Lost Judgment

SEGA’s Judgment zag het levenslicht als spin-off op de Yakuza-reeks en deed het bijlange niet slecht. De game wist fans en nieuwkomers zodanig te verbazen dat men meteen aan een vervolg begon te werken: Lost Judgment. Opnieuw een schot in de roos?

Lost Judgment speelt zich af in december 2021, weliswaar na de gebeurtenissen uit de eerste game, maar je hoeft daarvoor zeker niet Judgment te hebben gespeeld. Hoewel je in dat geval een deftige introductie zou missen met hoofdpersonage Takayuki Yagami, draait Lost Judgment over een compleet nieuwe case die jij als detective mag gaan onderzoeken. Drie dagen nadat Akihiro Ehara is terechtgesteld voor seksuele aanranding (handtastelijkheden op de metro), wordt een lijk gevonden en word jij via via aangesteld om het boeltje te gaan onderzoeken en de link te vinden. Niet alles is namelijk wat het lijkt en de plottwists zullen zich opnieuw, zoals in Judgment, opstapelen. Het grote verschil deze keer is echter dat de dunne lijn tussen de wet en rechtvaardigheid duidelijker wordt en men de speler laat nadenken. Wie de Yakuza-titels kent, weet dat humor tevens een grote rol speelt en bij Lost Judgment (dat gevoeligere onderwerpen aansnijdt) weet men opnieuw voor een gezonde mix te zorgen. Elk hoofdstuk is smullen, van de eerst tot de laatste, en dan is er nog de uitstekende gameplay…

Never change a winning team, dachten ze bij Ryu Ga Gotoku Studio, en gelukkig maar. De gameplay uit Judgment is merendeels behouden gebleven waarbij Yagami nog steeds vlotjes boeven kan klissen en maffiabendes enkele verdiende muilperen kan verkopen. Dat doet hij voortaan op drie mogelijke manieren: Naast zijn Crane style en de een-tegen-een Tiger style uit Judgment, beschikt Yagami nu over de volledig nieuwe Snake style voor snelle counter aanvallen en het ontwapenen van vijanden. Bij het spelen van de hoofdverhaalmissies en het verkennen van zowel Kamurocho en Isezaki Ijincho, zal je opnieuw tal van (grappige) zijmissies kunnen aangaan die de levensduur van de game nogmaals verlengen.

Een echte detective hoort grondige onderzoeken te voeren en deze keer krijgt Yagami wat opties bij. Zo kan je nog steeds naar aanwijzingen speuren tijdens missies, maar komt er deze keer ook sluipen aan te pas. Bepaalde personen zal je ongezien moeten achtervolgen om meer te weten te komen, waarbij het mogelijk zal zijn ook foto’s te nemen en - indien opgemerkt - voor de nodige misleiding te zorgen. Een leuke toevoeging, naast de vernieuwde minigames en de collectie Master System-games die speelbaar zijn in Yagami’s kantoor.

Ryu Ga Gotoku Studio heeft opnieuw puik werk gemaakt van Lost Judgment en voorziet naast de Japanse stemmencast opnieuw vakkundig ingesproken Engelse dialogen. Grafisch ziet de game er opnieuw top uit, al blijven de groepjes boeven met quasi gelijke gezichten een beetje goedkoop overkomen.

Een nieuw topverhaal gecombineerd met gekende, vlotte gameplay, heel wat minigames, top stemmenwerk en zijmissies die het spelen waard zijn; Lost Judgment lost de verwachtingen in en bewijst dat de spin-off reeks op de Yakuza-reeks best op eigen benen kan staan.

• Top verhaal
  • Uren speelplezier
  • Gameplay blijft goed