Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan

De Teenage Mutant Ninja Turtles verwierven met hun bekende tekenfilmreeks veel roem in de jaren '80 en '90. De vier helden zijn ook al ontvangen in de gamewereld op verschillende consoles. Hoe het hun avontuur in Manhattan vergaat kan je hier lezen!

Manhattan staat in rep en roer. De Foot Clan is verantwoordelijk voor verschillende misdaden. Onze vier schildpadvrienden gaan op stap om dit guur troepje ninja's een stok in de euh... benen te steken, maar vinden aanwijzingen dat er toch wat meer aan de hand is dan deze kleine misdrijven.

Tijdens het avontuur van de broers kom je de bekende, en minder bekende vijanden van The Turtles tegen. Bebop en Rocksteady mogen uiteraard niet ontbreken. Het verhaal is vrij lineair en voorspelbaar. De gamer weet al snel welke richting het uitgaat, zonder enige plotwendingen.

Button Bashen Voor Gevorderden

De ontwikkelaar Platinum Games is onder andere ook verantwoordelijk voor Transformers Devestation, en dat merk je. Je gaat steeds op pad met de vier schildpadden, waartussen je kan wisselen. Als je liever met Leonardo of Donatello speelt, dan kan je dit bewerkstelligen met een simpele toetsencombinatie. Ook de Turtles die je niet bedient kan je simpele opdrachten geven in de aard van: "Wacht", of "Verdedig mij". De AI van je kompanen is vrij goed. Zo verandert hun gedrag ten opzichte van jezelf of vijanden aanzienlijk.

Verder zal je springen, of zware en lichte aanvallen gebruiken wanneer je vijanden tegenkomt. Elke schildpad heeft ook vier speciale Ninjitsu bewegingen, die je kan instellen bij aanvang van een missie. Op zich kan dit enige diepgang met zich meebrengen omdat je de bewegingen van de Turtles goed op elkaar moet afstemmen. In de praktijk echter zal je veel Button Bashen en wanneer je Ninjitsu weer opgeladen is, die gebruiken. We moeten er zeker bij vermelden dat de besturing zeer gebruiksvriendelijk is. Wisselen tussen de broers doe je zeer gemakkelijk en de Ninjitsu of de items die vijanden laten vallen gebruik je zeer intuïtief.

Turtle Gear

Tijdens de levels zal je objecten vinden of objecten krijgen als je vijanden verslaat. Deze items kan je stante pede gebruiken, zoals granaten of turrets, of de zogenaamde charms waarmee je je turtles kan uitrusten. Deze verhogen de statistieken, zoals snellere cooldown om je ninjitsu te gebruiken, of je kan er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat je shurikens explosief worden. Gebruik je deze niet, dan kan je ze nog altijd ofwel upgraden, ofwel ontmantelen om dan nieuwe items te krijgen.

Tijdens het spelen krijg je ook Battle Points. Hiermee kan je tussen de missies door de Turtles opwaarderen door ofwel nieuwe ninjitsu-moves te kopen, of door je vaardigheden sterker te maken. Bij het beëindigen van scènes, en in het totaal, de missies, zal je ook een score krijgen die gaat van S naar F. Deze score is afhankelijk van hoeveel combo's je uit je mouw kan schudden, en hoe snel je de scènes doorloopt.

Turtle Friends

Naast de missies die je zelf kan doorspitten, kan je ook online aan de slag. Je kiest dan één van de broers, die je dan nog kan uitrusten met nieuwe ninjitsu of charms. Als je bijvoorbeeld maar met drie spelers online bent, zal de andere Turtle bestuurd worden door de AI. Wat je online kan doen is eigenlijk identiek hetzelfde als offline. Het zijn dezelfde missies die je nog eens kan herspelen, eventueel op een hogere moeilijkheidsgraad.

Net zoals Transformers Devestation kiest Platinum Games hier ook voor het cell shading principe. Daar waar het nog authentiek overkwam bij Transformers, slaan ze hier jammer genoeg de bal wat mis. De ontwikkelaar tracht het gevoel te creëren dat we kregen als we destijds naar de tekenfilms keken, en dat is zeker niet het geval. Grafisch gezien ziet de game er gewoonweg gedateerd uit. Er is ook weinig variatie in de omgevingen. Zo speelt de game grotendeels af in de riolen, in de straten van Manhattan, of in een industrieel gebouw. Wanneer je in meerdere missies eigenlijk hetzelfde template ziet, met slechts enkele verschillen, komt dit wat 'goedkoop' over.

Het geluid is dan weer een pak beter dan de grafische kwaliteit, toch mis ik tijdens de baasgevechten de typische Ninja Turtles-tune. Hier is nu gekozen voor Aziatische geluidjes, afgewisseld met een gitaarriff. De tussenfilmpjes zijn dan weer wat meer te smaken, alsook de geluiden die de Turtles maken tijdens het vechten - zoals de pizza-etende Michaelangelo, of het zinnetje 'Here's Donnie!'.

Deze Turtles-game kwam niet voor de volle pot op de markt, maar voor 'slechts' € 49,99. Het verhaal is niet echt een thriller, het is eerder lineair en voorspelbaar. Daar waar de cell shading nog werkte voor Transformers, geldt dit totaal niet voor The Turtles. Ook door het recycleren van omgevingen voelt deze game eerder goedkoop aan. Qua gameplay zit er niet veel diepgang in, soms zal je het button bashen even stoppen tijdens baasgevechten. Ook de vrij korte speelduur - 9 missies van 20-30 minuten - helpt de game niet echt.

• The Turtles!
  • Humor tijdens cutscènes of tijdens gameplay

• Korte duur