Dolmen

Dolmen is een Souls-game die al een tijdje op de PC te verkrijgen is, maar komt nu ook naar onze console!

In een verafgelegen stelsel is het ontmijnen van een planeet - Revion Prime - nogal nefast uitgedraaid. Vreemde creaturen hebben de faciliteiten namelijk geïnvadeerd, of misschien ook niet? Op de planeet vinden we namelijk speciale kristallen, dolmen genaamd, die verantwoordelijk zijn voor kleinere, maar ook grote interdimensionale scheuren. Het is aan jou, een nobele onbekende, om te onderzoeken wat er gebeurd is, en om die vreemde kristallen te vergaren.

Veel meer kom je niet te weten in het begin van het spel, en dat is ook typisch voor het genre, want Dolmen is namelijk een Souls-game. Voor degenen die het niet weten: je zal sterven en je zal uit je fouten moeten leren. Toch is de insteek wat anders, want nu krijg je niet de standaard 'you died' op je scherm, maar 'timeline erased', wat ook meer past gezien de setting en de scheuren in de ruimte-tijd.

Speelt Dolmen dan zoals Dark Souls, of het recente Elden Ring? Nee, dat nu ook weer niet... De besturing is vrij houterig, je kan je moeilijk fixeren op specifieke vijanden en het menu is ja, jaren '90 te noemen. Vrij fantasieloos, met vele vakjes en nergens een moderne insteek en niet echt gebruiksvriendelijk.

Je krijgt uiteraard wel een sci-fi arsenaal met energiewapens en 'energiezwaarden' en schilden, die je dan mits de nodige grondstoffen kan opwaarderen, en dat is wel nodig. Als je namelijk even in de verkeerde richting gaat, kan het zijn dat je een tegenstander ontmoet waartegen je nog niet opgewassen bent. Af en toe even terugtrekken naar je 'schip' zal helpen om je een nieuwe loadout te geven en zal je statistieken ook een boost kunnen geven. Wie tussen de regels leest heeft het al door: degene die het genre nog niet machtig zijn zullen veel moeten grinden. Naast je wapens en je schilden zal je ook in staat zijn om elementschade toe te brengen, naargelang je uitrusting. Elke vijand heeft ook zijn zwakke plek, en het komt erop aan om die utieraard uit te buiten, indien mogelijk.

We hebben Dolmen gespeeld op PS5 en hebben een vrij dubbel gevoel. Op zich kan je weinig zeggen over de omgevingen, die zijn allemaal vrij donker (grotten) en veel afwisseling is er niet. Op zich wel afgewerkt, maar toch niet voldoende om naar current-gen te brengen. Eerlijk gezegd zouden we er ook kritiek op hebben mochten we deze gespeeld hebben op PS4. Voldoende, maar niet echt goed. Qua geluid blijven we wat op onze honger zitten, want het achtergrondgeluid is vrij summier, al moet het voor een Souls-game natuurlijk niet overdreven zijn.

Souls-gamers worden op hun wenken bediend door Elden Ring, maar wanneer die klaar is kunnen zij Dolmen wel een kans geven, al is dat wel een heuse stap. Misschien brengt de volledig andere setting genoeg afwisseling om geboeid te blijven.

• Sci-fi setting

• Menu is zeer ouderwets
  • Houterige besturing