Manual Samuel

Maak kennis met Samuel, hij is knap, rijk en zo dood als mors. Gelukkig kan hij een afspraak maken met de dood om weer te leven als hij een ganse dag kan overleven door alles manueel te doen.

Samuel komt van rijke afkomst en heeft nooit veel moeite moeten doen om iets te bereiken. Zo kon hij aan de slag gaan in het bedrijf van zijn vader, waar hij zo weinig mogelijk moet werken. Alles is voor hem vanzelfsprekend. Het spel start met Samuel die samen met zijn vriendin een kop koffie drinkt op café. Al snel verandert hun gesprek in een hevige ruzie. Zijn vriendin is er niet mee opgezet dat Samuel alleen maar met zichzelf bezig is en nooit luistert. Door een verkeerde opmerking krijgt hij een vuist en zijn gezicht en trapt zijn vriendin het af. Wazig loopt hij haar achterna, maar dat had hij beter niet gedaan. Door zijn onoplettendheid komt hij onder een vrachtwagen terecht, waardoor hij morsdood is.

Omdat Samuel niet zo een keurig leven heeft geleid, komt hij in de hel terecht. Gelukkig komt hij daar de dood zelf tegen, die blijkbaar een coole skaterboy is. Samuel kan een afspraak met hem maken. Als hij 24 uur overleeft door alles zelf te doen, krijgt hij zijn leven terug. Van ademen, tot knipperen, je rug recht houden, auto rijden en werken. Deze taken moet hij allemaal alleen doen. En dat allemaal terwijl de dood toekijkt en een kickflip probeert uit te voeren.

Manual Samuel is een 2D side-scroller met aparte gameplay. Jij bepaalt alles wat Samuel moet doen. Zo moet je knipperen met zijn ogen, anders wordt het beeld wazig. Je moet ook in- en uitademen, anders wordt Samuel blauw en valt hij flauw. Wandelen is ook geen eenvoudige taak, je moet de rug recht houden en ieder been apart besturen, bij een kleine fout doet Samuel een split en kruipt hij voort als een slak. Het duurt even voor je de besturing onder de knie hebt, waardoor het vaak mis zal lopen. Dit zorgt wel voor grappige situaties, alleen wordt het vrij snel repetitief en wordt het vervelend.

Op grafisch vlak en op het gebied van humor doet het spel me denken aan Ren & Stimpy. Het verhaal is absurd en zit vol met platte humor. Dit zal niet iedereen aanspreken, maar bij mij verscheen er af en toe wel een glimlach op mijn gezicht. De tekenstijl is degelijk, enkel de animatie komt niet altijd overeen met het geluid van de stemmen. Het geluid zelf staat wel volledig op punt, van zowel de stemmen als de geluidseffecten.

Manuel Samuel is een korte amusante indiegame, met aparte gameplay en platte humor. Dit spel is niet voor iedereen, maar hou je van vreemde games, dan is deze misschien iets voor jou.

• Ren & Stimpy tekenstijl en humor
  • Aparte gameplay