Titan Quest

Titan Quest is reeds een tiental jaren beschikbaar op PC en maakt nu, na al die tijd, zijn overstap naar de consoles. Onze mening lees je hier!

In den beginne waren er de titanen die, zoals velen weten, overwonnen werden door De Griekse goden. We weten ook allemaal dat de titanen daar niet mee gediend waren, en er zijn enkelen die erin slagen dat een heleboel monsters ons, stervelingen, teisteren. Jij, een nobele, onbekende soldaat krijgt de opdracht om te onderzoeken waar al die monsters vandaan komen, en ze een halt toe te roepen!

Immortal Throne

Titan Quest op PS4 komt standaard met de Immortal Throne-uitbreiding. We willen niet veel kwijt van het verhaal, vooral omdat dit een rechtstreeks vervolg is op het hoofdverhaal, maar we delen mee dat je nu naar de onderwereld moet reizen, want hier loopt alles niet van een leien dakje.

Een game van een decennium geleden uitbrengen in de gamewereld van vandaag. Lef hebben is een understatement! Titan Quest is een diablo-eske game, een actie-RPG waar de te verzamelen beloningen centraal staan. Monsters verslaan, grotten en dergelijke verkennen en hopen dat daar een episch kistje in zit, of een sterke vijand die een mooie beloning voor je heeft, daar draait het eigenlijk allemaal om. Hierdoor verwatert het verhaalgedeelte wel, maar zelfs dat is typerend voor dit type game.

Uiteraard zal je bij het doden van monsters ook XP verdienen. XP die uiteindelijk wordt omgezet in vaardigheidspunten die je dan kan inzetten om nieuwe vaardigheden te leren. Iets wat vele hedendaagse games achterwege laten is de keuze van een hoofdklasse - of toch ééntje in het begin van de game. Hier bepaal je eigenlijk al een beetje welke toekomstige vaardigheden je later kan vergaren.

Genoeg vrienden die het spelletje hebben? Dan kan je ook gewoon online het verhaal aanvatten. Je kan tot met zes spelers elkaars spel vervoegen en zo krijgt de host voortgang, maar iedereen krijgt die kostbare loot.

Een minpuntje aan deze game en wat ik eigenlijk niet ondervonden heb bij Diablo III of Van Helsing zijn avonturen, was de moeilijkheid van selecteren. Je kan al raden dat je rugzak snel vol zit, dus je neemt enkel nog het hoogstnodige mee. Die epische uitrusting, geld en geneeskundige drankjes! Wanneer je bijvoorbeeld een kist opent, springt alles er uit en ligt dat vrij dicht bij elkaar. Zo dicht dat het zeer moeilijk wordt om hetgeen wat je wil te kunnen selecteren en oprapen. Wanneer je een stapje zet, zal ook het geselecteerde item veranderen, maar als alles te dicht bij elkaar zit, kan je je wel voorstellen dat er al snel iets overgeslagen wordt, en net meestal datgene wat je wél wil.

Hoe doet een game van tien jaar het op de huidige consoles? Verbazingwekkend genoeg niet zo slecht! Uiteraard hoeft het voor dit type game ook geen grafische hoogvlieger te zijn. Jammer genoeg mochten we af en toe, en misschien wat te veel framedrops - offline! - ondervinden. Hierdoor was vluchten, aanvallen, of gewoon iets selecteren niet zo handig. Iets wat wel heel gedateerd overkomt is de afwisseling van omgeving, of eerder het ontbreken ervan. De eerste uren kijk je naar weinig inspirerende omgevingen, die doorgaans allemaal op elkaar lijken. Je hebt gelukkig naast de open Griekse velden nog een grot om de sleur te doorbreken, maar dat is anno 2018 niet meer voldoende.

De soundtrack en de gamegeluiden zijn wel oké, al zijn er ook in deze game een hoop tekstvakjes - de meesten begeleid met klank - te lezen om je op je weg te helpen doorheen het oude Griekenland, en de streken daarrond.

Titan Quest zal vooral op de markt komen om de nostalgische gamer die het spel een tiental jaar geleden op zijn Pentium 'ik weet niet hoeveel' al onder handen heeft genomen. Gamers die van dit type spel houden, en het niet zo erg vinden dat er af en toe een grafische glitch optreedt, kunnen deze game digitaal oppikken voor net geen dertig euro.

• Geen slechte gameplay voor zijn leeftijd
  • Online gedeelte

• Grafische framedrops