Dragon Ball FighterZ - Gesloten Bta

Dragon Ball FighterZ - Gesloten Bta

Afgelopen weekend namen wij deel aan de virtuele vechttoernooien in de gesloten bta van Dragon Ball FighterZ. Welke impressie wij kregen van de zoveelste 'Dragon Ball'-game, lees je hier.



De laatste jaren trokken de 'Dragon Ball'-games steevast de kaart van het 3D-design, zowel voor de personages als voor de omgevingen. Dat is een keuze die niet bij iedere fan op evenveel behagen kon rekenen en de roep om een 'Dragon Ball'-game die terugkeert naar zijn oorsprong in een 2D-omgeving werd steeds luider. Die wens is niet in dovemansoren gevallen en Bandai Namco heeft daarom besloten om zijn populaire franchise deze keer in handen te geven van Arc System Works. Dat is zeker geen verkeerde keuze want met games als Guilty Gear en BlazBlue op hun CV had deze ontwikkelaar dus zeker de nodige kennis in huis om een 2D-brawler op poten te zetten. Met de gesloten bta kregen we nu de kans om Arc System Works' visie op de flitsende manga te evalueren.

We kunnen alvast starten met het geruststellen van gamers die verlangen naar een 'Dragon Ball'-game die het bronmateriaal zorgvuldig nabootst. Minder is meer in het geval van Dragon Ball FighterZ en door opnieuw wat simpliciteit te brengen in deze game, hebben de personages en hun speciale aanvallen er nog nooit zo goed uitgezien. Door weg te stappen van de 3D-arena's creert de game meer ruimte voor details in andere aspecten, en door te werken met een gefixeerde camera kan alle rekenkracht van de PlayStation gebruikt worden voor vloeiende 2D-animaties alsof ze rechtstreeks uit de televisieserie zelf komen. Wanneer je er bijvoorbeeld in slaagt om een projectiel van de tegenstander te ontwijken, dan verdwijnt deze flitsende energie niet per se in het niks. Als je er goed op let dan zie je dat de projectielen explosies veroorzaken in de achtergrond zowat op dezelfde manier als uit de serie. Knap gedaan! Op grafisch vlak lijkt Dragon Ball FighterZ de game te worden die zijn voorgangers overstijgt.



Hoe zit het dan met de gameplay van deze brawler? Wel, wie een succesvolle 'Dragon Ball'-vechter wil zijn moet niet alleen enorm sterk, maar vooral ook enorm snel zijn, en dat hebben ze bij Arc System Works goed begrepen. Ze hebben van Dragon Ball FighterZ een bijzonder snel vechtspel gemaakt, zonder dat er iets van finesse uit de vloeiende animaties verloren gaat. Je kan al je offensieven toekennen onder zelf gekozen knoppen waardoor je zelf kan kiezen hoe je afwisselt tussen n van drie gewone aanvallen en een speciale aanval. Als de tegenstander de aanval niet tijdig reflecteert dan weten we allemaal dat een slag van een 'Dragon Ball'-vechter niet zachtjes aankomt, waardoor de ongelukkige tegenstander wel eens meters ver wegvliegt. Om te vermijden dat de flow daardoor uit het gevecht wordt gehaald, word je automatisch een beetje toegezogen naar je opponent als je successief een aanval lanceert met een gewone combo. Dat geldt gelukkig niet voor alle combinaties!

Een belangrijke vraag bij dit type games is of het gevechtssysteem gevoelig is voor button bashen. Aangezien ondergetekende geen enkele vorm van tutorial te zien kreeg bij de start van de bta was het eerder moeilijk om een tactisch plannetje uit te werken met de combo's. Gevolg, button bashen was de enige optie om te starten. Wat bleek ... winnen was schier onmogelijk, wat erop wijst dat je toch enigszins moet uitwerken hoe je aan de slag gaat met je team van drie vechters. Het ziet ernaar uit dat het een gevechtssysteem is dat makkelijk is om aan te leren, maar moeilijk om te beheersen.



Dragon Ball FighterZ lijkt alvast op de goeie weg te zijn en heeft genoeg potentie in huis op zijn voorgangers op vlak van waardering voorbij te steken. Het finale oordeel volgt na de release in februari 2018.

Dragon Ball FighterZ

Dragon Ball FighterZ
Release
vr 26 jan, 2018
Genre
Brawler
Platform
ps4
Uitgever
Bandai Namco
Ontwikkelaar
Arc System Works

Steun playstationclan.be