Dark Souls

-Why do we fall?- Misschien is dit een bekende vraag waar de meesten het antwoord op kennen, maar het is de ideale -catchphrase- om Dark Souls te beschrijven. Voor we straks aan Dark Souls II beginnen, blikken we even terug op de vorige telg. Misschien overtuigt dit een aantal mensen om zich te wagen aan de ruwe diamant, of juist niet...

Verhaal? Welk verhaal? Dat is de vraag die je waarschijnlijk zal stellen een aantal maanden na het uitspelen van deze game. De plot is nu eenmaal ondergeschikt aan de gameplay en de setting. Zoals zo vaak beperkt de plot zich tot “verdrijf het kwaad van deze wereld”. In deze game manifesteert dit kwaad zich onder de vorm van dark lord Gwyn (tevens de eindbaas van de game). Lord Gwyn heeft in zijn lust voor macht de wereld verandert in een hellegat. Een plek vol gespuis dat jij een kopje kleiner mag maken, of was het andersom…

Hardcore?

De voornaamste vraag die een mens zich waarschijnlijk stelt over de gameplay van Dark Souls: “is het nu echt zo moeilijk?!” Het antwoord zal afhangen van de bevraagde. De game is inderdaad een van de moeilijkere van deze generatie games. Om maar enkele van de elementen op te noemen die bijdragen tot deze extra uitdaging:
  • De game pauseert niet als je in een menu scrolt. Dit betekent dat je niet zomaar een handig item uit je inventory kan plukken als je belaagd wordt.
  • Sommige vijanden kunnen je in één klap vermoorden. Zo zijn er valse loot kisten die je opeten als je ze probeert te openen.
  • Je wapens en harnas verslijten. Dit betekent, als je niet tijdig langs gaat bij een smid, dat je wapens stuk gaan tijdens een gevecht.
  • Niet alleen de tegenstanders zijn dodelijk, de omgeving is dat ook. Je zal meermaals sterven door een dodelijke val, door een toxisch moeras, door een boobytrap...
  • En niet het minste, sterven zet je wel een eind terug in de game.

De lijst kan zo nog een tijdje doorgaan... Toch, moeilijk kan ook gezien worden als uitdagend. Maar wat betekent "moeilijk" in een tijd waar checkpoints elke minuut voorkomen en waar sterven slechts een voetnoot is in het verhaal.

Dead or alive

Los van de moeilijkheidsgraad is Dark Souls gewoon een oerdegelijke game die zich qua gameplay gemakkelijk onderscheidt van de gewoonlijke RPG’s. Een van de unieke kenmerken is dat je de game op twee manieren kan doorlopen. Ofwel ben je levend ofwel ondood. Wil je verder spelen als ondode, dan moet je simpelweg sterven. Zie je er liever wat menselijker uit (als levende) dan moet je ‘humanity’ vergaren en opofferen. Beide speelstijlen hebben hun voor- en nadelen. Speel je in de ondode modus, dan heb je minder last van speciale vijandige NPC’s en andere gamers, maar je vindt minder kostbare ‘humanity’ en je kan geen hulp inroepen van behulpzame NPC’s en gamers. Speel je in de levende modus, dan wordt de game lichtjes moeilijker, maar je hebt meer kans om leuke loot te vinden.

The character of a man lies not in his body but in his soul(s)

Enorm belangrijk in de game is tijdig levelen. Je kan kiezen uit een lijst met acht vaardigheden, gaande van het verlengen van je levensbalk tot het verbeteren van je fysieke, religieuze of magische krachten. Kies verstandig welke gave je opwaardeert. Kies je verkeerd, dan kan je dat later zuur opbreken, want één level stijgen wordt alsmaar duurder. Dit levelen doe je door zielen te verzamelen (lees: demonen en monsters vermoorden) en deze te spenderen aan een ‘bonfire’ (kampvuur). Deze kampvuren doen tevens dienst als checkpoint, en je zal meermaals een “oef” slaken als je het lichtpuntje van een kampvuur in de verte ziet.

Online – with a little help from some friends

Het ingenieuze online systeem maakt deze game uniek in zijn soort. Het zit namelijk gevlochten in het offline luik, en het eindresultaat is een knap staaltje vlechtwerk.
Via de online gameplay kan je collega gamers een handje toesteken, of hen het leven moeilijker maken. Een andere gamer helpen kan simpelweg door een boodschap achter te laten, die voor iedereen leesbaar is. De tekst kan variëren van handige tips zoals “beware of fall” of “use ranged attack” tot het cult-geworden-zinnetje “praise the sun”. Daarnaast kan een andere gamer jouw hulp inroepen als je een ‘summon sign’ achterlaat. Van zodra je met twee bent wordt de gameplay een stuk gemakkelijker, soms een beetje te makkelijk. Daar tegenover staat dat er verschillende mogelijkheden zijn voor een vijandige gamer om je wereld te invaderen om je ‘humanity’ te proberen stelen (lees: ze maken je af). Maar dit laatste gebeurt enkel als je “levend” bent.
Nog een compleet uniek element is het bestaan van ‘covenants’ (verbonden). Deze ‘covenants’ kan je vergelijken met een soort in-game clan. Deze verbonden voegen elk op hun manier een extra dimensie toe aan de offline en online gameplay.

Het moge duidelijk zijn, deze review is te kort om alle gameplay elementen gedetailleerd te bespreken. Maar geen nood, de community die rond deze game is uitgebouwd is gigantisch. Er zijn voldoende sites die Dark Souls in al zijn aspecten detailleus beschrijven. Beheers je alle aspecten van de gameplay goed en weet je ze in je voordeel te buigen dan zie je gegarandeerd het einde van de game.

Graphics and sound

De beoordeling van de graphics is tweezijdig. Technisch hinkt de game achterop. De graphics zijn zanderig en het is soms zoeken naar een juiste lichtschakering om genoeg te zien. Slecht afgebakende muren komen frequent voor, met als gevolg dat er frequent zwaarden en drakenstaarten doorheen muren heen bewegen.
Daar tegenover staat dat de gecreëerde sfeer perfect is. De hele wereld lijkt recht uit je ergste nachtmerries geplukt. Duistere passages verlicht met alleen je lantaarn, ravijnen gevuld met draken, riolen met moeraswezens en gigantische ratten, kristallen grotten met massieve reuzen, betoverde bossen met gevaarlijke fauna, en ga zo maar door… Aan fantasie hadden de ontwikkelaars duidelijk geen tekort. Maar de echte sterren in deze game zijn de eindbazen. Geen idee wat de ontwikkelaars gedronken hadden toen ze deze gedrochten verzonnen, maar ze leveren “mooie” plaatjes op.
De soundtrack moet niet onderdoen voor de horrorsetting. De muziek gaat door merg en been en je haar gaat er van overeind staan.

Conclusie - “Why do we fall? To stand up!”

Dark souls heeft een gat in de gamemarkt gevonden en gevuld. Het geeft een nieuwe definitie aan lang vervlogen gamewaarden zoals doorzettingsvermogen en inventiviteit. Elke baasgevecht tot een goed eind brengen levert een “hoera” of “take this you ***” moment op.

• Uitdagend en verslavend
  • Unieke gameplay elementen
  • Prachtig uitgewerkte spelomgeving
  • Online gameplay is een enorme meerwaarde

• Zanderige graphics
  • Gebrek aan verhaal

Vooruitblik op Dark Souls 2

Op 14 maart verschijnt de nieuwste game in deze reeks. De ontwikkelaars beloven dat deze nog moeilijker, maar eerlijker wordt. Een slimmere AI moet er voor zorgen dat de bewegingen en handelingen van de vijanden minder voorspelbaar worden. In de vorige games kon je jezelf nog behelpen met het leren herkennen van de patronen van de vijanden, en op geschikte momenten een 'backstab' (steek in de rug) uit te delen. Zo gingen sommige vijanden teleurstellend vroeg neer. In Dark Souls 2 zal je een andere strategie moeten verzinnen. Enkele vijanden zijn 'backstab-proof' gemaakt, en zullen je zelfs pletten als je achter hen gaat staan. Naast een slimmere AI, zal het langer duren om 'estus flasks' (de alternatieve vorm van health potions) te drinken, maar je zal intussen kunnen bewegen.
Een minpunt van de eerste Dark Souls was een oneerlijk voordeel voor gamers die een betere internetconnectie hadden. Soms stond de tegenstand met een flits in je rug, en was het gevecht al voorbij voor het nog begon. Hier hebben ze een creatieve oplossing voor verzonnen, de gameplay wordt "trager". Het zal nu langer duren om een stoot uit te delen waardoor een verschil in internetconnectie niet langer de snelheidsbepalende stap wordt. Nu maar hopen dat deze wijziging zijn werk doet.

Veel plezier met Dark Souls 2, en niet vergeten, het is maar een spel.

7/10
10/10