Sine Mora EX

Liefhebbers van 'shoot ‘em up'-games worden verwend, want Sine Mora (dat in 2012 het genre terug wat leven in blies) kent na een release op quasi elk platform nu ook een heruitgave op PlayStation 4 onder de naam Sine Mora EX.

Hoewel de meeste 'shoot ‘em up'-games een flinterdun verhaal hebben en het, uiteraard, vooral om de gameplay draait, pakte ontwikkelaar Grasshopper Manufacture het iets anders aan. Van meesterbrein Suda51 zijn we de iets meer duistere verhaallijnen gewend en ook in Sine Mora is dat niet anders. Zo volgen we tegelijk de gebeurtenissen van twee facties terwijl de oorlog uitbarst op de planeet Seol. Via tussenschermen worden lijnen tekst op je afgevuurd, telkens voorzien van het nodige stemmenwerk. Geen enkel onderwerp blijft onaangeraakt; er wordt gepraat over moord, armoede en meer. Spijtig genoeg weet Suda51 wel niet door de saaie barrière te breken en komen de dialogen enorm slaapverwekkend over waardoor je al gauw de tijd zal doorspoelen. Tijd die je immers snel tekort zal komen.

In Sine Mora draait het om met je gevechtsvliegtuigje de tegenstanders uit te schakelen, waartoe op het einde van elk level ook telkens eindbazen behoren in de vorm van gigantische gevechtsschepen en meer. Net zoals in andere 'shoot ‘em up'-games is alles lineair, krijg je power-ups om je vuurkracht te vergroten en vlieg je van level naar level. Het grootste verschil hier is dat je geen levensbalkje hebt, maar tijd. Hoe meer vijanden je uitschakelt, hoe meer seconden extra je ontvangt. Word je echter geraakt, dan gaan er enkele kostbare seconden van de teller. Kostbaar, zeggen we, want Sine Mora is zodanig pittig dat je alle tijd sterk zal kunnen gebruiken.

Terwijl je bij andere games uit het genre de schietknop indrukt en zoveel mogelijk vijandig arsenaal probeer te ontwijken, moet je in Sine Mora het iets anders aanpakken. Doordat je slechts over een beperkt aantal seconden beschikt om je missie tot een volwaardig einde te brengen, heeft men de optie voorzien om een slow-motion knop te integreren. Op deze manier is het mogelijk beter andere vliegtuigen neer te halen én ook de reeks kogels die op je wordt afgevuurd niet te incasseren. Onder het motto ‘het is eens iets anders’ is dit zeker een aangename toevoeging.

Sine Mora is natuurlijk een game uit 2012 die reeds een zogezegde finale versie ontving, maar ontwikkelaar Grasshopper Manufacture zag potentieel in de PlayStation 4 en besloot naast de arcademodus nog enkele leuke extra versus modi te voorzien: Race, Tanks en Dodgeball. Leuke extra’s voor de fijnproevers onder ons, wat dus zeker mooi meegenomen is wanneer de game in de rekken komt te liggen voor net geen 20 euro.

Zoals eerder vermeld is Sine Mora niet meteen de moeite op narratief vlak, net door de saaie ingesproken dialogen, maar grafisch gezien kan de game wel ‘anders’ worden genoemd. Meestal zijn 'shoot ‘em up'-games in 2D, heel traditioneel. Bij Sine Mora volgen we echter de 2D-bewegingen in gameplay, maar speelt alles zich af in een 3D-omgeving met bijpassende grafische vormgeving. Zeer mooi afgewerkt en leuk om doorheen te vliegen.

Sine Mora EX is de enige echte definitieve versie van Sine Mora, een inmiddels vijf jaar oude 'shoot-em up'-game. Voor het verhaal hoef je het spel niet meteen aan te schaffen, maar voor de uitdagende gameplay kan je dat gerust wel. Voor net geen 20 euro heb je een, nog niet zo erg gedateerde, game in huis met daarenboven nog eens naast de arcademodus drie extra versusmodi voor net dat tikkeltje meer speelplezier.

• ’Slow motion’-functie
  • Extra versus modi

• Saai verhaal