Ghostwire: Tokyo

Ghostwire: Tokyo brengt ons naar 'het met geesten overspoelde'-Tokio. Wij zochten voor jullie uit hoe veilig het was om daar te vertoeven.

Eén of andere entiteit zweeft boven een drukke straat, waar net een ongeval is gebeurd, in Tokio. Deze wil bezit nemen van een 'lichaam' en merkt dat hij een levende niet kan innemen. 'Gelukkig' ligt er een dode op de straat, door het ongeval. Toch was deze ongelukkige niet zo dood, en heeft KK (de entiteit) bezit genomen van jongeman Akito, die de schrik van zijn leven beleeft. Hij heeft niet veel tijd om gewend te raken aan de situatie want een vreemde mist raast door Tokio en zorgt ervoor dat alle levenden verdwijnen; enkel hun kleding blijft over. Gelukkig is Akito niet dood of levend en heeft de mist weinig effect op hem. We komen al snel te weten dat KK achter een mysterieus persoon zit die een hannyamasker draagt (lees: een soort Japans demonenmasker), maar Akito wil weten wat er met zijn zus gebeurd is, die in het hospitaal ligt. De missies van beiden raken verstrengeld wanneer degene met het masker Akito's zus ontvoerd.

Op zich kabbelt het verhaal van de game rustig verder en kom je hier en daar wel wat te weten van de gebeurtenissen die geleid hebben tot hoe de situatie nu is.

Ghostwire: Tokyo speel je vanuit een 'first person view', dit betekent dat je alles door de ogen van Akito waarneemt. De game heeft wel wat weg van een first person shooter, met het verschil dat je nooit een wapen opneemt. De bezetenheid van KK heeft zo wel enkele voordelen...

Akito leert dat zijn krachten op het puntje van zijn vinger liggen, letterlijk. Hij kan de vele vijanden schade toebrengen door een keuze te maken welke aanval hij wil uitvoeren: in het begin kan je 'windschade' gebruiken, daar komt later nog het element water en vuur bij. Daarnaast vind je talismannen en kralen die ervoor zorgen dat je meer schade kan toebrengen, of je kan de talismannen als een soort granaat gebruiken.

De game biedt je een open wereld, waarbij je Tokio naar hartelust kan verkennen, er is overigens een pak meer te doen dan enkel het hoofdverhaal. Her en der zal je verdwaalde zielen vinden die nog iets van je verlangen. Als je hen geholpen hebt om 'over te gaan', zal je beloond worden met geld, zielen, of iets van uitrusting. Dat geld kan je simpelweg gebruiken om dingen aan te kopen in de desbetreffende kraampjes, die nu uitgebaat worden door zwevende katten, die een soort geest voorstellen. De zielen die je verwerft kan je grofweg interpreteren als XP. De zielen moet je dan inruilen in de telefooncellen - die blijkbaar nog bestaan in Tokio - waarna je XP krijgt. Die XP krijg je overigens ook door het ontdekken van nieuwe gebieden, het verslaan van vijanden, en dergelijke meer. Verder loont het de moeite om het gebied te verkennen, want er zijn wel een hoop zielen die als een hoopje rondzweven en wachten om gered te worden.

Hier zal je ook stijgen in level wanneer je voldoende XP verzameld hebt. Hierdoor zal je een aantal punten krijgen die je dan kan inzetten om je vaardigheden een boost te geven. Krachtigere aanvallen, meer pijlen, langer zweven ... dit is slechts een greep uit de beschikbare opties.

Het spel speelt zalig op onze PS5. De sfeer die neergezet wordt, de details, alles past perfect. Af en toe begint het te regenen, wat enkel bijdraagt tot de gure, onwennige sfeer die je doorheen deze game ervaart.

Ghostwire: Tokyo was er eentje die bijna onder onze radar is gevlogen, maar gelukkig hebben we hem mogen oppikken. Deze setting kan je enkel als heel origineel beschouwen en hoewel de game zich erg gedraagt als een first person shooter, komt deze toch authentiek en innoverend over.

• Gameplay werkt zeer goed
  • Grauwe setting
  • Stopt herkenbaarheid in een nieuw jasje