Sifu

We steken het niet onder stoelen of banken, maar wij zijn fan van het betere kungfu-/karate-werk. Wanneer er dan eens een game in het genre verschijnt, is onze interesse natuurlijk gewekt. Benieuwd wat Sifu ging geven.

Als leerjongen aan een martial arts school in China word je getuige van een ware afslachting. Een groepje slechteriken is uit op je meester (ook wel sifu genaamd) en maakt komaf met de ganse school om niet veel later ook met jou en je sifu af te rekenen. Als bij wonder zorgt een talisman met geheime krachten ervoor dat je terug tot leven wordt gewekt. Hierdoor krijg je de mogelijkheid te trainen, de slechteriken achterna te gaan en wraak te nemen. Maar alles kost tijd. En die tijd, die speelt in je nadeel dankzij de manier waarop Sifu in elkaar steekt.

De intro van Sifu dient niet alleen als stevige binnenkopper waar de toon van het verhaal wordt gezet, maar dient ook als tutorial voor de game. Erg moeilijk zit Sifu niet ineen. Zo kan je met de actietoetsen slaan of schoppen, objecten vastnemen om je vijanden toe te takelen of deze gooien en met de stick jezelf voortbewegen of inkomende klappen ontwijken. De kunst zit hem echter in zoveel mogelijk vijanden neerhalen, zonder zelf slagen te incasseren. Dat lukt aardig als er maar een of twee tegenstanders voor je neus staan, maar naarmate de game vordert stijgt ook de moeilijkheidsgraad.

Gelukkig groei je ook in je rol als wraaknemer en is het mogelijk om experience points in te ruilen voor nieuwe moves. Die kan je tijdelijk vrijspelen of permanent (aan het vijfdubbele van de prijs). En hier ontplooit Sifu zich tot een rasechte ‘die and retry’ game waar je meermaals je schoen van zou opeten. Telkens je personage wordt uitgeschakeld, kan je ervoor opteren om in leven te blijven dankzij de magische talisman. Ga je voor die optie, dan stijgt de teller en je leeftijd. Hoe vaker je tegen het canvas gaat, hoe hoger de teller komt te staan en hoe ouder je telkens zal worden. De kunst achter Sifu is dus om je wraakpoging tot een goed einde te brengen, vooraleer je het loodje finaal legt. Lukt dat niet, dan begin je vanaf je laatste checkpoint of volledig opnieuw. Pittig, al beloofde ontwikkelaar Sloclap reeds extra (lagere én hogere) moeilijkheidsgraden te voorzien zodat iedereen zou kunnen genieten van de verbazend vlotte kungfu gameplay. En dat juichen we alleen maar toe.

Sifu is geen volwaardige AAA-titel en ambieert dat ook niet te zijn. Toch kan de game rekenen op visuals en artistieke vrijheden tijdens gevechten (vaak uit de betere martial arts films geplukt, in combinatie met een perfect passende soundtrack.

Wie ook nog maar een beetje fan is van de betere kungfu en beat ‘em up titels, zal een flinke kluif hebben aan Sifu. Akkoord, de moeilijkheidsgraad ligt hoog (waardoor de speelduur ook kunstmatig wordt verlengd), maar dat neemt niet weg dat de game een parel is om te ontdekken. Of dat dan na de patch is die een ‘Easy’ modus introduceert of niet.

• Vlotte, verslavende gameplay
  • Soundtrack
  • Grafische stijl