Far Cry 4

De exotische locatie van Far Cry 3 werd ingeruild voor een sneeuwerig landje in het Himalayagebergte. Een vlekkeloze overgang, of waren we beter op het strand blijven liggen?

Je zit in een gammele wagen. We rijden doorheen een prachtig gebergte. Jij ben Ajay Gale, en je wil de laatste wens van je moeder vervullen. Zij wou dat haar as verspreid werd in Lakshmana, gelegen in Kyrat. De wagen wordt bij een patrouille aan de kant gezet en gecontroleerd. Enkele mensen die in je wagen zitten vluchten weg, maar worden snel neergeschoten. Wanneer het einde in zicht is, komt er een helikopter aan. Hieruit stapt een excentrieke figuur, die Pagan Min blijkt te zijn. Deze blijkt lichtjes gestoord, want hij schiet de commandant van zijn manschappen neer, wegens zijn té brutale aanpak. Blijkbaar was hij ook op zoek naar jou en hij neemt je mee naar zijn paleis. Na enkele gesprekken slaag je erin om te ontsnappen met de hulp van ene Sabal.

Sabal neemt je na de gebeurtenissen mee naar de basis van ‘Het Gouden Pad’. Dit zijn de rebellen die in opstand komen tegen de wreedheden van Pagan Min. Sabal kan je vertellen dat je vader één van de oprichters is van deze beweging, en hij vraagt jou om hulp. Zal je in de voetsporen van je ouders treden, of laat je deze mensen aan hun lot over?

Het verhaal is in het begin zeer spectaculair te noemen, maar al snel neemt het een trager tempo aan. Nieuw in de reeks is dat je op bepaalde punten beslissingen zal moeten nemen – of je de ene óf de andere missie zal uitvoeren – die een invloed hebben op sommige punten in het verhaal. Kies je er bijvoorbeeld voor om manschappen te helpen, of kies je voor het verzamelen van informatie, dan wordt je nadien ook met je keuze geconfronteerd.

De gameplay  van Far Cry 4 is dezelfde als zijn voorganger, al zijn er enkele subtiele wijzigingen aangebracht. Zo worden medische spuiten automatisch aangemaakt, en zal je je wapen kunnen selecteren door middel van het touchpad. Met een veeg over de touchpad naar links selecteer je het wapen dat zich links bevindt in de wapencirkel, een veeg naar onder hetgeen dat onderaan staat, enz.

Naast de verhaalmissies is er ook voor een hoop randanimatie gezorgd. Zo kan je missies aanvaarden van verschillende excentrieke figuren die Kyrat rijk is, nieuwe uitrustingen maken met je verzamelde dierenhuiden, of op zoek gaan naar de vele collectibles en vrij te spelen punten.

Naast de ingenomen dorpen (waar je de vijand kan verjagen) en Klokkentorens (die via radiocommunicatie propaganda voor Pagan Min verspreiden), bevinden de vrij te spelen punten zich nu ook in versterkte burchten. Deze zullen in het begin veel te moeilijk zijn om in de nemen, maar naargelang je verder komt in het verhaal, zullen deze toegankelijker worden. Wanneer je een dorp of toren bevrijdt zullen er nieuwe opdrachten vrijgespeeld worden. Deze opdrachten worden gegeven door de inwoners van Kyrat en geven je meestal een financiële en een XP-boost. Deze komen in de vorm van een race, een jacht, maar ook verzamel- of moordopdrachten. Bij het vrijspelen van een dorp speel je ook een ‘Fast Travel’ punt en een winkel vrij. Verder zijn er ook nog bepaalde troepen of koeriers, die ad random opduiken, die je kan overvallen of doden, en waarmee je karma verdient.

Naast de in te nemen locaties kan je deze keer ook propagandaposters, handboeken van je vader, maskers, brieven en gebedsmolens verzamelen. Deze liggen her en der verspreid in Kyrat. Gelukkig kan je in de winkel, of een ander verkooppunt kaarten kopen om deze op je map te tonen.

Op een bepaald punt in het verhaal zal je ook tapijtdelen kunnen verzamelen. Hierbij kom je steeds terecht in een hallucinatie (of niet?), die je het verleden door de ogen van een krijger die in Shangri-La is terechtgekomen, laat herleven. Dit Shangri-La is het Paradijs, jammer genoeg is het nu overgenomen door demonen en is het de plicht van de soldaat om de demonen te verdrijven.

De tijger of de olifant

Wanneer je voldoende XP hebt verzameld, zal je een vaardigheidspunt krijgen dat je kan spenderen aan een nieuwe euh … vaardigheid. Deze laten zich onderverdelen in ‘tijgervaardigheden’ (de offensieve vaardigheden zoals nieuwe manieren om vijanden te doden en dergelijke) en de ‘olifantvaardigheden’. Deze laatste zijn van defensieve aard, zoals een grotere levensbalk, meer genezingskracht van de medicijnspuiten...
Soms zal je tijdens je toch in Kyrat ook bepaalde ‘evenementen’ tegenkomen waar je karma kan verdienen. Met deze karma speel je nieuwe dingen vrij, bijvoorbeeld een stijging van het aantal huurlingentokens. Deze kan je inzetten als je wilt dat iemand je (offline) komt helpen, met andere woorden, je krijgt er een AI-partner bij.

Online

Online biedt deze game twee opties, zo kan je het verhaal of andere missies met twee doorlopen, of kan je kiezen voor een heuse competitieve multiplayer. In deze multiplayer kom je slechts drie modi tegen:
  • Outpost: de Rakshasa moeten punten van Het Gouden Pad controleren.
  • Propaganda: Stop de leer van Pagan Min als leden van Het Gouden Pad.
  • Demon Mask: zoek en vind het demonenmasker en breng het naar je basis.

Far Cry 4's multiplayer geeft 5 VS 5 rondes en tien verschillende mappen. Innoverend is het feit dat de verschillende facties ook verschillende wapens ter beschikking hebben. Zo heb je als gewone soldaat een wapen en dergelijke ter beschikking, maar als jager maak je jezelf onzichtbaar en geef je dieren het bevel om je vijand aan te vallen.

Grafisch is deze game gewoon top. De uitzichten zijn schitterend om te aanschouwen en de omgevingen passen zich aan, naargelang de windomstandigheden of bijvoorbeeld aan het tempo waarmee je door het gras beweegt. Het enige minpunt zijn de uitdrukkingen op de gezichten. Deze zijn soms wat vlak en emotieloos. Een extra pluspunt gaat naar het menu. De gebruikte kleuren zijn zeer hevig en passen prima bij de setting.

Naast het beeld is ook het geluid van een zeer hoog niveau. Zo hoor je in de verte het schieten van de soldaten of hoor je de dreiging van wilde dieren die langzaam maar zeker op je afkomen. De lipsync is prima en het achtergrondgeluid is steeds zeer goed gekozen.

Conclusie - Een must voor avonturiers

An sich is er weinig reden om deze niet te kopen. De game barst van de actie en van de bezigheden. Als je het eens wat rustiger wilt kan je gewoon in Kyrat wat ronddwalen, en dit met échte next-gen graphics. Kopen die handel!

• Adembenemende graphics
  • Far Cry 3 in next gen
  • Kleurrijke figuren
  • Je keuzes beïnvloeden de verhaallijn

• Soms bugs tijdens missies (je kan niet meer verder dus moet je de missie herstarten)
  • Het is niet altijd even duidelijk wat van je verlangd wordt

Zoals het klokje tikt...

Welkom in het Noordelijk deel van Kyrat! Yuma, één van de luitenants van Pagan Min, heeft je gestript van je wapens, uitrusting, en vaardigheden. Hierdoor vang je de DLC aan zoals je voor de eerste keer de hoofdgame speelt. Pagan vertelt je dat hij je vrienden heeft verwittigt, en dat je 30 minuten hebt om een bepaalde plek te bereiken, want zij zullen niet op jou blijven wachten...

Het eerste wat ik probeerde is om rechttoe rechtaan naar de helikopter te gaan. Ik slaagde hierin vrij snel, maar dan moet je nog tien minuten de extractiezone verdedigen. Zonder een degelijke set wapens, of vaardigheden legde ik al vrij vlug het loodje. Een andere aanpak drong zich op. Wanneer ik de map beter bestudeerde zag ik dat er zijmissies waren die ik kon aanvatten, alsook vijandige kampen innemen. Elke missie die je volbrengt of kamp dat je inneemt brengt bonussen met zich mee. Zo kan je op de plaats van de extraction zone dieren plaatsen, alsook vaardigheidspunten, of wapens verdienen.

Wanneer je sterft behoud je echter alle vaardigheidspunten en het materiaal dat je verzameld hebt. Onderweg wat granaten gevonden, of een betere assault rifle? Dat neem je na je dood opnieuw mee. Daarbij komt wel dat alle missies en vijandelijke kampen gereset worden. Tijdens het spelen kom je opnieuw de verzamelobjecten (maskers, posters, ...) tegen. Wanneer je ze verzamelt, krijg je ook tijd bij, zodat dat half uurtje toch nog net iets langer wordt.

Nieuwe speelmodus

Wanneer je de content geïnstalleerd hebt, verschijnt deze modus rechts in beeld in het hoofdmenu (bij de online spelmodi). Deze uitbreiding draagt niet bij tot het originele verhaal en biedt geen campagnemissies en dergelijke. Dit is eigenlijk één grote, nieuwe spelmodus, die een combinatie is van een time trial en verzamelmissies.

Uiteindelijk kan je gewoon wat vijanden elimineren, waardoor je XP krijgt, dan sterven en zodoende je vaardigheden opwaarderen zodat je sterker voor de dag komt. Dit zal in de praktijk bij de meeste gamers gebeuren, waardoor het survivalelement wat afneemt.

Voor € 9,99 is deze DLC uit de store te downloaden. Aangezien deze enkel een nieuwe modus met zich meebrengt (die je alleen, of met twee kan aanvangen) en niet bijdraagt bij het originele verhaal vinden we dit wat duur uitvallen. De tijdsduur waarmee je je hiermee zal amuseren zal vooral variëren door de kunde van de gamer, maar meer dan een tweetal uur zal dit niet duren. Als deze modus in de oorspronkelijke game zat konden we spreken van een meerwaarde. Nu je er echter € 10 voor moet betalen laat deze een bitter smaakje na. We kijken vooral uit naar die Yeti's!

VerhaalGameplayGraphicsSoundSpeelduurTotaal
5/108/109,5/109/105/1073/100

Op zoek naar het reliek van Yalung

Alsof Ajay Gale nog niet genoeg gedaan had voor Kyrat, wordt hij nu op pad gestuurd om een reliek te ontvreemden van een sekte die de demon Yalung aanbidden. Hiervoor wordt hij gedropt in de Yeti-vallei. Zoals de naam al impliceert, zal je hier meer dan enkel sekteleden ontmoeten.

Jammer genoeg was er bij de DLC voor mij een probleempje. Zo viel de dialoogvoering tijdens de game volledig weg, en de ondertitels vlogen in een sneltempo voorbij. Hierdoor was het zeer moeilijk om het verhaal te volgen. Concreet komt het erop neer dat je een missie volbrengt - voorwerpen vinden of personen bevrijden - waarna je terugkeert naar het relaisstation, wat dienst doet als je uitvalsbasis, en deze moet beschermen tegen de hordes sekteleden. Dit proces herhaalt zich enkele malen na elkaar.

Het relaisstation kan je opwaarderen met verschillende verdedigingssystemen. Zo kan je extra muurtjes tevoorschijn toveren, of extra brandbare vaten plaatsen, enzovoort. Deze upgrades kan je kopen, ofwel kan je die vrijspelen door enkele zijmissies op de map te volbrengen.

Deze map is overigens volledig nieuw. Ze kan beschouwd worden als een kwart van de originele game. Gelukkig kom je vele sneeuwmobielen tegen, waardoor je je zeer snel doorheen de besneeuwde gebieden kan verplaatsen.

De ontwikkelaars hebben ervoor gekozen om het opslagbestand (van de oorspronkelijke game) niet te gebruiken voor de upgrades van Ajay. Zo begint hij zonder vaardigheden en dit zorgt ervoor dat je niet van in het begin als een ware superheld tekeer gaat en met veel gemak de tegenstand verpulverd.

Nieuw is het vinden van dierenhuiden. Zo zijn er een heleboel weggestoken in de kistjes die je in het gebied kan verzamelen. Soms vind je wel nog dieren terug, maar het grootste beest is ongetwijfeld de Yeti. Als je het gevecht met hem aangaat, zorg je er beter voor dat je munitievoorraad en granaten goed aangevuld zijn.

De vorige DLC die ik heb gespeeld (Escape from Durgesh Prison) was voor mij ietwat een teleurstelling. Grotendeels omdat dit eigenlijk één nieuwe grote modus was. Met deze DLC krijg je een nieuw verhaaltje (al dan niet gebugged), een nieuw type vijand en toch wel een mooi en ruim gebied. Dit  zijn dan ook dé grote redenen om deze aankoop te rechtvaardigen.

9/108,5/109,5/107/108,5/1085/100

9/10
9/10