Babylon's Fall

We wisten weinig over Babylon's Fall wanneer we onze reviewcode ontvingen. Staat de toren van Babylon trots recht of werd hij beter omver gegooid? Dat lees je hier!

 

De geteste versie is de PS5 versie.

Verhaal


Net zoals in meerdere RPG's zal je in het begin van het spel een personage moeten 'genereren', dit met een afkomst en specifiek uitzicht. Wij gaven onze kerel de naam Bert, en Bert mocht erop uit trekken.

Het ging Bert niet goed af in het begin van het verhaal. Hij werd immers als slaaf getransporteerd naar Babylon en hier werd één of ander apparaat aan zijn rug verbonden. Deze 'Gideon Coffin' werd voor vele lotgenoten fataal, maar niet voor Bert. Eens die kist gebonden op zijn rug werd hij bestempeld als 'Sentinel', iemand die vreemde, engelachtige wezens kon bestrijden en het Domitinian rijk mocht beschermen. Hoera! Dit rijk had een nieuwe stad gesticht Neo Babylon, aan de voet van de legendarische toren en ging deze ook verkennen (lees: plunderen) met behulp van deze Sentinels.



Gameplay


Kort na de introductie word je gekatapulteerd naar The Sentinel HQ: de centrale hub van het spel. Hier kan je andere spelers ontmoeten, op termijn nieuwe uitrusting maken, queesten accepteren, je inbox controleren en dergelijke meer. Het komt er natuurlijk op aan om de queesten te activeren en deze te voltooien. In de toren heb je als het ware verschillende gebieden, en hierin enkele etages die je moet doorlopen om het op te nemen tegen de baas van dat gebied.

De game tracht spelers samen te brengen met zijn 4-spelers co-op en de cross-platform. Jammer genoeg is het vervoegen van een andere speler zijn missie allesbehalve intuïtief, vooral voor een consolespeler. Er zijn er nu eenmaal die dat aspect beter doen (Final Fantasy XIV, Destiny ...). De game gaat er vooral vanuit dat je een hele resem vrienden hebt die de game hebben, die kunnen dan een kamer aanmaken, en die kan je dan vervoegen met een code. Dit lijkt wel iets uit het tijdperk van enkele decennia geleden, vantegenwoordig zijn er andere manieren om dit aan te pakken. Wanneer wij het spel speelden mochten we slechts een maximum van drie andere spelers ervaren die dan, uiteraard, elk hun eigen ding willen doen. De optie en intentie is er, de uitwerking iets minder.

Tijdens het volbrengen van missies, die er veelal op neerkomen dat je een hoopje grunts moet omleggen om het dan op het einde op te nemen tegen een hoop sterkere vijanden, in een weinig variërende omgeving. Tijdens die missies zal je uiteraard her en der loot kunnen vergaren. Jammer genoeg zal je niet in staat zijn om die uitrusting onmiddellijk te nuttigen, want dat zou je sterker maken doorheen de level. Je kan de uitrusting pas dragen wanneer je je in de centrale hub bevindt. Gelukkig is er een mechanisme waarbij je niet enkel je linker- en rechterhand kan uitrusten met wapen of schild, maar je Gideon Coffin is ook in staat om twee wapens als het ware spectraal te maken, zodat je die ook kan gebruiken tijdens gevechten. Hierdoor ben je wel in staat om stevige combo's uit je mouw te schudden.



Platinum Games staat met zijn Vanquish en zijn Bayonetta uiteraard bekend voor het hevig flitsend schermgeweld, en dat is bij deze niet anders. Toch kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat het allemaal minder gecontroleerd overkomt. Je zal als het ware een hoopje button bashen, af en toe een mooie aanval uitvoeren, maar het voelt allemaal nogal willekeurig aan. Het helpt natuurlijk ook niet als de camera tegenstribbelt en je hierdoor ongewild meppen te verduren krijgt.

Graphics & Sound


Hoewel de ontwikkelaars zeiden dat de tussenfilmpjes op te nemen waren als 'artistieke interpretatie', kon die ons weinig bekoren. Er zijn immers PS3 (ja 3) spellen die betere filmpjes op ons scherm tevoorschijn toverden dan Babylon's Fall. Eens we overgaan naar de gameplay 'valt het al beter mee'. Zoals je leest, nog steeds niet goed. Zet hierbij nog wat misplaatste accordeonmuziek en je kan al raden dat de game niet veel zal scoren op dit gebied.

Conclusie


Wie niet schiet is altijd mis, maar toch stellen we ons de vraag of Platinum Games niet nog wat meer had gewacht met deze game. Het onlineluik, wat toch de kern is van het spel is onvoldoende uitgewerkt voor console, de grafische kwaliteit is goed voor een PS3 en het verhaal hangt met haken en ogen aan elkaar. Hoewel de opzet wel goed is, zijn er nu eenmaal een dozijn spellen die hetzelfde doen, maar veel beter. Wie interesse heeft in het verhaal zal hier de nodige tijd insteken, al zal je door een zure appel heen moeten bijten.

Pluspunten


  • Het geheim van Babylon


Minpunten


  • Op de hele lijn ondermaats




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
6/10
Gameplay
6/10
Grafisch
5/10
Geluid
5/10
Duur
7/10

Babylon's Fall

Release
di 31 dec, 2019
Genre
Actie
Platform
ps4 ps5
Uitgever
Square Enix
Ontwikkelaar
Square Enix

Score

Verhaal
6/10
Gameplay
6/10
Grafisch
5/10
Geluid
5/10
Duur
7/10