Samurai Warriors 4 Empires

Samurai Warriors 4 is al toe aan zijn derde tussentitel en tracht dit te rechtvaardigen met de introductie van een nieuw strategiesysteem. Slagen de samoerai's erin om onze tactische hemisfeer te prikkelen of spelen we daarvoor beter een spelletje mahjong?

Samurai Warriors 4 Empires is een vervolg op het zes maanden oude Samurai Warriors 4 II. Al is vervolg een erg sterk woord voor deze context. Het gaat eerder over een nieuwe editie van die laatst vermelde game, want Empires start met dezelfde gamecode als zijn voorganger en voegt gewoon een aantal nieuwe gameplayelementen toe.

Verhaal - Samurai Warriors 4 II bis

In het onderdeel verhaal werd alle moeite bespaard om origineel uit de hoek te komen. Anders gezegd, het is een haast exacte kopie van de vorige game. Het verhaal oriënteert zich wederom in feodaal Japan van de zestiende eeuw, en zoomt in op enkele van de historische figuren van die tijdsperiode. De game lijkt er vanuit te gaan dat we levendig de historische gebeurtenissen kennen die hebben geleid tot de unificatie van Japan, want er wordt zelden duiding gegeven bij de veldslagen waar je even deel van uitmaakt of bij de krijgers die je bestuurt. Hierdoor lijkt de game al bij voorbaat te selecteren naar het lokale gamepubliek in Japan, en naar gamers die zich hoofdzakelijk willen focussen op het arcadegevoel van deze game.

Ambitie laat mensen vaak de gemeenste dingen doen

Het eerste dat je moet doen als je een nieuwe gamesessie start is kiezen tussen een vooraf gedefinieerde situatie of een blanco blad. In het laatste geval kies je zelf de territoriale status van Japan en in het eerste geval volg je de historisch correcte situatie. Japan is dan onderverdeeld in provincies die elk worden geregeerd door een andere clan en jij moet één van deze clans selecteren. Jouw selectie zal voornamelijk afhangen van de duur die je wil spenderen aan deze game, want het succes van een clan hangt samen met hun ambitie. De ene clan is al tevreden als ze kunnen heersen over een knusse uithoek van Japan of als een naburige concurrent de pijp aan Sint-Maarten geeft, terwijl andere clans branden van ambitie en de wet willen spellen over het volledige eiland. Hoe ambitieuzer de doelstelling, hoe langer jouw gamesessie duurt. Kies dus verstandig!

De politiek correcte fase

De gameplay wordt vervolgens onderverdeeld in twee verschillende fasen. De eerste fase is de politieke fase waarbij je zo veel en zo snel mogelijk inkomsten en proviand moet vergaren om je militaire acties te bekostigen. Hiervoor moet je in de eerste plaats een strategist en zes magistraten aanstellen die allerlei beslissingen kunnen nemen met betrekking tot politiek, economie en oorlogsvoering. Elke magistraat heeft sterktes en zwaktes, kan jouw clan andere strategieën en/of technieken aanleren, en heeft verschillende relationele verhoudingen met de andere clanleden. Het komt er dus op neer om een team aan te werven die tezamen zo efficiënt mogelijk zorgen voor extra goud, voedsel, troepen en roem. Tijdens elke strategische fase krijg je een uitgebreid aantal mogelijkheden om jouw stock aan te vullen, maar je kan slechts twee tot drie van deze mogelijkheden activeren. Ook nu moet je verstandig kiezen.

Op zich lijkt deze strategische upgrade een mooie toevoeging  voor deze game, maar de gamer echt aan het denken zetten doet dit mechanisme nooit. De opties om jouw goud en voedselvoorraad bij te vullen zijn groot, waarschijnlijk een beetje te groot waardoor je eerder blind kan selecteren wat jouw volgende zet zal zijn. Die inkomsten komen toch wel binnen! En als je toch eens een strategische fout maakt dan wacht je gewoon jouw volgende beurt af om die fout recht te zetten. De politieke fase blijft daardoor beperkt tot een toevoeging die zorgt voor de nodige afwisseling, zonder meer.

De politiek incorrecte fase

Na de politieke fase volgt de mogelijkheid om de naburige provincies te invaderen. Ten minste als je oordeelt dat je voldoende voedsel hebt om jouw soldaten te voeden en voldoende goud om de sterkere officieren te rekruteren. Heb je onvoldoende van beiden dan wacht je gewoon af wat de andere clans doen en ga je naar de volgende politieke fase. Ga je ervoor, en trek je ten oorlog dan start de tweede fase van de gameplay. Je selecteert de officier die je bestuurt en de de collega's die jou assisteren. Om de provincie te veroveren moet je de uitvalsbasis van de tegenstander bereiken en de lokale generaal uitschakelen. Hoe doe je dit? Heel simpel, druk 100 tot 200 maal op het vierkantje of driehoekje tot alles sterft! Dit is button bashen voor gevorderden! Empires treedt daarmee in de voetsporen van zijn voorgangers en laat tactiek en vaardigheden op het slagveld volledig overboord, waardoor breinloos op wat knopjes duwen de beste optie blijft.

Ook op grafisch en auditief vlak treedt deze game in de voetsporen van zijn voorgangers, waardoor we de scores van de voorgaande review gewoon kunnen recycleren. Middelmatigheid is het sleutelwoord voor het visuele spektakel. De lagere resolutie is zeker niet het probleem, maar de omgevingen en tegenstanders missen gewoon creativiteit en variatie. Akkoord, Aziaten lijken behoorlijk sterk op elkaar en, akkoord, misschien hebben ze allemaal dezelfde kapper, maar deze game maakt het wel erg bont. Als er 100 man op je scherm getoverd wordt, dan is er niet één figuur die er anders uitziet. Enkel de officieren krijgen een individuele look die ze differentiëren van het plebs. De soundtrack is dan weer thematisch correct, maar zal de meeste gamers niet kunnen bekoren.

Conclusie - Harakiri

Samurai Warriors 4 Empires doet onvoldoende om zich te onderscheiden van zijn voorgangers en lijkt op die manier geen nieuwe editie te rechtvaardigen. Was een update voor het bestaande Samurai Warrior 4 II niet voldoende geweest, beste ontwikkelaars? De grafische engine en het combatsysteem worden in compleet ongewijzigde vorm - al voor de derde keer kort opeen - geserveerd. En het historische verhaal blijft net als voorheen onderbelicht. Deze game had beter voluit voor de kaart van arcadegame gekozen en voor meer gelaagdheid gezorgd in zijn nieuwe politieke systeem. Dat laatste start als een veel belovend spelmechanisme, maar verwatert in niet meer dan een leuke afwisseling.

Wil je de Oosterse strategie eren? Ga dan een spelletje Go of mahjong spelen!

• Nieuw politiek systeem zorgt voor afwisseling...

• ... maar niet voor strategie