Tom Clancy's: Rainbow Six Siege

Fans van de Tom Clancy's Rainbow games wachten al een ruime tijd op een nieuwe telg in de franchise. Zeven jaar na Rainbow Six Vegas 2 brengt Ubisoft ons Siege. De studio uit Montréal lijkt het over een andere boeg te gooien. Een goede verandering? Dat pluisden wij voor jullie uit.

Jammer genoeg is er geen verhaal aanwezig. Normaal gezien krijgt dit aspect dan het gemiddelde van de andere scores, maar omdat we hier echt een verhaal missen, trekken we een dan ook punt af.

Helaas mist deze game verhalende lineaire gameplay. De verhalen uit de Vegas reeks waren nochtans zeer leuk, en een aangename ervaring om in co-op te spelen. We krijgen echter wel tien missies voorgeschoteld die dienen als een leerprogramma vooraleer je de online slagvelden betreedt. Doorheen de verschillende opdrachten kan je kennis maken met verschillende tactieken en operators. Je zal al gauw merken dat een andere aanpak van een situatie loont. Wel jammer dat je deze niet kan spelen met een operator naar keuze of met twee spelers. Dit zou de herspeelbaarheid toch aanzienlijk verhogen.

De grootste vernieuwing in de reeks is ongetwijfeld de invoer van operators. Deze kunnen gezien worden als verschillende klassen, waarbij elke operator een bepaald gadget of eigenschap krijgt. Zo maakt de ene gebruik van een sloophamer terwijl de andere elektriciteit op muren kan plaatsen. Ze zijn allen heel divers en zorgen voor verschillende tactieken als je ze combineert. Het is namelijk niet mogelijk om twee dezelfde operators te kiezen in een potje. Dat is maar best want dan zou de balans soms ver te zoeken zijn. De in-game valuta die je verzamelt heet roem. Hiermee kan je de operators ontgrendelen. In de basisgame kan je er twintig vrijspelen, tien aanvallers en tien verdedigers. Later zullen er nog nieuwe voorzien worden onder de vorm van DLC. Wat je nog kan ontgrendelen met de felbegeerde punten zijn allerhande aanpassingen voor je wapenarsenaal. Vizieren, lopen, handvatten en camouflage; alles wat we kennen uit andere shooters. Je verzamelt ook XP (experience points) waarmee je stijgt in level. Dit brengt echter geen meerwaarde met zich mee.

De Vegas reeks was een mengelmoes van FPS (first person shooter) en TPS (third person shooter). Je speelde namelijk in FPS en als je gebruik maakte van het covermechanisme schakelde je over naar TPS. In Rainbow Six Siege speel je enkel in FPS. Men maakt nu wel gretig gebruik van vernietigbare omgevingen. Houten ramen, deuren, en sommige delen van het plafond kan je kapot schieten of opblazen. Dit kan gebruikt worden om een ruimte binnen te gaan maar ook om voor afleiding te zorgen. Verschillende tactieken en operators zorgen er voor dat elke ronde ongetwijfeld anders is. Dit alles is speelbaar op tien verschillende en uitgebreide mappen met elk hun eigen karakter die ook nog eens een dag- en nachtcyclus hebben. Nieuwe mappen die zullen gebracht worden in toekomstige DLC zullen tevens gratis zijn.

Player versus Player (PvP)

Deze bestaat uit vijf tegen vijf, de aanvallers tegen de verdedigers. Elke ronde wordt er gewisseld en er zijn normaal vijf rondes. Aan het begin van elke ronde heb je even tijd om alles te plannen. Hierbij hebben de aanvallers een drone, een rijdend cameraatje om het objectief te zoeken en even te gluren hoe de verdedigers het gaan aanpakken. Deze laatste kunnen in die tijd muren barricaderen en allerlei gadgets plaatsen om het de aanvallers lastig te maken. Samenwerking en overleg zijn hierbij de sleutel tot de overwinning. Door de diversiteit van de gameplay zullen je plannen toch vaak in het honderd lopen met verlies als gevolg. Vriendelijk vuur (friendly fire) staat ook altijd aan. Het is dus opletten geblazen om je teamgenoten niet te verwonden of te doden. Wie denkt een afstammeling te zijn van Rambo zal ook vlug het loodje leggen. Je beschikt maar over één leven per ronde. Wanneer je echter sterft, blijf je nuttig. Zo kan je mee volgen met je teamgenoten om hen extra info en tips te geven. Dood zijn is, raar maar waar, bijna even spannend in Rainbow Six Siege. Er zijn drie modi in PvP, doch komen ze bijna op hetzelfde neer. Als je alle tegenstanders uitschakelt, of de doelstelling haalt, heb je rondewinst.

• Doel: Het beschermen of innemen van giftig object;
  • Bom: Het beschermen of onschadelijk maken van een bom. Hier zijn altijd twee bommen, maar één onschadelijk maken volstaat;
  • Gijzelaar: De aanvallers moeten de gijzelaar in veiligheid brengen, de verdedigers moeten dit natuurlijk verhinderen. In de intense vuurgevechten kan je als aanvaller of verdediger de gijzelaar ook doden, wat leidt tot rondeverlies.

Het PvP gebeuren wordt opgesplitst in twee delen. Zo heb je de vriendschappelijke of gewone mode en een klassement dat toegankelijk is vanaf level 20. Dit is de hardcore mode voor de veteranen waar ook een ranking aan vast hangt.

Player versus Environment (PvE)

Spelers van de Vegas games zullen ongetwijfeld Terrorist Hunt kennen. Dit kon natuurlijk niet ontbreken in deze nieuwe telg en deze antiterreur is nu zelfs uitgebreider. Het principe is hetzelfde als de PvP, je speelt hier echter met vijf man tegen bots (A.I.). Weer is er de keuze tussen drie moeilijkheidsgraden en er zijn nu tevens ook drie modi.

• Klassiek: Dit is de mode zoals de vorige games waarbij je X aantal terroristen moet doden, al dan niet binnen een bepaalde tijd afhankelijk van de moeilijkheidsgraad;
  • Bom: Bijna hetzelfde als zijn PvP broertje, hier moet je echter wel beide bommen onschadelijk maken;
  • Gijzelaar: Hier neem je de rol van verdediger aan en moet je de gijzelaar beschermen tegen hordes vijanden.

Grafisch is Rainbow Six Siege goed. De vernietigbare omgevingen zullen hier waarschijnlijk toch ook enige impact op hebben. Echter is er enorm veel aandacht geschonken aan detail. Dit is het meest merkbaar in de mappen. De explosies zijn mooi in beeld gebracht en je kan niet enkel verblind geraken door een flashgranaat maar ook door invallend zonlicht. Het bloed spat realistisch op de muren. Als je gewond raakt en probeert om naar een veilig plekje of een teamgenoot te kruipen zal dit ook een bloedspoor achterlaten.

Het geluid is fenomenaal. Een goede surround headset is hier ook aan de orde. Dit niet alleen om met je teamgenoten te communiceren maar dit kan ook het verschil maken tussen leven en dood. Zo hoor je bepaalde geluiden en voetstappen uit de richting die ze werkelijk komen. Het geluidsniveau hiervan zal ook verschillen naargelang de afstand. Ook hier is het detail goed merkbaar in de mappen. Een stevig rockplaat in de kroeg van de motorbende tot een radio met Duitse schlagermuziek. De operators hebben verschillende nationaliteiten wat ook merkbaar is in hun dialoog.

Net als de scores van Rainbow Six Siege, is het spel wisselvallig. De basis en het concept is fantastisch, maar hier en daar ondervinden we kleine ergernissen. Deze zijn niet onoverkomelijk en zijn makkelijk op te lossen in een update.

diknmuis

Wie van tactisch shooter geweld houdt zal Rainbow Six Siege ongetwijfeld al in huis hebben gehaald. De game is zalig en op zijn best met enkele vrienden. Als je dit in je ééntje speelt zal het al vlug vervelen. De gameplay is dan wel heel divers, het ontbreken van meer verschillende modi is toch jammer. Al zullen deze ook als DLC gebracht worden. Een mode met een mix van zowel PvP én PvE zou bijvoorbeeld heel welkom zijn. Jammer genoeg zijn er in Rainbow Six Siege ook microtransacties te bespeuren, al hebben deze geen impact op de gameplay. Deze game zal de doorsnee schietspellen fanaat misschien niet echt aanspreken. Het heeft dus een kleine doelgroep en dat brengt ook enig gevaar met zich mee. Hopelijk kan Ubisoft met toekomstige content ons blijven bekoren en werken ze nog wat aan de kleine hekelpuntjes, want een betere tactische FPS is er niet te vinden. Het zou dan ook heel jammer zijn moest deze geweldige game vroeg uitsterven.

xXiNiXx

Ik ben gek van dit soort games, samen met een groep vrienden online knallen met enige tactiek. De vernietigbare omgevingen, verschillende aanvalsscenario's en diverse operators zorgen voor een gevarieerde speelervaring. Terrorist Hunt en de singleplayer opdrachten spelen we momenteel nog op normaal, hopelijk kunnen we binnenkort de moeilijkere varianten eens uitproberen, namelijk moeilijk en realistisch. Daarvoor zullen we wel nog even moeten oefenen.
Ubisoft heeft mij enorm verrast met de stabiele connectie tijdens de lancering van het spel. Tijdens de gesloten bèta en vooral tijdens de open bèta, één week voor release, hadden de servers heel wat meer problemen. Hier was na de release, op 1 december, niet veel meer van te merken.
Met tien mappen en twintig operators krijgen we redelijk veel content. Meer is natuurlijk altijd beter, daarom vind ik het ook goed dat de nieuwe content gratis zal zijn. Ik kijk alvast uit naar de (gratis) nieuwe mappen en de (eveneens gratis) nieuwe operators.

• Vernietig zo goed als alles!
  • Evenwichtige operators
  • Tactische en spannende gameplay