voorraad, en daar gaat het vaak mis in deze Fallout 76. Het duurt niet lang vooraleer je rugzak en de voorraad van je kamp verzadigd zijn, en dan moet je veel van je tijd spenderen aan het zorgvuldig kiezen van items die je niet meer nodig hebt. Dat is vooral overweldigend bij de start van de game, maar verbetert gelukkig naarmate je ervaring met het concept stijgt. Dat concept achter de gameplay kan trouwens net iets te vaak te repetitief worden.

Waarom is Fallout 76 dan een multiplayergame geworden? Dat is eerder moeilijk te zeggen. Als je alleen speelt zonder vrienden dan kan het goed zijn dat je op een server terecht komt samen met een twintigtal andere spelers die elk hun eigen ding doen. Redenen om elkaar op te zoeken heb je niet echt aangezien de wereld groot genoeg is om elkaar te negeren, en aangezien er geen echt beloningseffect is wanneer je elkaar het leven moeilijk maakt. Bovendien laat de rekenkracht achter de technische motor het vaak afweten wanneer je met een aantal mensen tegelijk speelt, want crashes en freezes zijn algemeen goed in Fallout 76. De multiplayer binnen deze game lijkt enkel een meerwaarde te bieden wanneer je coöperatief kan spelen met enkele vrienden. Fallout 76 is dan op zijn best wanneer je op de deunen van Take Me Home, Country Roads een bloederige rotzooi maakt van supermutanten met je zelfgemaakte, excentrieke wapens terwijl je online vrienden het slagveld bezaaien met emotes van de altijd glimlachende Vault Boy. Als kers op de taart zingen jullie allemaal samen in kanon “Take me home … to the place … I belong … West Virginia …”. Dat soort momenten blijven echter te dun bezaaid om als online multiplayer relevant te zijn in een erg competitief gaminglandschap.



Graphics & Sound


Bij het bespreken van de audiovisuele aspecten kan je niet anders dan te starten met de olifant in de zaal. De codering van de game is een enorm rotzooi geworden met problemen op elk aspect binnen de game, inclusief gamebrekende problemen. De meest vergevende irritaties komen nog voor in de vorm van audiovisuele ongemakken, zoals beelden die plots als een stroboscoop beginnen flitsen, complete delen van gebouwen die plots verdwijnen van je radar, en harde, krakende geluiden die repetitief door je geluidsboxen weergalmen als je een wapen afvuurt. Het varieert van ronduit lachwekkende taferelen tot ergere frustraties die ervoor zorgen dat je de game moet heropstarten. In het slechtste geval crasht de server of flits je van de ene beweging naar de andere niet goed wetende wat er gaande is. Opnieuw varieert het van kleine ongemakjes tot problemen die je urenlange voortgang tot nul herleiden. Het valt gewoonweg niet te vergeven dat Fallout 76 in de huidige vorm is gepubliceerd, want er zullen nog een hoop modificaties nodig zijn om alle technische problemen op te lossen. Voor zo’n onafgewerkt product wil je absoluut niet de volle pot betalen!



Als je dan toch enorm hard je best doet en de technische fiasco’s kan negeren, dan ontdek je met Fallout 76 een wereld die erg typisch is voor de reeks. Het wordt soms een wereld die de moeite is om te verkennen waar plaats is voor regio’s die compleet vernield zij door de toxische nastroom van de nucleaire ramp, maar ook voor plekjes die terug heropleven en waar nieuw leven terug een kans kan krijgen.

Conclusie


Fallout 76 is op een aantal vlakken een ramp van een game geworden, die door een veelvoud aan bugs, glitches, crashes en ga zo maar door leidt tot frustraties en onspeelbaarheid. Als je bij het bouwen van een kamp of bij het spelen van een missie steeds moet vrezen voor een spelbrekende bug waarbij je aanzienlijke voortgang verliest, dan ontneemt dit al je goesting om te starten aan je avontuur. Voorlopig is de enige logische conclusie dat je moet wachten met het aanschaffen van Fallout 76 tot de servers worden gestabiliseerd en de technische motor een aantal modificaties meekrijgt. Hoe dan ook, zelfs als je in staat zou zijn om de krakkemikkige codering te negeren, dan blijft het onduidelijk voor wie deze game bedoeld is. De doorsnee Fallout-fan zal meer dan waarschijnlijk een memorabel verhaal missen en gamers die deze reeks voor het eerst een kans geven dankzij het multiplayerluik, zullen snel beseffen dat er betere games op de markt zijn om een sociale belevenis op poten te zetten. Hopelijk weet Bethesda zich nog in de nabije toekomst te herpakken met deze nieuwe Fallout.

Pluspunten


  • Er valt de nodige pret te beleven als je met vrienden online kan spelen


Minpunten


  • Technische rotzooi maakt Fallout 76 meer dan gewenst onspeelbaar
  • Onduidelijk visie voor wie de game bedoeld is
  • Eentonig gameplaysysteem
  • De wereld voelt leeg door de afwezigheid van NPC’s en een overkoepelend verhaal




Reviewer: Kenneth

Score

Verhaal
6/10
Gameplay
4.5/10
Grafisch
2.5/10
Geluid
7.5/10
Duur
6/10

Fallout 76

Release
wo 14 nov, 2018
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps4
Uitgever
Bethesda
Ontwikkelaar
Bethesda Game Studios

Score

Verhaal
6/10
Gameplay
4.5/10
Grafisch
2.5/10
Geluid
7.5/10
Duur
6/10