In Space We Brawl

De competitieve sofamultiplayer is een uitstervend ras. Deze In Space We Brawl probeert daar verandering in te brengen. Slaagt hij daar ook in?

Bij gebrek aan verhaal wordt hier het gemiddelde van de overige punten op geplakt.

Als heden ten dage het woord multiplayer valt, denkt iedereen onmiddelijk aan Call of Duty, Destiny, … Heel eventueel wordt er aan coop gedacht genre de nieuwe Assassins Creed. Niemand, behalve de wat oudere gamers onder ons, denkt terug aan de tijd waarop je samen gezellig in de zetel zat en met of tegen elkaar gamede. Zeg maar Crash Team Racing of het misschien minder bekende Crash Bash.

Deze In Space We Brawl gaat terug naar de goede oude tijd en blaast hier nieuw leven in. Om het henzelf wat simpeler te maken is hierbij geopteerd voor een 2D-game. Het verdere concept is heel simpel, elke speler kiest zijn ruimteschip en zijn wapen. De verschillen in de ruimteschepen zitten hem in de snelheid, de robuustheid en de hoeveelheid energie. Deze energie kan je gebruiken voor een schild of om een snelheidsboost te activeren. Variatie in wapens is er ook; het verschil zit hem vooral in het aantal kogels dat je per minuut kan schieten. Zeg maar van fully automatic machine gun tot sniper. Vervolgens kies je het veld waarop je wil spelen. De variatie hierin zit vooral in de grootte en het aantal natuurlijke hindernissen zoals zonnestormen, asteroïden, zwarte gaten, …

Eénmaal deze keuzes gemaakt zijn is het simpel. Schiet of ram elkaar overhoop en probeer zelf te overleven. Dit kan gewoon iedereen tegen iedereen zijn, maar in teams werken is ook een optie. Spijtig genoeg is hier weinig variatie in het gametype voorzien waardoor je, na een paar spelletjes gespeeld te hebben, het wel allemaal gezien hebt.

De oplettende lezer merkt dat hier tot nu toe uitsluitend multiplayer is vermeld, is er dan geen singleplayer luik? Dat is er, maar is zeer beperkt. Je krijgt een aantal challenges. Dit kan gaan van simpelweg degelijk manoeuvreren tot een hoop aliens naar het hiernamaals schieten. Breng je deze challenges tot een goed einde, dan speel je nieuwe gadgets vrij om te gebruiken in de multiplayer. Het aantal challenges is helaas beperkt en kon gerust wat uitgebreider zijn.

Qua graphics gaat In Space We Brawl ver terug in de tijd. Geen haarscherpe texturen, geen oogverblindende taferelen. Gewoon getekende achtergronden en getekende figuurtjes. Maar dit is een indie en dan kan je ook moeilijk meer verwachten.

Waar je wel meer van kon verwachten is het geluid. Akkoord, als je eraan bent hoor je een ontploffing en ook je wapen produceert een geluid. Maar om een of andere reden hebben de makers ervoor gekozen om irritante stemmen in het spel te steken. Telkens je de game opstart krijg je een stem te horen die de naam van het spel verkondigt en geen enkele keer is dit een aangename stem. Je zit er mee vast tot je de game opnieuw opstart en je vurig hoopt op een normaal stemgeluid, maar helaas.

Deze game focust bijna volledig op een offline multiplayer. Misschien een slimme zet voor de nostalgische gamers. Maar gezien vele gamers vaak alleen thuis zitten, hebben zij geen reden tot aankoop. Ben je wel een gamer die graag eens gamet met vrienden of familie, dan zal je je hiermee even kunnen amuseren. Met de nadruk op even, want heel uitgebreid is deze niet.

• Old school offline multiplayer
  • Space

• Weinig gamemodi