Bulletstorm: Full Clip Edition

Bulletstorm: Full Clip Edition is een remake van de culthit Bulletstorm uit 2011. Wat je van deze PS4-versie mag verwachten kan je hier lezen.

We starten het avontuur in de ruimte en ontmoeten Grayson Hunt. Hij en zijn team varen bijna tegen het ruimteschip Ulysses, onder leiding van generaal Sarrano, met wie Gray nog een eitje te pellen heeft. Grayson was namelijk ooit leider van een elitegroep ‘Dead Echo’ die vele onschuldigen uitschakelde onder invloed van Sarrano. Dead Echo weet dit echter niet, want zij waren in de waan dat zij terroristen elimineerden. Grayson vindt er dan niets beter op dan met zijn kleinere ruimtetuig de Ulysses te rammen. Na een reeks hectische ontploffingen kom je terecht op een vreemde planeet. Al snel leer je dat Sarrano nog leeft ... It's payback time!

The Duke of Nukem

Naast de game op de traditionele wijze te doorlopen kan je er ook voor kiezen om Duke Nukem als hoofdpersonage te kiezen. The Duke weet niet goed waar en hoe hij daar terechtgekomen is, maar over-the-top-geweld, schunnig taalgebruik en schitterende oneliners zijn hem uiteraard niet vreemd.

Gameplay - Kill With Skill

Punten scoren is waar het om draait in deze game. Om dat te doen zal je hordes vijanden op een zo origineel mogelijke manier om het leven moeten brengen. Denk bijvoorbeeld aan een ontploffing die je veroorzaakt zodat een vijand in brand staat, om vervolgens die ongelukkige naar je toe trekken, met je zweep en in twee stukken te knallen met je shotgun, zodat de verschillende lichaamsdelen op twee verschillende cactussen belanden. Uiteraard zal je dit kunstje niet van in het begin van de game kunnen uitvoeren. Daarvoor heb je namelijk eerst je zweep nodig. Net zoals de trap die je kan uitdelen, zorgt die ervoor dat je vijand(en) even in de lucht blijven zweven. Op die manier is het immers gemakkelijker deze een richting te geven. Stuur je ze in een afgrond, een vleesetende plant of plak je ze gewoon tegen de muur?

Het spreekt voor zich dat je deze game niet speelt als een doordeweeks shooter. Je gaat uiteraard voor de hogere punten, én het vrijspelen van die nieuwe killshots, want daar is net hetgeen waar je je plezier uithaalt. Daarvoor beschik je naast een standaard aanvalsgeweer, shotgun en iets wat lijkt op een pistool ook nog over de meer exotische wapens. Een wapen dat een ontplofbare ketting weg schiet, of een draagbare mortier die botsende mijnen weg knalt, niets is vreemd in Bulletstorm. Naast het standaardgebruik van de wapens is er ook nog een tweede modus die je kan gebruiken. Deze verschilt van wapen tot wapen. Zo kan je honderd kogels ineens weg knallen met je aanvalsgeweer, terwijl het snipergeweer een meer explosieve verrassing achter de hand heeft.

Je scoort punten voor de mooiere kills, en deze punten kan je dan spenderen aan het kopen van munitie, of de 'charge', zijnde de tweede vuurstand van een wapen. Je kan ze ook spenderen om meer munitie of 'charges' te kunnen meedragen, en zelfs je zweep kan een upgrade krijgen.

Naast de hoofdcampagne kan je ook nog aan de slag in de Echoe-modus. Hier speel je delen van het hoofdverhaal opnieuw om zoveel mogelijk punten te behalen. Nu is er echter nog een nieuwe modus beschikbaar waar je enkele doelstellingen moet behalen, bijvoorbeeld niet gebruik maken van je wapen, dus enkel je trap en zweep.

Kill With Friends

Tot mijn verbazing heeft ook de multiplayermodus de overstap naar current-gen overleefd. Hier ga je met drie vrienden - of vreemden - aan de slag. Het doel is uiteraard om een zo hoog mogelijke score te behalen op de verschillende mappen. Jullie krijgen verschillende golven vijanden naar jullie toe gegooid, het spreekt voor zich dat bij de latere golven zich ook de sterkere vijanden bevinden.

Op grafisch vlak ziet deze er na de opwaardering best goed uit. Details zijn mooi afgewerkt en alles draait tegen een mooie 60 fps. Toch een opmerking in de kantlijn ... De game loopt ermee te koop dat je met The Duke kan spelen, toch lijken zijn textures wat vreemd in de game. Het lijkt er eerder op dat hij als het ware in de game geplakt is, en niet echt verweven. Terwijl de game mooie textures aflevert, zal The Duke, en dan vooral in tussenfilmpjes er eerder onafgewerkt, of met te weinig textures, uitzien.

Met het geluid is alles best oké, vooral door de mooie oneliners van Duke Nukem. Hier ook echter de opmerking dat de synchronisatie niet steeds spot on is. De ontwikkelaars beloven echter een patch uit te brengen die dit euvel oplost.

Conclusie - Nostalgie Ten Top

Heb je indertijd Bulletstorm gespeeld en ben je fan van Duke Nukem? Dan weet je ongeveer wat je mag verwachten van deze titel. Destijds heb ik deze game tot op het bot uitgespeeld, en dat heb ik nu opnieuw gedaan. De grappige, obscene oneliners komen jammer genoeg enkel frequent voor in het begin van de game. Nadien is het toch even wachten tot wanneer die grijns weer op ondergetekende zijn gezicht verschijnt, dus Dukes stem mocht wat meer aanwezig zijn.

• The Duke!
  • Coole onliners
  • Killen met skill is nog altijd even leuk