Dead End City

Dead End City combineert Mad Max met het shoot-em-up-genre, maar volstaat dat voor het nodige speelplezier?

In een verre toekomst is de beschaving volledig ten onder gegaan en de paar overgebleven overlevenden zijn nu vermaak voor een bende gekken genaamd Scorpio. Je thuis werd geplunderd en je geliefden ontvoerd. Er is met andere woorden niks meer te verliezen, dus trek je er gewapend in je post-apocalyptisch voertuig op uit. Klaar om iedereen overhoop te knallen en een einde te maken aan de heerschappij van Scorpio.

Dead End City kent een erg beknopt en kort verhaal, maar het leent wel perfect voor een post-apocalyptische verticale shooter. Een combinatie van Mad Max met het shoot-em-up-genre laat je met een zwaarbewapende auto (een Chariot) door de woestenij rijden, al schietend op alles wat je weg kruist. Kogels van vijandige motors, gekke voertuigen en gigantische baasgevechten moet je zien te ontwijken, om vervolgens de nodige power-ups én benzine op te rapen. Spanning alom, vooral omdat bepaalde vijanden tactisch inzicht zullen vergen om ze te kunnen overmeesteren. Beknopt, dat ook weer wel, want na nog geen uur heb je alles wel al gezien. De extra vrij te spelen personages (en hun voertuigen) bieden helaas weinig meerwaarde. De online rankings schieten dan nog als enige over.

De verticale shooter leunt zich perfect voor een ’90 retrostijl. Ontwikkelaar Pixel Licker wist dit prima aan te pakken door zwarte balken aan elke zijde te kleven, waardoor je echt het gevoel hebt een game van weleer te spelen.

Kort en krachtig; beter kunnen we Dead End City niet omschrijven. Iets te prijzig voor de weinige inhoud, dat weer wel.

• Prima shmup
  • Baasgevechten