Dragon Ball Z: Battle of Z

Deze nieuwe Dragon Ball game beloofde (opnieuw) de ultieme Dragon Ball game te worden. Is daar iets van aan of niet?

 

Verhaal


Dragon Ball Z, voor velen (twintigers en dertigers onder ons) staat dit waarschijnlijk gelijk aan nostalgie naar de kinderjaren. Het is al geleden van 1989 dat de eerste aflevering verscheen in Japan, en in 2000 kwam de reeks overwaaien naar de Lage Landen. Typisch voor de reeks was een mooie balans tussen donkere actie gerichte stukken en een luchtig, soms komisch verhaal. Games omtrent deze reeks komen, zoveel jaren later (!) nog steeds aan de lopende band op de markt. Dit toont maar aan hoe groot de fanbase is die deze mangareeks verzamelt heeft. De recentste game in de reeks heet ‘Dragon Ball Z: Battle of Z’. Naast de hele Dragon Ball Z reeks plus films doet deze game ook de recentste film aan genaamd ‘Battle of Gods’ (releasedatum 2013, 17 jaar na de vorige!).
De game lijkt dus gezegend met een kleurrijk manga universum, waar menig fan oude jeugdherinneringen kan bovenhalen, of waar onbekenden met de reeks kunnen achterhalen vanwaar al die ophef over Goku en trawanten nu komt. Helaas, het verhaal wordt nogal fragmentarisch en chaotisch gebracht, waardoor het verhaal begrijpen onmogelijk wordt als je de reeks nooit hebt bekeken. Fans van de reeks zullen nu en dan eens een glimlach te voorschijn halen, maar zullen waarschijnlijk moeten toegeven dat er nu eenmaal sleet op de formule komt.

   
   

Gameplay


Saga madness


In de singleplayer doorloop je wederom alle saga’s die Dragon Ball Z te bieden heeft (al wordt er hier en daar een loopje genomen met het originele verhaal). Je kan het verhaal doorlopen vanuit de ooghoek van zowel de good als de bad guys. Naarmate je vordert speel je nieuwe personages vrij, die je kan gebruiken in de online modi, of in een tweede run door de singleplayer. Naast deze arcade mode is er in de singleplayer niks anders te vinden. Zelfs een (coöp) versus mode ontbreekt! Alsof de ontwikkelaars het gewoonweg vergeten zijn.

Super simplicity


De besturing van de game is nogal simpel. Niks is meer bevredigend aan een fighting game als een ingewikkelde combo uit je duimen te zuigen op een perfect getimed moment. Helaas, (ingewikkelde) combo’s ontbreken in deze game volledig. Speciale moves tover je gewoon tevoorschijn met de schouderknoppen, waardoor een kamehameha wave en een tribeam cannon niks bijzonders zijn. Los van de special moves kan je een mêlee aanval uitdelen met de driehoek toets en een ‘ranged energy attack’ (ki-blast) met de cirkel toets. Er is zelfs geen sprake van combo’s waar je moet afwisselen tussen de vier main buttons, waardoor eentonigheid en button bashen om de hoek dreigen. Bovendien variëren de verschillende personages in besturing nauwelijks van elkaar (met uitzondering van de special moves), waardoor het kiezen van een favoriet eerder berust op een voorkeur van de mangareeks. Negen op tien kans dat je een super saiyan kiest.

   

Airborne


Typisch voor de dragon ball fighting games is dat een gevecht (vooral) in de lucht plaatsvindt. De besturing van je personage werkt vlotjes. Met de vierkant toets stijg je en met het kruisje daal je. Problematisch wordt het echter wanneer het strijdveld druk(ker) bevolkt wordt. Het overzicht bewaren wordt moeilijk, maar je kan je nog deels uit de nood trekken door op de tegenstand te locken. Maar dan nog werkt het frustrerend als de gelockte vijand aan de andere kant van het veld staat en de andere drie vlak voor je neus staan.

Team battle


De game kiest er dus duidelijk voor om de besturing simpel te houden, en focust op team battle (het stokpaardje van deze game). Bij elke missie/gevecht moet je vier personages kiezen. Eentje bestuur je zelf, de andere drie zijn computergestuurd. De drie AI personages vechten mee, en zijn ook een meerwaarde op basis van hun speciale gaven. Zo kan de jonge Gohan je levensbalkje aanvullen, kan Krilin zijn energie delen, en zal Trunks zorgen voor een verhoogd energie niveau bij alle vechters. Ook zelf kan je energie delen met je teamleden. Deze team battle is een behoorlijk uniek concept voor een fighting game (waarvoor ode), maar je hebt voortdurend het gevoel dat hier meer in zat.

   

Customization


Bij de personage keuze heb je de mogelijkheid om je vechter van enkele upgrades te voorzien. Deze upgrades komen voor in de vorm van speelkaarten die je bij winst verdient. Zo kan je de vechters uitrusten met extra leven, kracht, snelheid en energie. Je kan per personage tot drie speciale kaarten gebruiken, die variëren van extra energie voor je volledige team tot het sneller gebruiken van je speciale gaven. Gelukkig hebben de ontwikkelaars ingezien dat deze upgrades kunnen leiden tot oneerlijke voordelen (vooral online). Daarom heb je bij het begin van een gevecht een aantal levens. Heb je de vechter uitgerust met sterke kaarten, dan zal je met minder levens beginnen.

   

Online: coöp and batlle mode


Online zijn er twee modi voorhanden, coöp en battle mode. Ook online ligt de klemtoon op TEAM battle. Stel je voor, Goku, Vegeta, Cell en Frieza zij aan zij in een all-battle-royal. Deze game maakt dat mogelijk. In de coöp mode speel je met twee tot vier spelers tegen een AI. Battle mode is analoog, maar de tegenstand is nu niet artificieel. Dit betekent dat je soms met acht spelers tegelijk aan het spelen bent. Helaas zijn de servers niet in staat om een stabiele verbinding te voorzien. Je wordt vaak uitgelogd en de framerate is soms zodanig erg dat je precies naar een stel dia’s kijkt. Online geldt hetzelfde als offline, een leuk concept maar de uitwerking is te magertjes.

   

Graphics & Sound


Qua stijl doet deze game een beetje denken aan de oude arcade games. Vooral de geluidjes van het startscherm lijken recht uit een speelhal te komen. Los daarvan moet je concluderen dat de graphics en sound niet meer van deze tijd zijn. Van lipsync is geen sprake, een soundtrack is haast afwezig en de omgevingen zijn waarschijnlijk gerecycleerd uit de oudere Dragonball games. Maar wat nog het meest teleurstelt is dat de originele stemmen niet meer gebruikt worden. Sommige vechters hebben precies een paar trappen te veel in hun kruis gekregen, waardoor hun stembereik een paar noten is gezakt.

Conclusie


Laat ons eerlijk zijn, als je deze game koopt, 99% kans dat nostalgische redenen hiervoor aan de basis liggen. Die andere 1% kan misschien een alternatieve fighting game vinden. Koop je deze game en speel je hem graag dan ben je er gemakkelijk 20-30 uur zoet mee, maar de meesten zullen er niet zoveel tijd in willen steken. Misschien wordt het stilaan tijd om deze mooie mangareeks tot rust te leggen met een laatste eresaluut, want games als deze doen de serie absoluut geen eer aan.

+ punten


  • TEAM battle
  • Super saiyans


- punten


  • Simplistische besturing
  • Chaotische gevechten
  • Doet oneer aan het originele verhaal
  • Online slechte verbinding




Reviewer: Kenneth

Score

Verhaal
5/10
Gameplay
6/10
Grafisch
6/10
Geluid
5/10
Duur
8/10

Dragon Ball Z: Battle of Z

Release
vr 24 jan, 2014
Genre
Beat-em-up
Platform
ps3 vita
Uitgever
Namco Bandai
Ontwikkelaar
Bandai

Score

Verhaal
5/10
Gameplay
6/10
Grafisch
6/10
Geluid
5/10
Duur
8/10

Dragon Ball Z: Battle of Z kopen?