Agony

Heb je je ooit al afgevraagd hoe het zou zijn in de hel? Speel dan even Agony met ons mee...

Naakt, ongewapend en zonder geheugen beland je in de hel. Zonder veel uitleg begin je aan je tocht, op zoek naar een zekere Rode Godin, doorheen de donkerrode krochten die de hel rijk is. Wat je daar doet, wat je missie is, en waarom je daar bent kom je druppelgewijs te weten in Agony.

Agony is een zuivere First Person Survival horrorgame. Gestript van alles, waaronder kleding, krijg je als speler een machteloos gevoel. De mogelijkheid om je te verdedigen is onbestaande, maar af en toe vind je wel een fakkel die je weg kan gooien om demonen af te leiden. Je moet eigenlijk je weg doorheen de hel zoeken, en dat doe je door puzzels op te lossen, en bepaalde objecten - dikwijls ledematen - te vinden en op de correcte plaats te leggen. Her en der vind je ook spelonken waar je je in kan verstoppen en je kan zelfs je adem inhouden zodat de demonen je niet horen.

Dood ga je niet in de hel – ah nee eh - en wanneer een demoon je vat, zal je essentie - durven we het 'ziel' noemen? - ronddwalen om een ander 'vat' te vinden. In de hel loopt het namelijk vol met lotgenoten, met hetzij een kap hetzij een zak over het hoofd. Het komt erop aan dat je hen van deze bevrijdt, waardoor je de mogelijkheid krijgt, om na het 'sterven' het lichaam van deze Martyr(s) in te nemen. Je kan ook je vaardigheden opwaarderen. Hiervoor heb je verboden fruit nodig dat aan een onheilspellende boom hangt.

Een heikel punt aan deze game zijn de runes. Af en toe vind je symbolen op muren of stenen. Hier moet jij dan, met je bloederige vingers de correcte rune bijschrijven. Geen vrees, je vindt deze symbolen verspreid in de omgeving. Jammer genoeg zal je deze symbolen moeten natekenen met behulp van de knuppels van je controller. Dat deze niet precies zijn is een understatement waardoor je misschien tientallen keren hetzelfde symbool tracht 'neer te pennen'. Hier waren subtielere oplossingen voor: het automatisch laten tekenen wanneer je de rune gevonden hebt, of het wat minder nauw nemen met het getekende.

Grafisch gezien moeten we de game op twee aspecten beoordelen. De hel wordt zeer goed weergegeven: muren die bestaan uit vlees en bot, gebieden waar de zwaartekracht niet steeds hetzelfde is, diepe afgronden, en ga zo maar door. Sfeervol is hier het kernwoord. Daarnaast moeten we de grafische kwaliteit, pixelgewijs, beschouwen, en daar schiet de game jammer genoeg onder de middelmaat. Hoe schrikwekkend de hel ook moge zijn, soms is het gevoel net iets minder door de mindere afwerking.

Wat stel je je voor qua geluid wanneer je in de hel bent? Precies! het gekreun en het gejammer van andere getormenteerde zielen. Gelukkig hoor je ook de demonen in je omgeving, met hun harde stompen waardoor je het - hopelijk - tijdig op een lopen kan zetten.

Agony heeft een mooie basis, maar werkt die onvoldoende uit. De gameplay-elementen zijn op zich eenvoudig en weinig in aantal, maar dat zorgt net voor dat beetje meer voor dat machteloos gevoel wanneer je in de hel bent. De audiovisuele kwaliteit is wisselend en het verhaal is mager, misschien zelfs te mager. Als je fan bent van survival-horror en je hebt wat masochistische trekken, dan is deze game zeker iets voor jou!

• Mooie weergave van de hel qua gebied en geluid

• Mager verhaal
  • Gameplay niet altijd even vlot