Extinction

Extinction stond al een tijdje op de agenda, en eindelijk mochten we ermee aan de slag. Lees hier hoe wij onze vijanden uitroeiden, of misschien eerder uitgeroeid werden.



De geteste versie is de PS4 versie.

Verhaal


We ontmoeten Avil en Xandra. Avil is de laatste Sentinel en Xandra iemand die haar weg weet met magie. Zij nemen het samen op tegen de Ravenii, een ras monsters uit een andere wereld. Deze laten zich onderverdelen in een kleinere soort, de Jackals, en de reuzen die het gemunt hebben op de weerloze dorpjes. Avil zoekt de hulp bij de koning, maar deze is weigerachtig om op dit verzoek in te gaan ... tot de Ravenii aan zijn drempel staan.



Gameplay


De game is eigenlijk een aaneensluiting van verschillende, kleine missies die pakweg een tiental minuutjes (zouden moeten) duren. Per missie krijg je een hoofddoelstelling, en enkele minidoelstellingen. Eens je de hoofddoelstelling bereikt hebt, stopt de missie, en de minidoelen zorgen ervoor dat je meer skill points kan vergaren. Die punten verzamel je ook wanneer je vijanden verslaat of mensen redt.

Die vijanden verslaan en mensen redden zijn trouwens steeds de leidraad in de missies. Je wordt ergens neergezet en het is aan jou om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk burgers gered worden. Deze staan verzameld rond een kristal, en jij moet ze teleporteren naar veiligere oorden. Geen vuiltje aan de lucht, maar er zijn jackals, een specifiek soort vijanden, die niets liever doen dan de bange burger afslachten. Wanneer je weinig burgers redt, dan krijg je minder SP en een kleinere boost in je 'rune energy'. Dat laatste heb je nodig om de genadeslag toe te dienen bij een reusachtige Ravenii. Je kan zijn ledematen gewoon afhakken met je superzwaard, maar je rune energy moet volledig opgeladen zijn als je hem de genadeslag wil toedienen.



Skill points zijn hard nodig, en zal je kunnen spenderen om één van de vele vaardigheidstakken enkele malen te upgraden. De eerste keer dat je je gezondheid een boost wil geven kost dit bijvoorbeeld 1000 SP, de tweede maal 1500 SP enzovoort. Wanneer je voor één of andere reden de missie niet volbrengt, behoud je wel de opgedane punten, zodat je die kan spenderen aan één van de takken.

Dit gezegd zijnde zal het wel meer dan eens voorvallen dat een missie mislukt. Niet zozeer omdat je niet je best doet, maar omdat je gewoonweg niet overal tegelijkertijd kan zijn. Die rune energy is hard nodig, en meestal een vereiste om het level te kunnen voltooien. Wanneer de kleinere vijanden dood zijn, en alle mensen gedood of gered, dan heb je geen enkele manier meer om die op te laden. Of dat dacht deze reviewer toch initieel. Het blijkt dat als je ledematen afhakt, of als je de uitrusting van de Ravenii beschadigt, dat dit ook een boost geeft in het rune-metertje. Deze uitrusting - of armor zoals we het zoveel noemen - bestaat ook in verschillende maten en vormen. Houten, ijzeren, gouden met een slot en zelfs eentje dat bestaat uit een onverwoestbaar materiaal. Zoals je al tussen de regels kan lezen doet hetzelfde probleem zich voor met deze laatste soort Ravenii. Je kan je rune energy niet opladen wanneer je het materiaal niet kan kapotmaken, en zodoende kan je de genadeslag niet toedienen.

Die nek van de Ravenii bereiken doe je ook niet zonder slag of stoot. Avil heeft wel de mogelijkheid om zich te katapulteren richting een gebouw, of zelfs naar een Ravenii, maar het verdere verloop voelt aan als willekeur. Avil springt soms - zonder dat je het wilt - van de ene boomtop naar de andere, of naar een nabijgelegen dak. Oefening baart waarschijnlijk kunst, maar wanneer je een reus moet neerleggen, en er een tijdsdruk achter zit, zal je weinig experimenteren met het rondslingeren.

De moeilijkheidsgraad van deze game gaat ook steil omhoog. In het begin moet je enkele kleinere vijanden omleggen, wat burgers redden, en occasioneel een reus omleggen. Dan plots, moet je er drie omleggen en twee missies later vijf, met zelfs enkelen die de onverwoestbare uitrusting hebben. Je hebt op zich geen tijd genoeg om je vaardigheden bij te schaven, dus moet je veel sterven, en de SP spenderen aan vaardigheden die die missie ten goede komen. Tussen de regels kan je al lezen dat dit eigenlijk grinden is, maar niet echt op een positieve manier.



Graphics & Sound


De grafische stijl is die van de klassieke tekenfilm. De schare tussenfilmpjes zijn van deze kwaliteit, en de gameplaybeelden zijn cartoonesk. Op die manier wordt het niet bloederig en ligt de PEGI misschien wat lager. Het verhaal wordt wel pover uit de doeken gedaan. Dit zijn gesprekken tussen de personages die weergegeven worden door tekstvakjes, begeleid met spraak. Van een noemenswaardige of beklemmende soundtrack is geen sprake, en de gamegeluiden zijn vrij standaard. Middelmaat, op z'n best, is hier het kernwoord.

Conclusie


De opzet van Extinction klinkt goed: een koninkrijk in nood redden met een held die ledematen van reuzen afhakt. Toch wordt dit op een mindere manier gebracht in de vreemde missievormen. Bovendien wordt het verhaal daarbij nog eens pover uit de doeken gedaan. Tel daarbij nog eens dat je vooral je vaardigheden eerst moet grinden vooraleer je voortgang kan maken en je komt uit op een game die wel een leuke basis heeft, maar die onvoldoende heeft uitgewerkt. Het concept van de rune energy en de onthoofding is wel leuk, maar dan moeten er voldoende manieren zijn om je missie af te werken en die zijn er gewoonweg soms niet, waardoor je moet herstarten, en de frustratie stijgt. Deze game is te koop voor € 59,99, en dat is enkele tientallen euro's te veel.

Pluspunten


  • Vechten tegen reuzen
  • Goede basis maar ...


Minpunten


  • Gameplay onvoldoende uitgewerkt
  • Verhaal wordt mede door grafische kwaliteit en missie-elementen niet goed gebracht




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
6/10
Gameplay
5/10
Grafisch
7/10
Geluid
6.5/10
Duur
7/10

Extinction

Release
di 10 apr, 2018
Genre
Actie
Platform
ps4
Uitgever
Maximum Games
Ontwikkelaar
Iron Galaxy

Score

Verhaal
6/10
Gameplay
5/10
Grafisch
7/10
Geluid
6.5/10
Duur
7/10