Hitman - Episode 2: Sapienza

Hitman - Episode 2: Sapienza

Na Agent 47's modeuitstapje in Parijs, wordt het tijd om de drukte even achter ons te laten, en de rust op te zoeken in het zonovergoten Sapienza.

 

Sapienza is het soort locatie waar je van droomt als het in België de koudste maand april is in 30 jaar tijd. Het is een feeëriek en traditioneel Italiaanse stadje met aan de ene kant de zee en aan de andere kant de bergen, en het geheel wordt overgoten met een warme zonnige gloed. Een ideale locatie dus voor toeristen... maar ook voor maffieuze praktijken. Agent 47 heeft uiteraard geen tijd om de toerist uit te hangen, want hij werd zonet gerekruteerd om bio-ingenieur Silvio Caruso en labohoofd Francesca De Santis uit te schakelen. Het duo werkt aan een viraal wapen en dat is vanzelfsprekend niet naar de zin van ICA.




Agent 47 start zijn missie zittend op een bankje - zijn kale kop glimmend in de zon - in het centrum van Sapienza. Voor je neus staat de zwaar beveiligde villa van Silvio Caruso en daarrond de toeristische binnenstad. En van in het begin overvalt de game je met tig opties om je doelwit aan te pakken. Een groot deel van de individuen die je in Sapienza kan benaderen heeft iets te betekenen in wat de laatste dag zal zijn van de bio-ingenieur of zijn assistente. Op een lokaal terrasje vind je misschien wel een psycholoog die uitgerekend vandaag een private afspraak heeft met zijn patiënt Silvio Caruso. Een huisje of twee verderop staat  een lawaaierig koppel duidelijk te maken dat ze te laat komen op hun eerste dag werken in de keuken van de villa Caruso, en net buiten het stadje heeft een bloemist met een levering voor Francesca De Santis zijn wagen in de prak gereden. Hoe je al deze verhaallijnen vervolgt kan je volledig zelf uitzoeken of je kan de opportuniteiten activeren en de raad van Diana Burnwoord volgen. Je bepaalt dus volledig zelf hoe moeilijk je het wil maken. En hoe onrealistisch veel opties de game je ook aanbiedt, het maakt het spelen van de missie natuurlijk wel een pak aantrekkelijker en dat geeft het - net zoals in Parijs - een pak herspeelbaarheid.

 

Maar in tegenstelling tot in Parijs krijg je hier geen open ruimtes gevuld met een mensenmassa, maar een veel gevarieerdere omgeving waarvan de helft bewaakt wordt door maffiosi. Je kan je missie rustig voorbereiden vanuit het veilige stadcentrum, maar eens je de residentie en zijn geheime ondergrondse labo betreedt, dan moet Agent 47 zijn beste sluipschoenen bovenhalen of zich kleden naar de gelegenheid. Vervolgens moet je het ideale moment eruit kiezen om toe te slaan, met je traditionele wurgtouw of met minder voor de hand liggende technieken zoals exploderende golfballen. Sapienza belooft weer een ware traktatie te worden voor moorddadige creatievelingen.

En het overkoepelende verhaal? Daarvan krijgen we op het einde nog één miezerige minuut aan beeldmateriaal te zien. Het wordt zo stilaan duidelijk dat je deze Hitman moet zien als een uitstapje van de ene moorddadige speeltuin naar de andere.


Hitman

Hitman
Release
vr 11 mrt, 2016
Genre
Actie
Platform
ps4
Uitgever
Square Enix
Ontwikkelaar
IO Interactive

Steun playstationclan.be