Rise of the Ronin

Na beide geslaagde Nioh-games, krijgt Sony PlayStation er opnieuw een exclusive bij ontwikkeld door het getalenteerde Team NINJA. Deze keer mogen we als echte ronin een epische reis maken door het 19e eeuwse Japan. Benieuwd wat dat zou geven!

Het verhaal van Rise of the Ronin start bij twee samoeraikrijgers, die het einde van de Edo-periode mogen meemaken. Na een mislukte missie valt de clan uiteen en moet je, met een eigen gecreëerd personage, als Veiled Edge (ookwel ronin genaamd) alleen verder. Een moeilijke periode volgt, waarbij de zwarte schepen uit het westen voor oorlog en politieke onrust zorgen. De Bakumatsu-periode kondigde als het ware het einde van het shogunaat aan en er begon een nieuw tijdperk, waarin Oost en West met elkaar in conflict kwamen. Als ronin mag jij deze culturele revolutie in een open wereld ervaren waarin je niet alleen de mensen ontmoet die de loop van de geschiedenis bepalen, maar ook gewone burgers die houvast zoeken. Jouw ontmoetingen met personages en bijhorende keuzes tijdens missies zullen de verdere loop van de geschiedenis bepalen, terwijl eigen persoonlijke aanvaringen voor voldoende spanning zullen zorgen. Verwacht je aan enkele plottwists, intrigerende personages en bijhorende interessante wendingen.

Ontwikkelaar Team NINJA heeft ervoor geopteerd om het beste van verschillende eigen titels uit voorgaande reeksen, zoals Nioh, te combineren met elementen uit concurrerende games. En dat valt meteen ook op. Na het creëren van je personage, waarbij je heel ver kan gaan qua mogelijkheden, introduceert het skillpunten en hoor je vanaf het begin al een keuze te maken wil je betere Dexterity, betere Attack, etc. Dat kennen we vooral uit de Souls-games en is voor beginners even zoeken, daar de diepgaande skilltree weldegelijk een invloed zal hebben op je manier van spelen. Rise of the Ronin is namelijk een open wereld game waarin je je eigen personage moet zien te levelen door niet alleen de hoofdmissies te volgen. Het leent veel elementen uit andere titels en verliest daardoor wel wat eigen identiteit, al stoort dat na meerdere uurtjes telkens minder en minder.

Naast het hoofdverhaal zal je Assassin’s Creed-gewijs namelijk de vrijheid krijgen om vijandige gebieden te ‘clearen’, de bevolking hun stadje terug te geven en een reputatie op te bouwen. Met die verkregen punten kan je dan stijgen in level en jezelf van de nodige nieuwe moves voorzien. Je wapenkeuze in het begin van de game zal ook een invloed hebben, terwijl je - naarmate je vordert in het verhaal - ook zal kunnen switchen in vechtkunst. De ene vijand is bijvoorbeeld gevoeliger aan de ene vechtkunst dan de ander, waardoor je met enkele vingertwistende inputs hem sneller een kopje kleiner kan maken. Tel hierbij nog eens tal van extra opties bij, zoals het schieten met geweren, drankjes nuttigen, wapens upgrade  en zelfs een grapple hook, en dan weet je dat de mogelijkheden legio zijn in Rise of the Ronin.

Het geheel speelt ook uitermate vlot, los van de paar framedrops die occasioneel komen opduiken. Net zoals in Sekiro is counteren van een aanval nodig en hier zal de game je ook de nodige indicaties voor geven. Het is, zoals bij elke titel, wennen in het begin, maar gelukkig biedt Rise of the Ronin ook drie moeilijkheidsgraden aan. Deze kan je zelfs voor een baasgevecht, bij elke checkpoint, aanpassen mocht het dan toch wat te heet onder je voeten worden.

Een open wereld game nodigt uit voor uren speelplezier en dat plezier komt er in verschillende vormen. Er zijn drie uitgestrekte gebieden om als speler te verkennen (met je paard of zelfs kite) en talrijke zijmissies om aan te gaan, banden te smeden met nieuwe personages en zelfs katten om te aaien. Net als in Nioh 2 is het tevens mogelijk online, voorafgaand aan een missie, naast een AI-partner ook via de (bij dit moment van schrijven nog lege) servers medespelers op te trommelen. Zo kan je met drie een missie al sluipend uitspelen of er gewoon los invliegen.

Het 19e eeuwse Japan en diens uitgestrekte wereld zorgt er soms voor dat er framedrops opduiken en dat is jammer te noemen als je zelfs hebt geopteerd voor de Performance-modus. Ook de Graphics-modus haalt niet het maximale uit de PS5, waardoor we veronderstellen dat Team NINJA het technische aspect nog niet volledig meester is.

Rise of the Ronin speelt en voelt een beetje als één in een dozijn, maar blijkt na enkele uren spelen toch veel meer dan dat. Het combineert heel wat elementen uit voorgaande Team NINJA-games en leent waar nodig van de concurrentie. Niet altijd volledig geslaagd, maar wel toegankelijker dan Nioh, Wo Long of zelfs een FromSoftware-game.

• 3 moeilijkheidsgraden
  • Verschillende combatmogelijkheden
  • Open wereld