FIFA 17

Elk jaar zou EA Sports een nieuwe FIFA-game uitbrengen met gewoon een update van spelers en voetbalclubs. Veteranen weten echter beter en smullen bij elke nieuwe editie van zelfs de kleinste aanpassingen die de ontwikkelaar in hun favoriete voetbalgamefranchise wist te verwerken. Kunnen we dit jaar met FIFA 17 ook uitgebreid tafelen of laat EA enkel een bordje met kleine versnaperingen over voor de fans? Je leest het in onze review.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen en, in tegenstelling tot quasi elk voorgaand sportspel ooit gereviewed op onze website, vertellen dat het verhaal van FIFA 17 de beste toevoeging is die fans zich konden wensen. Een verhaal? In een game waar je tegen een bal moet stampen? Jawel, het kan en EA legt de lat meteen hoog. Zo introduceert het The Journey als verhaalmodus waarin jij in de huid kruipt van de jonge Alex Hunter die graag in de voetsporen van zijn vader en grootvader wil treden. Het maken tot een professionele voetballer is zijn droom en daar kan al eens wat drama bij komen kijken. Het is dan ook leuk dat EA een prima afwisseling biedt tussen verhaal, cutscčnes, diepgang en het voetballen zelf. Kies je favoriete Premier League-club, train hard, maak af en toe keuzes en leef die droom na!

FIFA is elk jaar dezelfde game met alleen wat betere graphics en aangepaste spelersnamen en gezichten. Volgens leken dan toch, want al wie elk jaar de nieuwste FIFA-game in huis haalt weet immers dat EA Sports veel werk steekt in het aanpassen van zelfs de kleinste details. Ook bij FIFA 17 voelen we meteen het verschil. Zo werd de snelheid bij vleugelspelers terug wat opgevoerd, is verdedigen verder aangepast zodat je de L2-toets nog meer moet gaan gebruiken om de tegenstander zijn bal te ontfutselen, en is het opbouwen van een aanval terug wat moeilijker geworden. Doorsteekpassen in de lucht zijn niet langer een manier om succesvol op doel te stormen met andere woorden, maar FIFA zou FIFA niet zijn moesten er ook geen nieuwe trucjes opduiken.

Een eerste opvallende nieuwigheid zijn de verre vrije trappen. Daar heeft men het camerastandpunt bij aangepast (pas op, je kan nog steeds terug overschakelen naar het oude) en het mogelijk gemaakt om de bal op een andere manier voor doel te gooien. Via een cirkeltje selecteer je waar je de bal wil zien terechtkomen, waarna je aan de hand van het krachtmetertje bepaalt hoe straks de pass wordt verstuurd. Hetzelfde geldt bij corners, wat voorlopig resulteert in veel goals scoren als je de grote jongens naar doel kan laten koppen. Moeilijk op te verdedigen, dus misschien past EA dit later nog aan als het te vaak zal worden misbruikt.

Het grootste aspect zijn echter de meer dichte vrije trappen en penalty’s. Krijg je er zo eentje toegekend, dan mag je jezelf verwachten aan heel wat ballen richting tribune Noord. Het is immers voortaan mogelijk Cristiano Ronaldo-gewijs van positie achter de bal te veranderen en als het ware knuckle shots, zwiepers ŕ la Beckham en zelfs Roberto Carlos vrije trappen te geven. Een onnodige aanpassing zou je denken in het begin, maar zoals bij alles telt ook hier het gezegde ‘oefening baart kunst’, waarna je alsmaar langer begint in te zien dat dit een leuke nieuwe aanpassing is. Penalty’s identiek, daar moet je voortaan eerst een aanloop nemen, waarna je de balrichting en sterkte van het schot kan kiezen. Het is even wennen, maar na verloop van tijd kan je niet meer zonder.

Waar schort het dan wel? Glitches, bugs en de AI van bepaalde spelers die maar niet snappen wat ze soms allemaal uitspoken. Het zijn taferelen die we in elke FIFA zien terugkomen, maar ook evengoed in vierde provinciale. EA Sports beseft maar al te goed dat ze hier elk jaar de mist ingaan en hopelijk zien we binnenkort ook enkele patches zodat het ganse voetbalveld niet langer wit wordt gespoten als de scheidsrechter even een lijntje op de grond wil zetten voor het afbakenen van het muurtje bij een vrije trap.

Qua soundtrack hebben we nog bij geen enkele FIFA-game te klagen gehad en ook het commentaar blijft piekfijn verzorgd. Joeri en Evert zijn we na al die jaren wel al spuugzat gehoord en kennen ook in FIFA 17 niet veel nieuwe zinnetjes, maar de Engelse commentaar weet EA opnieuw op punt te hebben gezet. Grafisch ziet de game er ook opnieuw net iets beter uit dan vorig jaar, maar helaas steekt Konami hen met Pro Evolution Soccer 2017 voorbij. EA heeft dan misschien enorm veel licenties, toch weet het bepaalde spelersgezichten meer te doen lijken op een aardappel dan hun werkelijke evenknie. Of hoe je in godsnaam spelers als Carrasco, Nainggolan en Mertens niet eens er kan laten uitzien als de stervoetballers die ze in het echte leven zijn… Een gemiste kans.

FIFA 17 kent amper aanpassingen aan diens gekende modi (FUT, Carričre, etc) en ook zit het spel terug vol irritante glitches, bugs en onnozele AI-medespelers, die vaak zorgen voor een domper op de feestvreugde. Toch weet EA terug elke voetbalfan over de streep te trekken met aanpassingen aan de gameplay, zoals de vrije trappen, om het geheel terug vernieuwend te maken. Het grootste pluspunt is nog The Journey, een ware verademing voor de franchise en een modus die we hopelijk volgend jaar zien terugkomen.

• The Journey
  • Vrije trappen en penalty’s zijn (na even wennen) leuk om te nemen
  • Basis blijft stevig (FUT, online, Carričre, etc)