Middle Earth: Shadow of Mordor

Lang hebben we naar deze game uitgekeken. Is deze hetzelfde lot beschoren als de andere Lord of the Rings-derivaten, of kunnen we hier iets nieuw verwachten?

Talion is een ranger die de vrede bewaard in Gondor door het opkomende orc-gespuis, die het leven van de mensen bedreigen, een kopje kleiner te maken. Zijn leven verandert wanneer de Black Hand (van Sauron) en zijn kornuiten niet alleen zijn familie, maar ook Talion zelf genadeloos afslacht. Echter wanneer Talion zweeft tussen leven en dood, krijgt hij bezoek van een Wraith, een ziel die zich al geruime tijd in die schemerzone bevindt. Deze Wraith heeft de kracht - of vloek - om Talion opnieuw tot leven te wekken, maar dit in het gezelschap van de Wraith, die dan in hetzelfde lichaam huist.

Hierna begint de zoektocht naar de verantwoordelijke voor de dood van Talions familie, en de zoektocht naar de verloren herinneringen van de Wraith. Deze Wraith heeft blijkbaar lange tijd geleden een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Midden-Aarde, maar wat juist, dat weet zelfs hijzelf niet.

Naast het verhaal van wraak voor het vermoorden van Talion en diens familie, wordt ook het verhaal van de Wraith uit de doeken gedaan. Niet lang in het verhaal blijkt dat deze in zijn sterfelijke gedaante degene is die de legendarische ringen gesmeed heeft. Het verhaal van deze geest was - voor mij - interessanter dan het wraakverhaal van Talion.

Assassin's Orc

Wanneer de eerste gameplaybeelden van deze game beschikbaar kwamen, werd al snel de vergelijking met de Assassin's-reeks gemaakt. We moeten toegeven dat er inderdaad gemeenschappelijke kenmerken zijn: zo kan je gebouwen, rotsen en dergelijke zeer gemakkelijk beklimmen, en heb je het verbergen in struiken, of de sluipmoorden die je kan plegen.

Naast deze 'bewegingen' moeten we wel zeggen dat de combat geheel verschillend is van de Assassin's-reeks. Deze is vloeiender en toegankelijker. De combat kan je beter vergelijken met de Batman-reeks. Zo schud je de aanvallen, counters en grijpbewegingen zeer handig uit je mouw. Wat hier ook zeer mooi gedaan is, is het feit dat als je je in een gevecht bevindt, met vele vijanden, deze aanvallen af en toe verschillend zullen zijn. Een counter blijft uiteraard een counter, maar de manier waarop deze uitgevoerd wordt kan steeds verschillend zijn. Na een tijdje zal je ook, nadat je een hit-reeks hebt opgebouwd, met combinaties van toetsen steeds sterkere en leukere, maar vooral meer tactische aanvallen kunnen uitvoeren.

Naast deze mêlee-aanvallen, heb je ook nog de 'ranged' aanvallen. Deze begint vrij standaard, met pijl en boog, maar naargelang je de krachten van de Wraith opwaardeert, zal je ook andere aanvallen kunnen ontgrendelen die vallen onder de noemer 'ranged'. Wanneer je je pijl en boog richt, zal je ook focus beginnen gebruiken. Deze focus vertraagt de tijd even zodat je eventueel beter kan richten.

Levelsysteem

Nu we het hebben over het opwaarderen, moeten we het natuurlijk hebben over de manier waarop je je vaardigheden kan uitbreiden door te levelen.

Eerst en vooral heb je de gewone XP (experience) die je kan verdienen door het afslachten van verschillende vijanden - eventueel op verschillende manieren, want het verschilt hoeveel je krijgt voor een gewone kill ten opzichte van bijvoorbeeld een strealth-kill - of het behalen van missiedoelstellingen. Wanneer je genoeg XP verdient hebt, zal je een ability point kunnen toekennen aan één van de beschikbare vaardigheden.

De vaardigheden (in dit gedeelte) komen pas beschikbaar wanneer je voldoende power hebt verzameld. Deze kan je verzamelen door je te mengen in de discussie's tussen de verschillende captains of warchiefs. Wanneer je een captain doodt, krijg je automatisch zijn power. Wanneer je echter zijn jachtpartij verijdelt, kan je een veel grotere beloning aan power krijgen. Wanneer je voldoende hebt, speel je een volgende rang vrij. Per rang horen een aantal abilities - die je ontgrendelt met XP - die pas beschikbaar komen als je voldoende power hebt.

Naast XP en Power, kan je ook nog bepaalde Mirian munten verdienen door bonusdoelstellingen te behalen of het verzamelen van de legendarische delen van dolken, zwaarden of bogen, of je kan deze verdienen door verschillende Wraith-gerelateerde objecten te vinden. Wanneer je voldoende punten hebt, kan je deze inruilen voor een hogere gezondheid, betere focus, of kan je extra runeplaatsen kopen voor je wapens, en dergelijke meer. Wanneer je een captain doodt, laat deze een rune achter - specifiek voor dolk, zwaard of boog - die je dan in je wapen kan stoppen om zo wat meer voordeel te halen. Je kan slechts maximaal vijf runen per wapen gebruiken, dus hier zal je ook keuzes moeten maken.

Are you my Nemesis?

Wat ook nieuw is in deze game en lange tijd bejubelt, is het Nemesis-systeem. Dit laat je toe om de bewegingen te volgen van de Uruk'hai-captains of warchiefs. Dit systeem houdt ook bij welke sterktes en zwaktes deze hebben. Je kan dit te weten komen door simpelweg het juiste papiertje te vinden, of de hersenen van sommige orcs - die die specifieke informatie hebben - te doorbladeren en zo deze sterktes en zwaktes te weten te komen. Het weten van deze kunnen erg belangrijk zijn bij een confrontatie om een eventueel gevecht in je voordeel te laten uitdraaien.

Wat dit systeem super maakt is de mogelijkheid om de captains voor je te laten werken. Zo kan je ervoor kiezen dat deze captains bodyguards worden van warchiefs, om deze later eventueel te verraden. Je kan hen ook commanderen om andere captains aan te vallen en later een plaats als warchief uit te werken. Dit systeem werkt goed, en soms lijkt het net alsof je aan het schaken bent. Zo zie je alle pionnen en kan je beslissen wat jouw volgende zet zal zijn, om dan af te wachten welke reactie deze losweekt.

Jammer genoeg komt dit systeem slechts zeer laat goed tot uiting. Je zal lange tijd bezit kunnen nemen van een captain, het duurt echter een tijdje vooraleer je ze effectief bevelen kan geven. Zo zit je op ongeveer 60-65% van de game wanneer deze vaardigheid beschikbaar wordt.

De beelden horen tot het betere wat de PS4 tot nu toe voorhanden heeft. Vooral de verschillende confrontaties met de orcs zijn schitterend in beeld gebracht, alsook het mooie Midden-Aarde. Als we een puntje van kritiek mogen hebben, dan is het dat de gebouwen in de verte niet perfect afgelijnd zijn.

Het geluid van deze game is echt schitterend en heeft zeker een meerwaarde in deze setting. Zo zal je de orcs horen babbelen over hun escapades, moorden en dergelijke. Ik heb erop gelet en ik heb ze zelfs geen twee keer hetzelfde horen zeggen. Wanneer je door het gras sluipt, en je hoort ze in de verte, zal je nog meer op je tellen passen. Van een soundtrack is weinig sprake, maar deze was zeker niet nodig in de game.

Conclusie - Een must voor elke gamer!

De hamvraag blijft natuurlijk: voor wie is deze game? Hoe je van actie, avontuur en een bovengemiddeld verhaal, dan is deze iets voor jou. Fans van Tolkiens verhalen mogen deze ook blindelings aankopen. Heb je echter een aversie van deze, alsook van Assassin's Creed en de combat van de Batman-reeks, dan laat je deze beter links liggen, al zullen het aantal gamers die aan deze eigenschappen voldoen gering zijn. Deze game houdt je gemakkelijk 15-20 uur bezig, naargelang je speelstijl. Wil je echter alle hebbedingetjes uit de wereld en je vaardigheden volledig uitwerken, tel je daar gemakkelijk 15 uur bij.

• Twee verhalen
  • Grafisch schitterend
  • Schitterend geluid
  • Lange speelduur
  • Vloeiende gameplay

• Nemesissysteem komt te traag op gang
  • Talions wraakmissie komt te bekend voor

Torvin: Dwarven Hunter

Torvin heeft je hulp nodig! Nadat je veel heibel hebt gemaakt, stuurt Sauron nieuwe troepen naar Mordor. Deze Beastmaster Warchiefs jagen op alles wat er leeft, en dit is niet naar de zin van Torvin. Samen met hem ga je de strijd aan tegen deze warchiefs, maar eerst moet je de verschillende fauna in dit gebied leren kennen en leren domineren...

What's new?

Naast de nieuwe verhaallijn krijg je ook nog enkele nieuwe dieren op je bord voorgeschoteld, waaronder de 'Wretched Graug' en de 'Caragath ', een neefje van de Caragor. Met de unieke vaardigheden van deze dieren zal je uiteindelijk de nieuwe warchiefs moeten lokken en elimineren. Deze warchiefs zijn initieel zoals we ze standaard kennen, nummer drie daarentegen heeft al een 'huisdier ter zijner beschikking. Het Nemesis-systeem wordt gereset, waardoor je opnieuw een resem captains en warchiefs moet leren kennen, om ze daarna onderuit te halen.

Natuurlijk zijn er met deze DLC ook nieuwe collectibles. Zo kan je de bladzijden uit Torvins boek verzamelen, en de 'beast hunt'-challenges tot een goed einde brengen. Je krijgt ook een nieuw uiterlijk, namelijk dat van een echte jager. Daarnaast kan je nieuwe 'Epic Runes' bemachtigen en kan je meedoen met de 'Tests of the Wilds'.

Op grafisch vlak is deze DLC uiteraard hetzelfde als de originele game, alsook de gameplay. De runes die je hebt verzameld verdwijnen, maar al je vrijgespeelde vaardigheden heb je nog altijd. Hierdoor is alles net iets te simpel, wanneer je de oorspronkelijke game hebt uitgespeeld. Deze onderhoudende DLC speel je vlot uit in een vijf uurtjes, en dan heb je ook de meeste collectibles al verzameld.

VerhaalGameplayGraphicsSoundSpeelduurTotaal
7/109.5/109/109.5/106/1082/100

Celebrimbor, The Bright Lord

Iedereen die het hoofdverhaal van Shadow of Mordor heeft beëindigd weet dat Celebrimbor, de smid die de Ene Ring heeft gemaakt, een opstand tegen Sauron heeft geleid. Dit verhaal speelt zich af tussen het gedeelte waar Celebrimbor de ring van Sauron heeft genomen en het punt dat de ring naar de Duistere Heer terugkeert.

Concreet betekent dit dat de verschillende missies wat op hetzelfde neerkomen: vind een warchief en 'brand' deze zodat hij aan je zijde vecht. Op zich weinig nieuws, maar de meerwaarde vinden we in de onderlinge dialogen tussen Sauron en onze Wraith-vriend. Zo voel je ook aan dat de Ring zijn invloed heeft op onze nobele elf.

Out with the old, in with the new

In tegenstelling tot de vorige DLC (Lord of the Hunt), waar je aan de slag kon met een volledig opgewaardeerde Talion, moet je het deze keer doen met Celebrimbor. Hierdoor zal je enkele vaardigheden 'verliezen', waaronder de handige vaardigheid waardoor de tijd vertraagt wanneer je je boog opspant. Langs de andere kant krijg je er wel enkele bij, waaronder een 'Shadow Brand', waarmee je in een oogwenk een grote afstand aflegt en de daarbij horende Uruk'hai bekeert.

Een ander hulpmiddel is uiteraard de Ring. Die moet eerst opgeladen worden, en dit doe je door de orcs, captains, warchiefs en zo meer te bekeren. Wanneer hij opgeladen is, druk je op R3 en L3 tegelijkertijd, want hierdoor activeer je de Ring. De tijd vertraagt, en dan heb je de optie om een tijdlang vuurpijlen af te schieten, of om finishers uit te voeren, en meer van de vrijgespeelde vaardigheden.

Een pluspunt bij deze DLC is dat je hem aanvangt zonder een 'overpowered' gevoel te hebben. Je bent enkele (handige) vaardigheden kwijt, ten opzichte van je über-Talion, en hierdoor voel je je toch wat kwetsbaarder. Dit in tegenstelling met de Lord of the Hunt-DLC.

Als je de game hebt, is dit een uitstekende DLC om hem weer eens op te pakken. Het verhaal van 'Celebrimbor VS Sauron' zal vele Lord of the Ring - fans doen kwijlen, en hier zit zelfs een heuse verfilming in. Akkoord, de gameplay is veelal hetzelfde, maar de dialogen tussen de Heer en zijn smid zijn voer voor meer. Het is wel een minpuntje dat, als je de verhaal hebt beëindigd, je niet meer terug kan naar het grauwe Mordor om eventuele losse eindjes aan elkaar te euhm... knopen. Deze DLC houdt je een viertal uurtjes zoet, en dan heb je nog een nieuwe Challenge mode, en dat is de € 9,99 zeker waard.

9/109.5/109/109.5/108/1090/100

Lees de volledige review hier!

9/10